Worden lopers sneller verkouden ?

’t is weer de tijd van het jaar. Snotteren en hoesten, ongewenste slijmen en veel zakdoeken ! Zouden lopers daar nu meer vatbaar voor zijn ? En kan je lopen als je verkouden bent of maak je het alleen maar erger ?

Ik herinnerde me dat ik er ooit iets over gelezen had en diepte het boek (*)  uit onze bibliotheek nog eens op.

Blijkt dat wie zware inspanningen doet (voorbereiding marathon en na de wedstrijd) inderdaad gevoeliger is voor infecties. “… het zou wel eens kunnen dat matige fysieke activiteit ons een beter immuunsysteem zal opleveren en dat zware sportinspanningen ons weleens meer vatbaar kunnen maken voor virale infecties” (p. 115)

Komt dan de vraag of zetelzitten beter is dan fysieke activiteit.

Volgens het boek zijn er te weinig studies over matige fysieke activiteit om echte conclusies te trekken, maar uit de onderzoeken die er wel waren bleek ‘het aantal episodes (aantal verkoudheden) hetzelfde te zijn (bij de matig fysieke activiteit versus geen fysieke activiteit) maar het aantal dagen met symptomen was duidelijk verschillend”. (Nl. Korter).
Studies over het impact van zware fysieke activiteit waren er dan weer wel voldoende. ‘Uit deze resultaten kan met met stelligheid concluderen dat deelnemers aan wedstrijden die een zware inspanning vergen, zowel tijdens de voorbereiding als tijdens de wedstrijd zelf een hogere kans lopen op een verkoudheid in de eerst paar weken na de wedstrijd”. 

Geen wereldschokkend nieuws denk ik. Iedereen die hard traint en daarbij zijn grenzen pusht wéét dat hij het lichaam uitdaagt. Net zoals een marathon ook geen gewone fysieke activiteit is.

Het goede nieuws was dan weer dat de inname van vitamine C (1 gram per dag) de ernst van de verkoudheden kan verminderen.

Sporten als je verkouden bent ?

De meeste mensen zullen de neck check wel kennen : symptomen boven de nek (lopende neus, niezen, schraperige keel) : go for it. Koorts, spierpijn, fluimen (komen van onder de nek !) : zet het sporten even on hold dan.

Dus voila, ik weet weer waarom mandarijntjes goed zijn en dat er toch wel voordelen zijn aan mijn niet intensief maar matig gesport !

(*) Dr. Peter Claeys, Sport je gezond Davidsfonds/Leuven

2 thoughts on “Worden lopers sneller verkouden ?

    • ach, maar ik denk dat dat helemaal zo is ook. Ik denk dat het vooral gaat als je in een fase zit waarin je méér van je lichaam vraagt dan het gewoon is. Als ik zou lopen als jij (wat ik niet kan natuurlijk), zou ik mijn lichaam natuurlijk serieus uitputten. Maar jij loopt al zo lang zo veel dat ik niet denk dat het bij jou onder ‘zware fysieke activiteit’ valt. Tenzij die ultra-lopen etc.
      PLUS dat een mens op den duur wel zijn eigen lichaam kent zeker ? Ik denk ook : als het in de lucht zit, heb ik het, of ik nu sport of niet. Vorig jaar ben ik blijven sporten bij een griep en dat is geëindigd in een longontsteking. Dat was gewoon pure koppigheid van mijn kant.

Geef een reactie

