Flow

 

Ik heb de laatste maanden – sedert september – nogal wat ‘overwinningen’ behaald. Nee, geen wedstrijden, maar overwinningen op mezelf.

Het eerste memorabel feit is dat ik – ondanks eind november – nog altijd buiten loop. Voor iemand met een fitnessruimte op zolder (sauna inclusief en schoon films) verdient dat wel een pluim. Ik ben jaren verliefd geweest op de loopband en wel vooral in de winter en eenmaal het koud werd. Zijn er heel wat mensen die zich onder hun dekentje in de zetel nestelen om naar hun favoriete serie te kijken in de winter, ik nestelde me op de loopband, zij het zonder dekentje. Lopend natuurlijk.

Want buiten was het koud.

Tweedes : ik loop in het donker. Het is niet dat ik daar schrik voor had, maar een beetje donker was ook al een prima excuus om ‘naar boven’ te trekken.

Derdes : ik loop ’s avonds, ook als het behoorlijk laat is. Gedaan met de gedachte dat lopen voor het slapengaan niet goed is. Dat zit/zat in mijn hoofd. Ik leerde dat het belangrijker is wat in de hoofd omgaat voor het slapengaan, dan wel wat je gedaan hebt.

En die grote liefde dan, die ‘loopband in de winter’ heet, is de liefde dan gedoofd ? Niet helemaal. Tussen mijn werkuren door loop ik nog op de loopband van de fitness. Niet altijd, soms ook buiten, er is gelukkig een douche op ons werk, zij het dat die aan vernieuwing toe is.

Bovenal, ik lijk geen moeite meer te hebben om 3 tot 4 looptrainingen per week te doen. Dat komt deels door het schema dat ik volg. Daar is niets bijzonders aan, maar ik geniet van de variatie, altijd x-aantal kilometers lopen verveelt. Ondertussen heb ik trouwens ook geleerd dat ‘in het donker lopen’, ook een leuke variatie is. Liever niet, in alle eerlijkheid, maar soms, diep in de avond, heeft het bijzonder veel charme. Ik loop dan moederziel alleen in (het verlichte deel van)  ons dorp en zie de lichtjes in de huizen, ruik soms zelfs de houtkachel als er mist is.

Samengevat : ik geniet van het lopen. Mijn motivatie is het lopen op zich, ondanks het schema dat wel naar een bepaald doel toewerkt. Ik geen heb wedstrijden waar ik specifiek voor train en ook geen snelheid. Het lopen zelf doet me deugd. Niemand rond mijn hoofd, geen telefoon, geen mail, genieten van de weerselementen.

En nu maar hopen dat die flow nog lang blijft.

One thought on “Flow

Geef een reactie

