Lopen op hartslag (2)

 

Ondertussen loop ik nog altijd op hartslag en wel met een schema van Garmin. Beide keuzes blijken goede keuzes te zijn. Ik ben echter geen sportwetenschapper dus wat ik aanvoel is misschien niet noodzakelijk juist.

Vooreerst heb ik de indruk dat lopen op hartslag mild is voor mijn lichaam. In principe kan ik er niet “zwaar overgaan”, anderzijds piept dat ding evengoed als ik aan een te lage hartslag loop. Mentaal past dit ook beter bij mij. Ik kon gigantisch gefrustreerd zijn omdat ik een bepaalde snelheid niet haalde en bleef dan maar pushen en doordoen tot ik bijna met mijn tong op de grond liep, wat meestal resulteerde in het gevoel dat ‘lopen écht wel niet leuk was en hardlopers masochisten zijn’. Het ergste is dat ik dan wel heel nu en dan fier was op mijn prestatie – kijk eens naar dat mooi snelheidscijfer ! – maar daar moest ik veel frustratie en geforceerde trainingen bij nemen.

De gevolgen zijn dat ik zelden uitgeput ben of ’s anderdaags moe, wat weer met zich meebrengt dat ik het niet erg vind als de volgende training er snel weer is. Ik kan het zelfs nog goed combineren met zwemtrainingen  – al moet ik soms opletten dat ik daar, uit pure overmoed, ook niet mee overdrijf.
Anderzijds loop ik merkelijk trager dan voordien, trager maar ook aan een lagere hartslag. De meeste trainingen moet ik onder de 129 BPM uitvoeren en dat betekent echt wel traag lopen. Omgekeerd mag ik mij heel nu en dan eens uitleven op een hogere hartslag en merk ik dat ik er lichamelijk wel het een en ander veranderd is. Ik moet echt wel – naar mijn normen dan – hard lopen om 145 BPM te halen. Vroeger zou ik met diezelfde snelheid rond de 155 gelopen hebben.

Maar toch, ik loop dus meestal stukken trager en dat is bij tijden een harde noot om kraken. Het is moeilijk om dat in mijn hoofd niet te vertalen naar “Ik ben niet meer zo goed als vroeger”, “Ik zal nooit meer sneller lopen” of kortweg : “ik ben niet goed bezig, misschien is het wel luiheid om zo op hartslag te lopen”. 

Maar ik loop ! Dat is wel de allergrootste verdienste, ik loop en zie er niet tegenop. Ik zie het zitten en geniet. Ik kan het combineren met zwemmen of met andere activiteiten.

Ik gebruik dus een schema van Garmin. Garmin stelt zelf vele schema’s voor, voor allerlei afstanden, op basis van hartslag of niet, beginner of niet enzovoort. Je kiest je doeldatum of startdatum, dagen die je wil trainen en hup, daar staat het hele schema in je agenda. Eén keer synchroniseren en alle workouts staan in je horloge. Vervolgens is het gewoon een kwestie van ‘workout vandaag’ te kiezen en ik ben weg. Ik heb dus geen enkele trainingen manueel moeten importeren. Je kan de agenda aanpassen (dagje vooruit of achteruit) of zelfs meteen via je horloge ‘training gisteren’ kiezen of ‘training morgen’ als je ergens wil schuiven. Opnieuw een groot gemak.

Samengevat : het loopt gemakkelijk. En laat ik dat nu eens superfijn vinden !

3 thoughts on “Lopen op hartslag (2)

  1. Pingback: Dwars door Mechelen | Kaat loopt, zwemt, fietst ….

  2. Hey, ik heb je blog vorige week ‘ontdekt’ in mijn zoektocht naar loopblogs. Superleuke blog! Ik herken mij in veel van je verhalen. Mijn favoriete hobby’s zijn ook lopen, zwemmen, mountainbiken, wandelen en wat lezen. Ik loop al jaren maar mijn snelheid blijft ook meestal gelijk, al gaat dit nu in stijgende lijn met één keer interval te doen per week. Op ‘aanraden’ van je blog dacht ik ook nog eens op hartslag te lopen want ik vond dat ik maar moest luisteren naar mijn lichaam. Een hartslag van 129 haal ik dus écht niet, dan moet ik haast wandelen (naar mijn gevoel). Dus heb ik een uur op hartslag +/- 140 gelopen en dat ging wel zeer lekker moet ik zeggen. Dus, dankjewel voor de tip om toch wat op hartslag te lopen! Zo mat ik mezelf niet altijd af wat het lopen toch wel fijner maakt. Succes met je verdere trainingen!

  3. Kijk, het is een beetje een internetziekte. We zien iedereen bloggen over hoe snel ze wel niet gelopen hebben en denken dat wij maar ouweluitjes zijn die dat niet halen. Maar trainingen zijn geen wedstrijden, als je bekijkt wat de FR620 aangeeft als mogelijke tijden voor wedstrijden (je zei het zelf al dat dat snel was) dan ben je volgens mij heel erg goed bezig🙂

    Ik loop ook niet snel, maar ik heb er wel plezier in en daar doe ik het toch voor. Want als je nog dagen moe bent, dan heb je er ook niks an.

    Groetjes

Geef een reactie

