Dertig !

Gisteren wandelde ik mijn 30ste Aktivia-wandeling van dit jaar, goed voor een totaal van 375 km(*) – goed voor zo’n gemiddelde van 12,5 km per wandeling. Dat laatste klopt wel helemaal, want zo’n wandelingen doe ik het liefste op zaterdagvoormiddag en ik wil graag tegen 12 uur terug thuis zijn. Met een gemiddeld wandeltempo van zo’n 5,5 km per uur lukt dat prima zonder dat ik extreem vroeg moet opstaan.

Toch waren er dit jaar ook al enkele +20 km wandelingen, bijna allemaal in Nederland denk ik, en de kortere, die moet ik helaas helaas volledig op conto van mijn niet zo sportieve echtgenootje schrijven. (Tja, hij probéért en beter een korte afstand dan geen, denk ik dan).

Gisteren wandelde ik samen met onze noorderburen in Bergen-Op-Zoom. De wandeling volgde tradtioneel rustige paden maar ik zag toch vooral gemiste kansen. Zo liep de route hoofdzakelijk op het verharde pad naast de bossen; terwijl er evengoed wandelpaden in de bossen waren. Misschien was dit een bewuste keuze om de toegankelijkheid zo groot mogelijk te maken. Bij Bergen-Op-Zoom had ik ook aan ‘water’ gedacht (zie kaart), maar de organisatoren kozen duidelijk voor het bos. Ik ben niet bekend met de omgeving van Bergen-Op-Zoom, misschien lijkt wandelen langs het water logisch maar is het dat in praktijk niet.

Bergen op zoom

Verder was er niet veel verschil met de wandelingen in België, wellicht omdat de wandelclub, De Wandelende Krabben, aangesloten waren bij Aktvia.

Omdat ik nu eens niet tegen de middag terug hoefde te zijn, reed ik na de wandelingen een paar kilometer richting centrum om dit stadje te verkennen, altijd een leuke toemaat bij zo’n wandelingen trouwens, je komt op plaatsen waar je anders zal niet zou gaan.

Bergen-Op-Zoom was een bezoek meer dan waard ! En zeker al omdat er allerlei festiviteiten in de stad waren. Ik ben al benieuwd waar de volgende Aktivia-wandeling me brengt.

IMG_20140920_141658[1]

IMG_20140920_153308[1]

(*) zonder de knooppuntwandelingen gerekend

Geef een reactie

