Bestaat een fysieke burnout ?

 

Zoals veel sporters heb ik een vorm van regelmaat in mijn sporten. De ene dag doe ik dit, de andere dag iets anders en ik volg een plan. Het plan van de voorbije maanden was het aanhouden van conditie waaronder minimaal 10 km kunnen lopen, 2 uur aan een stuk MTB, 1 uur zwemmen en nu en dan een fikse wandeling. Op die manier sportte ik minimaal  zo’n 5 uur per week, met 3 looptrainingen (maar geen 3 keer 10 km). Dat was ‘het onderhoud’. Dat werd dan aangevuld met zwemmen (meestal maar een half uur) of een wandeling, kortom : waar ik zin in had. Sporten blijft voor mij in eerste instantie een kwestie van plezier aan hebben en bewegen. Als ik bij tijden liever fiets, dan doe ik dat, of iets anders. Maar in zekere zin behoud ik wel al die ‘sporten’.

Tot ik vorige week aan mijn training begon (schema 10 M) en 7 km moest lopen. 7 km, dat is niets nieuws voor mij en dat had ik de voorbije weken en maanden meermaals (en langer) gelopen. Ik zit trouwens nog in de ‘opbouw’ ; dus geeneens snel (ik kon beter).

Maar het lukte niet. Na 2 km zat ik er al ongeveer door. Dan maar 2 km lopen afgewisseld met 2 minuten wandelen. Iedereen heeft wel eens een offday. Een paar dagen probeerde ik het opnieuw. Zelfde verhaal. Nog een paar dagen (rustdag ertussen) : weer van dat. Hartslagwaarden waren nochtans normaal : rond de 145. Dat is prima voor mij.

Gisteren ben ik uit pure ellende maar gaan fietsen. Na het lopen van 3 km. Dat fietsen lukte wel (gelukkig !).

Zou er zoiets bestaan als een fysieke burn-out ? Want daar lijkt het wel op. Het is alsof dat lichaam gewoon zegt ‘nee, er wordt niet meer gelopen’. Het is ook geen kwestie van motivatie, want ik wil wel. Ik heb het meeste motivatie nodig om te beginnen en meestal loopt het na 2 km stukken beter.

Ben ik oververmoeid ? Die kans zit erin. Maar naar mijn aanvoelen ben ik al jaren oververmoeid, ik ben een chronische slechtslaper met een al even chronische slechtslaper echtgenoot (wat niet bevorderlijk is voor de nachtrust).

Ik vind dit moeilijk te aanvaarden en in de wetenschap dat niet trainen alleen maar conditieverlies betekent wil ik daar echt tegenin gaan. Geen idee of dat wijs is. Het voorlopige plan is om meer te sporten (frequentie) en minder lange sessie te houden. Ik hoop ook door het fietsen en het zwemmen het een en ander op te vangen.

Maar het blijft vreemd. Zo’n lichaam dat zegt ‘gedaan ermee’.

One thought on “Bestaat een fysieke burnout ?

Geef een reactie

