Mijn leven is veranderd

en wel door de Edge 800 !


Een schittend ding, al bestaan er zeker alternatieven die hetzelfde kunnen en misschien voro minder geld. Maar de Edge samen met OpenFietsMap en BaseCamp of MapSource .. het zijn mijn beste vriendjes geworden ! (en die laatste 3 zijn gratis)

Ook al kan je zo’n fietsGPS gebruiken om van punt A naar B te navigeren, toch is dat niet de manier waarop ik ‘m gebruik.

Veerboot over de Maas

Vandaag mocht ik trouwens de veerboot nemen om de grens België / Nederland over te steken !

 

Het meest gebruik ik hem om zelf fietroutes samen te stellen. Ik doe dit via OpenFietsMap waar de kleinste wegen (ook onverhard, is goed voor MTB) op aangeduid zijn. Je vindt er toruwens ook alle fietsknooppunten in terug en vele MTB-routes.

De kaart is zo gedetailleerd dat je ook onmiddellijk ziet waar je ‘enkel fietswegen’ hebt, zoals in ‘waar geen auto’s komen’. En dat zijn natuurlijk de mooiste trajecten. Je klikt je route aan in BaseCamp of Mapsource, verzend het naar de Edge en toont je netjes het kaartje en hoe je moet rijden. Als je wil zegt hij zelfs wanneer je linksaf moet en hoeveel seconden/meters dat nog ver is.

Op deze manier heb ik al een heel aantal tochten gemaakt langs wegen die op geen enkele gewone kaart staan. Ook in mijn eigen dorp heb ik kleine akkerwegen gevonden waar ik al tal van keren voorbij ben gereden maar het bestaan niet van wist.

Zo plande ik vandaag een fietstocht in Maaseik en wou wat flirten met de Belgisch/Nederlandse grens. Ik reed langs voornamelijk fietspaden (niet bewegwijzerd) maar was geen minuut ongerust, ik wist sowieso dat de Edge mij mooi terug naar mijn auto zo leiden.

Stel dat ik trouwens zomaar op goed geluk had gereden, dan is dat voor de Edge nog geen probleem. Je maakt van je startpunt een ‘POI’ (ik noem die dan meteen Auto + datum) en als je ’t echt niet meer weet vraag je hem gewoon te navigeren naar die plaats. Hij brengt je in de kortste afstand terug.

Geen zin om eigen routes te verzinnen, dan importeer je gewoon een GPX-bestand. Dat kan een fietsknopenroute zijn die je maakte of één van de vele routes die je vinden kan op routeyou.com.

En natuurlijk kan je ‘m ook gewoon als registreerder gebruiken (afstand, snelheid, hartslag, cadans) of als trainigsmaatje door er trainingen in te zetten via GarminConnect. Het werkt dan een beetje zoals de Forerunner.

Maar voorlopig ben ik er alleen nog maar op ontdekking mee geweest !

 

2 thoughts on “Mijn leven is veranderd

  1. Ik heb een Edge 810 en gebruik hem ook op die manier. Alleen vind ik dat hij tot nu toe niet zo stabiel is. De ene keer navigeert hij je perfect langs het gekozen traject, de andere keer toont hij alleen de route zonder pijltjes te tonen waar je moet afslaan. Hopelijk brengt de laatste update (die ik onlangs downloade) wat meer stabiliteit want verder is het inderdaad heel leuk om mee te fietsen🙂

  2. mijn mama heeft er ook één en ze houdt van hem om dezelfde reden dat jij dat doet. Op ontdekking gaan. Zo hebben we op onze fietsvakantie eens wat geëxperimenteerd (om uiteindelijk 120km te doen op een afstand van 56km, langs leuke dorpjes en toffe wegskes, zoo tof.

Geef een reactie

