de groepsles

Eén van mijn uitdagingen was het deelnemen aan een groepsles en het cadeautje van de Sint maakte dit al onmiddellijk mogelijk.

Aquarobics is niet nieuw voor mij, maar omdat het in onze stad op ’t zelfde uur valt als mijn gitaarles moest ik wel uitwijken naar een andere stad.

Het is in het water en dan is het al meteen goed voor mij.
Wist je trouwens dat

  • gewoon rechtop staan in het water je hartslag met 10 tot 15 slagen per minuut vermindert ?
  • dat bewegen in het water gunstig is voor het hart en bloedsomloop (aders reageren anders op de waterweerstand, de bloedcirculatie van de benen naar het hart wordt bevorderd)
  • dat water sowieso kalmerend en ontspannend is voor het hele organisme ?

en dan heb je nog niet eens echt ‘gesport’ in het water !

De inspanning van aquarobics hangt enerzijds van jezelf af (zoals bij lopen, of je hard loopt of juist niet) maar ook van de instructrice. Het conditiegedeelte mocht van mij best wat harder gaan, maar de krachttraining was dan weer niet min.

Met gewichten op en neer gaan in het water is toch nog iets anders dan ‘in de lucht’. Door de waterweerstand wordt alles zwaarder . Ik vind het dus vooral een goede alternatieve krachttraining en niet zozeer een conditietraining, want dan ben je volgens mij beter af met gewoon baantjes zwemmen.

Wat zijn nu de voordelen van aquarobics ?

  1. de gewrichtsbanden, de pezen en de gewrichten worden bijna niet belast
  2. onder water staan de spieren niet voortdurend onder spanning
  3. hart en bloedsomloop worden optimaal getraind
  4. het risico op blessures is kleiner dan bij het lopen
  5. met joggen in het water (vaak een onderdeel van aquarobics) traint men alle spiergroepen
  6. het calorieverbruik in het water stijgt met 40%, vetweefsel wordt afgebroken
  7. het is kalmerend en goed tegen stress
  8. evenwichtszin en concentratie worden versterkt

Ondanks mijn grote liefde voor het water en de hippe muziek kan ik mij toch niet voorstellen dat ik dit meermaals per week zou doen. Ik zie het eerder als een zachte en ontspannende krachttraining. Zacht, omdat ze minder belastend is dan klassieke krachttrainingen. Zacht evenwel niet in de zin van ‘weinig impact’  : de volgende dag ging ik de klassieke baantjes trekken en voelde protesterende arm- en schouderspieren !  Beste bewijs dat er gewerkt is !

Aquarobics lijkt mij verder ook dé sport voor iemand die van nul begint en ‘iets’ wil doen. Je kan het zo zwaar of licht maken als je wil, er is een grote funfactor, en zoals gezegd, er zijn al voordelen nog voor je echt beweegt !

5 thoughts on “de groepsles

  1. Ik heb vroeger al die hypes uitgetest, aquarobics was er nog niet bij (anders had ik dat ook gedaan). Meestal kocht ik een kaart van 10 en na 5 was de fun er af .. Ik doe het ook liever op mijn manier en een beetje intensiever. Succes met de spinning .. (heb ik ook nog nooit gedaan).

    • Het heel leuke van sportoase is dat mijn beurtenkaart voor alle mogelijke dingen geldt, dus ook voor spinning, yoga, zumba, en alle ‘hypes’ die er momenteel zijn. Ik mag er zelfs mee gaan klimmen. (Kan je dat eigenlijk doen zonder les ?). Slecht nieuws voor ‘ons’ : het uitwisselen van zwembeurten gaat niet meer, groepslessen wel (dus ik kan met mijn kaart wel in Antwerpen deelnemen), maar het zwemmen niet meer.

  2. Bedankt voor deze blogpost Kaat, het bevestigt voor mij wat ik al langer dacht: dat dit wel een hele leuke en op zijn manier effectieve manier van trainen is, maar dat het voor mij waarschijnlijk niet de intensiteit heeft die ik in een training zoek. Welproficiat met het behalen van je uitdaging. Ben ook vooral benieuwd naar je spinningverhaal!

    • Voor mij is het inderdaad ook te weinig intensief. De spinning was voorzien voor zaterdag, maar volzet 😉 Ik moet natuurlijk nog leren dat je zoiets moet reserveren !

  3. Misschien als je het vaker doet dat je het dan wel meermaals wil doen omdat je dan er beter in word en het dus leuk begint te vinden? In ieder geval een eerste uitdaging geschrapt van het lijstje, way to go! 🙂

Geef een reactie

