Challenge : combineer twee verschillende sporttrainingen

Deze uitdaging was er eentje met twee kanten, een moeilijke en een makkelijke.

De grootste uitdaging was

  • tijd
  • belasting

Enerzijds moet je, om twee trainingen te combineren, tijd hebben. In mijn geval had ik zoiets voor ogen als zoiets als om en bij de twee uur. Meestal train ik iets zo rond het uur (naargelang de sport evenwel), dus x2 = 2 uur.
Het andere kantje was ‘belasting’. Ik kon gaan voor 2 sporten die niet zo belastend waren. Of sporten die vooral andere spieren belasten. Zwemmen en lopen bijvoorbeeld. Dat gaat goed samen. De 2 vragen die ik mij bij de belasting stelde waren : (1) ga ik mijn spieren niet overbelasten en (2) ga ik dat wel volhouden, zo 2 uur ? Ik ben dat immers niet gewend. Het is overigens 2,5 uur geworden, zo leuk was de laatste training !

Uiteindelijk koos ik voor de bijna maximale belasting en ‘morgen’ zal uitwijzen of dat wijs was of niet. Ik koos voor een uurtje lopen en ‘anderhalf uur’ badmintontraining. (Vergeet maar mijn allereerste post dat dat niét belastend zou zijn !). Het betekende 2 keer serieus de benen trainen en bij de tweede training ook armen, schoudergewrichten.

Maar, er was, zoals gezegd, ook een gemakkelijke kant aan, en laat ik hopen dat het zuur (spierpijn) mij morgen niet opbreekt en dit ronduit dwaas was. De makkelijke kant van de uitdaging was dat er geen sporten bij vermeld stonden. Met andere woorden : kies waar je zin in hebt. En nadat ik een dikke week niet gelopen heb omwille van het vermoeden van een spierscheurtje (lijkt in orde), moést ik vandaag wel lopen. Tel daarbij het gewone feit dat de badmintontraining op woensdag is en hup : daar hebben we het.

In 24 uur zal ik trouwens 3 trainingen gedaan hebben, gisteren stond ik nog tot 22 uur in sportoase te genieten van een flinke yogales. Het blijft zalig, die yoga, het lijkt soms alsof mijn hele lichaam en alle spiertjes mij daar super dankbaar om zijn.

Nog goed nieuws : het liefje is enthousiast over de badminton. Hij wil nog even bedenktijd, maar als hij morgen niet als een gebroken man uit bed komt (of toch na de middag al weer bij de levenden is), dan wil hij misschien wel blijven gaan.

Hoe dan ook, opnieuw een uitdaging die geschrapt mag worden. Ik dacht dat die het langste zou uitgesteld worden, maar het toeval besliste er anders over. Of het wijs was, zien we morgen wel !

  1. loop eens een wedstrijd in het buitenland
  2. ga voor zonsopgang eens buiten lopen
  3. loop eens met een ander (het mag een fietser zijn)
  4. loop eens een wedstrijd in de winter (laat ons zeggen vanaf november)
  5. laat je droppen en loop terug naar huis (GSM met GPS zal in mijn geval nodig zijn !)
  6. ga eens zwemmen voor het werk (en NIET op een dag dat ik laat moet beginnen !, dus voor 8 uur !)
  7. zoek een MTB traject op om te lopen en snuif zo de trail-sfeer op
  8. combineer twee verschillende sporttrainingen
  9. doe eens mee aan een groepsles
  10. probeer eens een nieuwe sport uit (maar wel fysiek ! vissen komt NIET in aanmerking !)
  11. loop eens een Aktivia-wandeling
  12. waag u eens aan yoga (nog nooit gedaan !)
  13. lees eens een boek over trainingsleer (da’s nog iets anders dan over lopen)
One thought on “Challenge : combineer twee verschillende sporttrainingen

  1. Goed bezig Kathia, blij dat je weer genezen bent en op dreef komt. En hihi, zie je wel dat badminton best wel belastend kan zijn, zeg niet dat ik het niet gezegd heb. Benieuwd of je spieren vandaag even enthousiast zijn als jij gisterenavond!

Geef een reactie

