Is lopen op een loopband gemakkelijker ?

Zoals uit het vorig postje bleek, loop ik tijdens de week zowel buiten als op de loopband. Iedere keer ik op de loopband loop denk dat de training makkelijker zal gaan dan ‘buiten’, maar mijn eigen ervaring zegt iets anders.

  • Ik denk dat het vooral te maken heeft met de temperatuur en wel dat het op een loopband makkelijk te warm wordt. Zelfs met pure zomerkledij aan. Ik merk al het verschil tussen de fitness waar het eigenlijk te warm is. Dat doen ze wellicht omdat er ook een hele afdeling is die aan krachttraining doet en die mensen hebben de warmte wel nodig, maar in de cardioafdeling zou het best een graad of 4 tot meer kouder mogen zijn. Als ik thuis loop op de loopband is het meestal koeler en gaat het makkelijker.
  • Op een loopband loop je niet lichaamseigen en ik denk dat dat vermoeiender is. De band blijft maar gaan. Als ik buiten loop dan heb ik wel een gemiddelde constante snelheid maar dat is nooit exact bij iedere stap hetzelfde. Het kan al eens dat ik enkele seconden of langer een beetje sneller of trager loop, al ben ik me daar niet van bewust.
  • Lastig is ook dat je op een loopband meer moeite hebt met je evenwicht houden. Wanneer je op één voet landt, gaat die voet achteruit en soms is het een wonder dat ik daar niet afdonder. Als ik lang niet op een loopband gelopen heb, valt het me steeds weer op hoe ik terug dat evenwicht moet vinden. De eerste kilometers moet ik het niet riskeren om enkel en alleen tv te kijken.

Maar er zijn ook dingen makkelijker aan de loopband (wat meteen ook de saaiheid deels verklaart)

  • Het is biljartvlak. Je kan natuurlijk een behoorlijke helling zetten, maar dan is die helling constant en bovendien nog altijd bergop ook.
  • Er is geen weerstand van wind en regen, dat werkt soms fysiek én mentaal tegen, al heb ik het de laatste tijd steeds minder moeilijk met het lopen in de regen. Je loopt ook altijd rechtdoor, geen draai naar links of rechts of even uitwijken.
  • Je loopt geen meter teveel. Dat hoeft buiten natuurlijk ook niet, maar hoe goed ik mijn routes ook voorbereid in functie van het aantal kilometers dat ik moet lopen, het klopt nooit helemaal, dus loop ik meestal méér. (Minder is geen optie).
  • Je kan altijd stoppen. Misschien is dat wel de grootste verleiding. Buiten is die verleiding veel minder groot. Als ik het na 5 km niet meer zie zitten kan ik wel beslissen om 5 km terug te wandelen, maar dan ben ik nog langer van huis. Het is trouwens een truc die ik altijd toepas als ik ook maar vermoed dat mijn motivatie te zwak is : loop de eerste helft zo ver mogelijk van huis en je keert gegarandeerd lopend terug.
  • Een loopband is vriendelijk voor je gewrichten omdat die de demping geeft. Nadeel natuurlijk is dat je lichaam totaal niet voorzien is op een plotse hogere belasting als je buiten gaat lopen.

Het gebrek aan hellingen is wellicht het grootste nadeel aan een loopband. Vorige winter heb ik voornamelijk op de loopband getraind en liep een slechte 10 miles en een beetje later een prima Rondje Tilburg 13 km. Het verschil zat ‘m niet in conditie of uithouding maar puur in de hellingen (van Antwerpen).

Natuurlijk, wil je echt wedstrijden lopen, dan moeten de fysieke condities bij de training zo goed mogelijk aansluiten bij die van de wedstrijd. En het is niet dat er echt veel loopwedstrijden op een loopband zijn. Al zijn die er wel !

3 gedachten over “Is lopen op een loopband gemakkelijker ?

  1. heb ook jaren op de loopband gelopen in de fitness.Soms ging me dat wel goed af, maar toch liever buiten hoor.Ik ergerde mij vooral aan de dames die hun loopband op 3km/u zetten, en dan dachten dat ze goed bezig waren.Ik zei hun dat ze met het weggesmeten geld van de fitness beter in de stad konden gaan rondslenteren en een tas koffie konden gaan drinken, dan hielden ze nog geld over 😉

Plaats een reactie