Het irrationele van (mijn) lopen


 

 

Ik zie mezelf – en u ziet uzelf wellicht ook zo – als een rationeel wezen. Emotioneel ook, ik zal wel eens dingen doen puur voor ’t plezier (maar dat is in principe ook rationeel) en ik heb mij al meer dan eens schuldig gemaakt aan impulsieve beslissingen. Maar samengevat : ik ben niet gek. Tenminste, dat denk ik.

Tot het over lopen gaat. Het is namelijk zo dat ik bij het lopen afzie. Echt. 90 procent van mijn trainingen zijn afzien, een gevecht tegen de zwaartekracht, een gevecht tegen dat hele lijf dat zegt ‘waarom doet ge mij dat aan ?’. Existentiële vragen durven opduiken tijdens de zoveelste kilometer, tot ze, op de cadans van altijd maar hetzelfde, uitmonden tot één schreeuw ‘waarom, waarom ?’. Ik herinner mij wedstrijden waar ik in hevig conflict was met mezelf : waarom doe ik dit, waarom betaal ik geld om af te zien, waarom loop ik hier mee met de meute, waarom schreeuwt alles ‘stop’ en loop ik ondertussen koppig verder ?

Ik zal het maar toegeven, ik heb er geen antwoord op. Er zijn mensen die plezier hebben bij het lopen en echt ‘uitzien’ naar de volgende trainingen, die zuchten bij de gedachte dat ze ‘moeten’ rusten. (En ja, gelukkig, sporters ‘moeten’ rusten !).

Vroeger troostte ik mij met de gedachte dat het beter zou gaan met dat afzien, dat het een kwestie van conditie krijgen was. Maar zie nog altijd af. En voor wie denkt dat ik afzie omdat ik béter word : njet, ik word niet sneller. Integendeel, het gevecht tegen het verouderend (en vertragend) lichaam wordt altijd zwaarder.

En toch blijf ik lopen. Misschien voor het gevoel erna (voldoening !), of de vrolijke chemische stoffen in mijn brein (endorfine !). Ik blijf lopen en afzien.

En terwijl ik blijf lopen blijf ik ook hopen. Misschien ooit, loop ik als een gazelle, zonder aarzelen en zonder afzien. Misschien ooit, kost het mij geen moeite (meer) en is het volop genieten. Misschien ooit, word ik echt een loper.

 

 

Geef een reactie

