Trainen op hartslag (1)

Ik loop al een paar maanden met de gedachte om te trainen op hartslag, maar om allerlei redenen kwam het er niet van. Mijn oude Forrunner 302 hield het niet altijd lang vol wat batterij betreft en zo’n hartslagmeter is niet mijn favoriete ding.

Tot ik mij een paar weken geleden de Forrunner 620 aanschafte en verbaasd was over de meegeleverde hartslagmeter : die is stukken lichter ! De oude (zie onder) heeft nog vrij lage stukken harde plastic (sensoren), bij de nieuwe is dat een heel dunne rubberen band en 1 “klik” registeeraparaatje.

nieuw model van harstlagmeter Garmin

Hier nog eens de oude vertrouwde :

De vorige hartslagmeter van Garmin (bij de Forrunner 302)

 

Ik heb er nauwelijks last van en de Garmin 620 geeft zo gigantisch veel gegevens dat het wel motiveert om het een en ander uit te proberen.

Het trainen op hartslag is uitdaging en wel omdat ik helemaal niet snel mag lopen. Ik ben sowieso al geen snelle loper, maar lopen op een trage, soms heel trage hartslag, betekent voor mij soms het afwisselen van lopen en wandelen. Dat is echt lastig. In het begin ‘piept’ hij even dat de hartslag te laag is (begin training) maar na wat afstand gaat hij natuurlijk de lucht in, waardoor er weer gepiep is en ik trager moet lopen of lees, zoals vandaag, tussendoor moet wandelen.

De opdracht vandaag was 30 minuten aan een hartslag tussen de 111 en de 129. Dat is me niet echt voluit gelukt en het werd meer een intervaltraining dan een kort duurloopje.

20141609Garmin

Is dat dan niet frustrerend ? Een beetje wel. Maar dat ligt natuurlijk ook aan niets anders dan aan gebrek aan conditie. Gelukkig kreeg ik van Garmin ook goede cijfers, die naar mijn aanvoelen trouwens volledig realistisch zijn :

20141619VO2max

20140609VO2maxTabel

.. ik zit dus tus redelijk en goed en voor mij is dat oké, al wil ik natuurlijk graag helemaal naar “Goed” gaan. Uitstekend of voortreffelijk zal ik nooit zijn. Goed is goed genoeg !

5 thoughts on “Trainen op hartslag (1)

  1. Pingback: Lopen op hartslag (2) | Kaat loopt, zwemt, fietst ….

  2. Pingback: Ik kreeg een cijfer van mijn Garmin 620 | Kaat loopt, zwemt, fietst ….

  3. ik zou dat ook eens moeten doen op hartslag trainen, in september plan ik een cardiologisch onderzoek te laten doen en als ik mijn zones ken, dan begin ik er ook aan.

    veel succes nog

  4. Motiveert wel hé, al die cijfertjes. Ik heb em ook de 620. Heb je de band wel natgemaakt onder de kraan zoals aangegeven op het etiketje? Het lijkt alsof hij in het begin niet goed geregistreerd heeft🙂

    • Ik heb ‘m gewoon eu, beetje vochtig gemaakt, met nat washandje erover, maar dus niet echt onder de kraan. Het werkte wel. Wat dat begin betreft moet ik eerlijk zijn, er stond 5 minuten opwarming op en dan heb ik gewoon nog de tuinstoelen in orde gezet; voordat ik vertrok🙂 ’t is maar wat je verstaat onder opwarming🙂

Geef een reactie

