Het gaat (niet helemaal) lukken

Gisteren een loopje van 14 km gedaan. Geen gewoonte voor mij, laat ons zeggen dat ik er de laatste 6 maanden maximaal, en niet eens veel, van 10 km deed. 5 km was meer standaard, meerdere keren, kwestie van de conditie erin te houden, gecombineerd met andere sporten.

Maar enkele weken geleden werd het nieuwe schema geprint én werd er langer gelopen. Tot mijn grote genoegen gaat dat allemaal goed. Mij zal je nooit horen zeggen dat lopen géén inspanning kost, maar het is juist die grens tussen ontspanning en best wel inspanning die het leuk maakt. Moest er geen inspanning zijn (en gezucht, gezweet en aftellen) dan zou de voldoening ook niet zo groot zijn. Of de voortgang.

Kilometergewijs gaat dat dus goed, ik zit volledig op schema. Ik had gisteren evengoed al 16 km gelopen. Maar snelheidsgewijs blijf ik mijn bedenkingen hebben bij dat schema, al liep ik die 14 km gisteren weer aan méér dan een minuut sneller per kilometer dan aangegeven. Ik kan maar niet geloven dat ik, als ik het schema volg (op snelheid), de wedstrijd kan lopen op de door hen voorgestelde snelheid. Zoveel trager lopen op trainingen en dan plots zoveel sneller presteren op een wedstrijd.

Volgens het lief – dat overigens geen loper is – gaat zo’n schema ervan uit dat je op een wedstrijd écht sneller loopt en ‘alles geeft’ en dat er daardoor toch wel een marge is tussen trainingstempo en wedstrijdstempo. Die marge zou dan het verschil verklaren. Een andere opmerking – niet van het lief – is dat als je traint op wedstrijdtempo je eigenlijk al doodmoe bent als je aan de wedstrijd begint, want dan heb je al bijna x aantal keren die wedstrijd gelopen nog voor hij begonnen is.

Bij mij loopt het anders. Ik loop eigenlijk nooit sneller op een wedstrijd dan op een training. Ik heb duurlopen  die behoorlijk sneller zijn dan wedstrijden van dezelfde afstand en dezelfde periode. Misschien komt het door de zenuwen. Door de faalangst. Ben ik een beetje de kluts kwijt, verbruik ik veel energie tijdens een wedstrijd door niet ontspannen te lopen. Geen idee wat ik daar kan aan doen. Een beetje relaxter zijn, ja.

Dus stel ik mijn plannen wat bij. Ik zal – het is nog ongeveer een maand ? – de snelheid nog iets opdrijven wat mijn trainingen betreft, daar is zeker nog marge. Ik ga er vanuit dat ik de opgegeven tijd niet zal halen en verander mijn doel voornamelijk in het uitlopen en genieten. Maar bovenal ‘leer’ ik dat ik mijn schema anders moet laten opstellen. Een snellere eindtijd vooropstellen zodat de trainingen ook al wat sneller geprogrammeerd zijn.

Gelukkig heb ik er nog dik veel goesting in, ondanks het slechte weer, ondanks het feit dat wij hier ten Huize Kaat ook niet verstoken zijn geweest van langdurende kwellingen aan luchtwegen. Ik heb me nog nooit een echte loper gevoeld, maar het blijft fascineren en op de een of andere manier blijf ik het maar doen, ondanks veel gesakker, veel zweet en (meestal toch) veel moeite.

4 thoughts on “Het gaat (niet helemaal) lukken

  1. Pingback: bewondering en een beetje afgunst | Kaat loopt, zwemt, fietst ….

  2. Amaai, jij loopt je duurlopen tegen je wedstrijdtempo, indrukwekkend, ben zeer blij dat jij mijn trainer niet bent ;). Weet dat de toplopers slechts een heel klein percentage van hun trainingen tegen wedstrijdtempo doen, je moet je lichaam verschillende prikkels geven, en dat doe je ook door zeer traag te lopen, je wordt daar echt niet trager van, maar je lichaam is juist meer uitgerust waardoor je je snellere trainingen beter aankan, en er dus meer uit kunt halen. Maar langs de andere kant moet je ook doen waar je je goed bij voelt, genieten van het sporten is nog steeds het belangrijkste om progressie te maken, zonder plezier hou je het nooit vol!

  3. lopen in verschillende hartslagzones (dus trager lopen) is zeker nuttig, maar ik ben van de idee dat de beweging op lopen moet blijven lijken. beetje voortgaan op je eigen gevoel en het schema op die manier “interpreteren”.

Geef een reactie

