Waag u eens aan yoga

Gisteren trok ik vol goede moed richting Sportoase Rotselaar. Met mijn Sinterklaascadeautje had ik immers nog heel wat overschot op de ‘beurtenkaart’, en we gaan die nu ook niet laten vervallen.

De yoga vond plaats in dezelfde zaal waar ik een spinningtrauma heb opgedaan, maar nu was de ruimte zacht verlicht, brandde er wierrook (!) en een kaarsje, en was er superzachte muziek. Opnieuw was de bezetting klein, met 6 of 7 denk ik. Wat de dresscode betreft zat ik er naast, ik had mijn loopplunje aan – korte broek, T-shirt en loopschoenen – terwijl de andere dames allemaal lange wijdzittende broeken aanhadden met een los truitje boven het topje. Géén schoenen, maar blote voeten.

De yogasessie duurde meer dan een uur en tegen mijn verwachtingen in, viel dat heel goed mee. Vooreerst dacht ik dat ik de muren zou oplopen en nooit rustig genoeg zou worden, maar dat lukte wonderlijk wel. Ik heb maar 2 keer (!) naar mijn uurwerk gekeken. Wat mij evenwel het meest verwonderde, was de intensiteit, je moet daar verdorie wel degelijk spieren voor hebben ! In vergelijking met bv. de aquarobics is dit merkelijk zwaarder. Het ziet er allemaal verraderlijk eenvoudig uit, houdingen die je 20, 30 seconden aanhoudt, maar ik kan je zeggen dat het bij tijden regelrechte spiertraining was. Wat bijna altijd terug kwam, is wat ze in loperstermen ‘core stability’ noemen, ik weet niet meer hoe ze ’t daar noemden, maar het kwam wel op hetzelfde neer.  Verder wordt er natuurlijk ook sterk gewerkt op lenigheid.

Spieren, core-stability- lenigheid, goed ademhalen, dat kan niet slecht zijn als aanvulling van de rest van mijn sporten. Het was een vraag waar ik heel erg mee zat : is yoga sport ?   Hier en daar heb ik al gelezen dat de definitie van een goede conditie lenigheid, kracht en uithouding zijn, dus durf ik echt wel zeggen dat yoga past in het onderhouden van een goede conditie. Ik ben er redelijk zeker van dat het je lichaam sterker maakt.

Toen ik naar huis reed, voelde ik dezelfde voldoening als bij een training : voldaan en het diepe gevoel van ‘mijn lichaam heeft hier deugd aan gehad‘. Toch vreesde ik aanvankelijk dat ik deze morgen overal pijn zou hebben, maar dat is gelukkig niet het geval.

Wellicht ga ik volgende week terug !

Met deze kan ik opnieuw een uitdaging voor 2013 schrappen, nog    te gaan !

  1. loop eens een wedstrijd in het buitenland
  2. ga voor zonsopgang eens buiten lopen
  3. loop eens met een ander (het mag een fietser zijn)
  4. loop eens een wedstrijd in de winter (laat ons zeggen vanaf november)
  5. laat je droppen en loop terug naar huis (GSM met GPS zal in mijn geval nodig zijn !)
  6. ga eens zwemmen voor het werk (en NIET op een dag dat ik laat moet beginnen !, dus voor 8 uur !)
  7. zoek een MTB traject op om te lopen en snuif zo de trail-sfeer op
  8. combineer twee verschillende sporttrainingen
  9. doe eens mee aan een groepsles
  10. probeer eens een nieuwe sport uit (maar wel fysiek ! vissen komt NIET in aanmerking !)
  11. loop eens een Aktivia-wandeling
  12. waag u eens aan yoga (nog nooit gedaan !)
  13. lees eens een boek over trainingsleer (da’s nog iets anders dan over lopen)
7 thoughts on “Waag u eens aan yoga

  1. Pingback: uitdagingen zijn gevaarlijk | Kaat loopt, zwemt, fietst ….

  2. Pingback: met vallen en opstaan | Kaat loopt, zwemt, fietst ….

  3. Ik kan je verhaal alleen maar bevestigen. Zoals geschreven op FB doe ik sinds een 4-tal weken elke week minstens 1uur aan yoga in de fitness. Vinyasa yoga.

  4. Blij met je positieve feedback, is namelijk ook één van mijn uitdagingen en ik zie er een beetje tegenop wegens “te statisch” maar misschien valt het dus toch wel mee. Ik weet alvast wat ik moet aandoen 🙂

Geef een reactie

