De Vivofit : alle beetjes helpen !

Rond Kerst en Nieuwjaar kreeg ik vele cadeautjes en eentje daarvan was de Vivofit. Een sporthorloge is het niet, wel een soort ‘activiteitsmeter’. Er bestaan er tegenwoordig veel, maar ik koos (eu, de cadeaugever ingefluisterd dus) voor Garmin en wel om twee redenen. Ten eerste integreert Garmin alle toetsellen tot één grote sportlog. Voor iemand die van cijfertjes houdt en fan is van Garmin is dat goed meegenomen.
Maar belangrijker nog is dat je doodsimpel het uur kan zien op je armbandje. Ik ben een uurwerkdrager – zoiets als de Fitbit zonder uurmelding – heeft voor mij geen zin.

De Vivofit is ook compatibel met de hartslagmeter van Garmin, een combinatie die ik nog nooit gebruikt heb, maar ik kan het wel gebruiken en hoef niets extra’s te kopen.

De Vivofit registreert je bewegingen – wat meestal ongeveer neerkomt op je stappen en door allerlei analyses over hoeveel je ongeveer per dag stapt, moedigt hij je aan om net dat beetje meer doen.

Maar helpt het nu ?

Bij mij wel. Maar zoals gezegd, het gaat hier om ‘bewegen’ en niet om sporten. Ik probeer iedere dag ‘mijn activiteitsdoel’ te halen, wat niet hetzelfde is het sportdoel, en ik merk dat ik daar toch wel een kleine inspanning moet voor doen. Die uit zich dan echt in onnozele dingen als toch meer te voet doen, trappen pakken in plaats van liften, de auto verder te parkeren.

Zie hier de gegevens van deze week – vandaag heb ik nog niet gesynchroniseerd.

vivofit stappen

Vrijdag ben ik duidelijk zeer inactief geweest !

Dagoverzicht stappen

Ik kan ook zien wanneer ik vooral wel en niet actief was.

De Vivofit kan ook je slaap registeren en registreert ook in hoeverre je rustig of niet rustig sliep. Voor een regelmatige slaper als ik – daarom nog geen goede slaper – kan ik weinig met die gegevens doen, maar voor wie onregelmatig slaapt kan het wel een confrontatie zijn.

En ja, je kan challenges aangaan, medailles verdienen etc. Garmin zet je in een ‘vergelijkbare groep’, waardoor de uitdaging echt wel blijft. Scoor je overwegend hoog, dan ga je naar een hogere groep waar de ‘tegenstand’ weer uitdagender wordt.

uitdaging vivofit

De Vivofit is een leuk gadget en ik denk voor niet-sporters die gewoon wat meer willen bewegen is het een prima horloge. Voor niet-horlogedragers (en dat zijn er tegenwoordig veel) is het wellicht wennen of ook compleet overbodig. Er zijn allerlei smartphones die vergelijkbare dingen doen. Maar zelf ben ik niet zo iemand die altijd z’n smartphone ‘op het lijf’ draagt en dat is wel nodig als je zo’n app wil gebruiken.

Ik wou een nieuw horloge en met de Vivofit ben ik best tevreden. Het design is mooi en de prijs vergelijkbaar met een doorsnee uurwerk.

Iedere stap die ik meer stap is goed meegenomen !

3 thoughts on “De Vivofit : alle beetjes helpen !

  1. Ik heb er ook al zitten naar kijken, maar het probleem is dat ik em op het werk niet zou mogen dragen dus dan verliest het een beetje zijn waarde vind ik.

Geef een reactie

