sportpsychologie

In een ideale wereld zou ik een sportpsycholoog hebben. Of laat ik het gewoon zo zeggen : tijdens mijn sporten (en zeker wedstrijden) is mijn hoofd de grootste vijand. Ik durf nogal te stressen, zeker tijdens een wedstrijd, waardoor de focus compleet weg is en ik overal obstakels zie in plaats van gewoonweg ‘go with the flow‘, want voor de “ranking”  of de “eindtijd” doe ik het sowieso niet. Daarom doe ik niet zoveel wedstrijden. Er zijn mensen die juist de wedstrijden het leukste vinden en de trainingen minder, voor mij is dat omgekeerd.

Het boek “De psychologie van de topsporter” van Bert de Cuyper (KULeuven) heeft me echter veel bijgebracht, al vrees ik dat ik natuurlijk een stresskip zal blijven. Vooreerst (en dat staat bij het nawoord) : topsporters zijn ook maar mensen. Paula Radcliffe :

“De grote waarheid is dat we menselijke wezens zijn, en geen machines; mensen met emoties, eigenaardigheden en zwakheden : ze horen bij ons evenzeer als onze sterktes”.

 

Toch zijn die topsporters ook uitzonderlijke wezens. Bewijze ervan hun “monomanie” (= positiever gesteld dan obsessie), discipline en wilskracht.

Ongeveer alle mogelijke onderwerpen komen in het boek aan bod, allemaal netjes alfabetisch gerangschikt, gaande van, zoals de ondertitel het zegt van “aandacht tot zwart gat”. Ook fijn is dat een resem van topsporters, door middel van citaten, aan bod komt. Het gaat daarbij om bijna uitsluitend Olympiërs, zowel uit België als het buitenland. Na verloop van tijd krijg je zelfs voorkeuren voor bepaalde sporters (juist door hun citaten), zo wil ik na het lezen van dit boek wel eens ‘Goud” van Michael Phelps lezen.

Het boek brengt je inzicht bij voor wat betreft het mentale aspect van het sporten. Het is inspirerend en motiverend, want gaandeweg leer je dat topsporters tal van keren ‘falen’ om dan te pieken. Het is het verhaal van altijd maar doordoen, ondanks tegenslag, blessure, angst, tegenvallende resultaten. Misschien is het wel in dat (intelligent) doordoen dat de topsporter zich onderscheidt.

B. De Cuyper, De psychologie van de topsporter, van atletiek tot zwemmen, van aandacht tot zwart gat. Lannoo Campus 2012 ,

Geef een reactie

