Get Fit (again)

2013 08 21 Vierdaagse tocht

Niet fit, weinig energie op overschot, …. daarover ging één van mijn vorig berichtjes.

Nu weet ik dat het domste wat een mens dan kan doen, het stoppen met sporten is. In het aan te raden boek ‘Wilskracht’ noemt  Kelly McGonigal dat het ‘What the hell‘ principe. Het boek Wilskracht gaat natuurlijk over het doelstellingen en het realiseren van je doelen. “What the hell” is de (soms verleidelijke) reactie om bij tegenslag maar gewoon alles te laten vallen. Zoals de man die stopt met roken, één sigaret rookt en denkt ‘het is nu toch verkorven‘. Niet dus, gewoon de draad weer opnemen.

Toch voelde ik ook dat het niet meer zou gaan om op dit niveau verder te trainen. Misschien was mijn loopschema te zwaar, of kon ik mij mentaal niet meer motiveren. Daarom besloot ik om gewoon te ‘gaan’ voor sportactiviteiten waarvoor ik me wel (gemakkelijk) gemotiveerd kon krijgen.

Zo nam ik ondertussen deel aan de Fietseling wat mij 73 fietskilometers opleverde, deed nog een tochtje van zo’n 50 km en ging meermaals zwemmen met minimaal 1250 meter aan een stuk. En er werd natuurlijk ook flink gewandeld.

Door omstandigheden kon het liefje dit jaar niet meegaan naar de Vierdaagse, een gigantische tegenvaller, maar kon ik toch twee daagjes ‘meeplukken’. Het werden twee dagen van 16 km waarbij ik toch een ‘behoorlijk’ tempo wilde aanhouden.

De Vierdaagse blijf ik een schitterende ervaring vinden. Zovele mensen allemaal op wandel. 8,16,24 of 32 kilometer. Sommige kwamen één dag meewandelen, maar de meeste (denk ik) kwamen dagen na elkaar. Dit jaar viel het op hoeveel mensen er een T-shirt aan hadden van de Dodentocht. 32 kilometer (of minder) is natuurlijk niets voor iemand die er 100 kan wandelen !

Zelf heb ik er weer heel erg van genoten, al heb ik alle kilometers helemaal op mijn eentje gedaan. De natuur, de cadans, zelfs één dag in gietende regen, …. ik vind het allemaal geweldig ! Met een beetje geluk staan we volgend jaar – het lief en ik – weer paraat voor de volle vier dagen !

 

2 thoughts on “Get Fit (again)

Geef een reactie

