2 weken zonder suiker

Dit postje zou superkort kunnen zijn. Wil je niet verleid worden door suiker dan moet je gewoon geen suiker eten. Het is de smaak van suiker die verleidt en wel in die zin dat als je eenmaal iets gesuikerds in je mond hebt, je gaat verlangen naar ‘nog eens’, of dat nu op korte of lange termijn zo is.

Voor zover over het fysieke verlangen, maar een mens is meer dan enkel fysiek !

  1. de gewoonte
    Wij eten hier meestal zoet na de maaltijd of zoet bij de koffie. Dat er plots ‘niets’ bij die koffie is, is wennen. Zelfs al is de ‘trek’ naar suiker er niet, plots bleek dat kopje koffie zonder suiker wel heel armzalig. Voor het dessert was het makkelijker : een stuk fruit, of wat (ongesuikerde) yoghurt met vers fruit en het gevoel van ‘dessert’ is er ook. Meteen ook gezond bezig (fruit !).
  2. de gezelligheid
    Op zondag gaan wij traditioneel een stuk taart eten bij de schoonouders. ’t is ons natuurlijk niet om die taart te doen, maar het is een traditie. Zij halen taart, wij eten ze op en ondertussen keuvelen we over van alles en nog wat. Gelukkig beschikt ‘oma’ over een hele korf fruit en kon ik ‘meedoen’.
  3. zin in een hapje, iets om te knabbelen
    Aanvankelijk heb ik dat opgelost door droge vruchten te eten, met noten heb ik nog geen ervaring (en die hebben dikwijls ook een hoge caloriewaarde). Het helpt mij zeker, maar het kan ‘steken’ als andere de klassieke knabbels eten.
  4. eenzaam
    Yep, dat is het wel. Want er wordt hier ten huize Kaat veel, heel veel gesnoept en ik ben een beetje een buitenstaander, gelukkig wordt de verleiding steeds minder.
  5. vervangproducten : nee
    Ik volg Sonja Kimpens redenering in grote lijnen dat het gaat om de gewenning aan de ‘suikersmaak’ en dat je van die gewenning niet afraakt als je producten met witte suiker vervangt door andere zoetmiddelen. Ik denk dat je jezelf daarmee bedriegt.
  6. hoe ver ga je ?
    Ik blijf voor mezelf de richtlijn nemen dat het moet gaan om overbodige voeding, niet dat ik mij voor de rest in allerlei zoetigheden stort, maar in heel wat producten zit wel degelijk suiker al vallen ze niet onder ‘zoet’. Suiker wordt dikwijls gebruikt bij de bewerking van voeding en om het langer goed te houden. Denk maar aan een simpel blik soep of geconcentreerde tomatenpuree, iets wat hier toch op tafel verschijnt.

De voordelen tot nu toe

  1. gezonde honger
    Snoep bederft de honger, suikerverslaving werkt het consumeren van suikergoed in de hand
  2. geen energiedalen en -pieken meer
    Die worden netjes opgevangen door de 2 (gezonde) tussendoortjes en zijn ook niet meer zo hevig. Die (hoge) pieken en dalen worden trouwens veroorzaakt door die suiker. Dat je meer energie krijgt, dat heb ik nog niet echt ondervonden.
  3. afvallen ?
    Behalve vorige week ben ik niets meer afgevallen. Het is ook mijn zorg niet.
  4. meer fruit
    omdat ik toch tussendoortjes wil en iets om te knabbelen of bij gezelligheidsgelegenheden wil meedoen, eet ik merkelijk meer fruit. Misschien is dat nog een van de grootste voordelen.

Hoelang nog ? 

Dat is een vraag die mij wel bezig houdt. Sonja Kimpen zweert niet alle suiker af. Na een totale afkickperiode mag er weer eens iets zoets gegeten worden, zij het in beperkte en beheerste mate. Ik stel mij wel de vraag of dit het niet voor mezelf nodeloos moeilijk maken is. Eenmaal de smaak weer te pakken … Een vraag die ik mij dikwijls stel bij als ik geconfronteerd word met suikergoed is ‘heb ik dit nodig ?’ of ‘word ik daar beter van ?’ en het dubbel negatief antwoord kan mij echt motiveren. Dus nee, ik heb het eigenlijk ook niet ‘soms’ nodig. Toch kan ik mij niet voorstellen dat ik mijn verdere leven lang zonder suiker zal leven. Het is ook soms ronduit lekker. In mijn achterhoofd leeft al een plan om bv. enkel op zondag iets zoets toe te laten. Dat is begrensd. Want ‘geregeld’ en ‘een beetje’, en ‘geïntegreed’, dat gaat mijn lichaam maar al te plezant vinden. Binnen de kortste keren ben ik er weer aan voor de moeite.

Hier kan je het filmpje van VOLT nog eens bekijken.

8 thoughts on “2 weken zonder suiker

  1. ik eet soms iets gesuikerd op mijn wekelijkse “body for life” cheat day. één dag per week laat ik mezelf zoiets toe en dan kan ik er ook echt naar uitkijken. bijv. afgelopen zondag morgen een koffiekoek met chocolade en crème. mmmmm. maar er zijn ook al cheat days die passeerden zonder zoetigheid, dan bestond het “cheaten” gewoon uit witloof met veel kaassaus en kroketten bijvoorbeeld. ik krijg dus nog nauwelijks suiker binnen en het is goed zo!

  2. Helemaal met Sven eens, je suiker volledig ontzeggen lijkt me onbegonnen werk en ook ergens niet gezond. Een mens heeft ook suikers nodig. Zoals bij alles geldt: met mate. ‘k Denk dat je, als je de koekjes en de snoep tussendoor laat, al héél ver bent. Ik vind het knap dat je al twee weken van het zoets bent kunnen afblijven. Doe zo voort!

  3. Ik denk ook dat je jezelf af en toe iets moet gunnen. Als je echt alles van suiker gaat bannen, lijkt het me op lange termijn moeilijk om vol te houden. We zitten allemaal met sociale verplichtingen en vaak hoort daar iets zoets bij.
    Ik het het zelf dit weekend ook moeten vast stellen. Als je met gezonde hapjes af komt, dan bekijken de mensen je alsof je een freak bent. Terwijl ik het idee van ansjovis, zalm rolletjes, mozzarella met tomaat en basilicum ed best wel goed en lekker vond. Mensen associëren gezond eten dan ook altijd met vet-arm ipv met suikervrij. Vet wil men blijkbaar makkelijker opgeven dan suiker.
    Echt een heel zware discussie met mijn schoonmoeder gehad (zo van “Wij hebben er 3 groot gebracht en die zijn toch ook goed gekomen”) omdat ik wil dat mijn dochter minder suikers eet/drinkt.

    • Met kinderen ligt het helaas heel moeilijk denk ik. Suiker wordt zo als beloning gezien en grootouders belonen dikwijls met suiker. Ik heb nog geen reacties gehad in de zin van ‘freaky’, als ik fruit neem dan vinden mensen dat wel oké. Ik verander thuis evenwel niets. Als mensen komen krijgen ze zoet, conform met wat de gewoonte is zeker ? Misschien is dat ook makkelijker.
      Onze kinderen veranderen niets in hun gebruik, maar frisdranken zijn er hier nooit geweest, want dat is echt kilo’s suiker ‘drinken’.
      Maar ik besef dat het moeilijk kan liggen … of tenminste gevoelig !

  4. Respect! Weet je dat voor mij altijd de tricky periode is? “Die tijd van de maand”… Als ik ergens mijn gezonde voedingsvoornemens verlies, is het altijd daar. Als je daarvoor tips ontdekt hebt, laat maar komen 🙂

  5. volhouden !!! en als je echt niet meer kan, een klein stukje chocolade misschien. Ik heb voor noodgevallen chocolade van 99% cacao in mijn kast liggen. Smaakt in begin echt niet, heel bitter, maar na een tijdje valt het wel mee. Je moet het leren eten.

Geef een reactie

