6 dagen zonder suiker

Ondertussen al weer 6 dagen zonder suiker en eigenlijk ging dat alleen de eerste twee dagen moeilijk. Op die 6 dagen heb ik veel geleerd.

  1. Het belang van genoeg te eten tijdens de ‘gewone’ maaltijden.
    Ik eet als stresskip te weinig en te snel, waardoor ik natuurlijk snel honger krijg en zo’n zoete snack dan extra verleidelijk is.
  2. Het inplannen van 5 eetmomenten : 
    ’s morgens – tussendoor – ’s middags – tussendoor – ’s avonds. Het is een ritme dat ik goed kan houden en het voorkomt een ‘dip’. Nu zorg ik ervoor dat die tussendoor acceptabel is én voedzaam, op het werk betekent dit meestal in de de light versie van Alpro soja drink.
  3. Alternatieven voor de snack-momenten en het snoep. 
    Ik had al snel door dat ik het alleen zou volhouden als ik alternatieven had, toch zeker in de eerste week. Het doel van die eerste week was ook gewoon het bannen van witte suiker in overbodige voeding (snoep, gebak, koek).
    De alternatieven vond ik in vers fruit en voor de mini-tussendoortjes en de ‘goesting om iets te knabbelen’, in gedroogde abrikozen.
  4. Door het bannen van (witte) suiker kreeg ik meer trek in ‘echt’ voedsel en at ik beter. Ik had natuurlijk ook meer honger, maar wellicht een ‘gezondere’ honger.

Verder heb ik gewoon gegeten zoals anders. Als ik honger had – wat echt wel voorkwam – dan heb ik iets gegeten. Een banaan, een appel… Kortom, ik heb zeker geen honger geleden. Ik heb aan de rest van mijn eetpatroon niets gewijzigd, ook al omdat één uitdaging voorlopig wel genoeg is.

Ook al is dat niet mijn eerste bedoeling, de weegschaal toonde na 6 dagen een verlies van 1,3 kilogram, wat ik zelf redelijk veel vind, gezien mijn gewoon verder eten. Het is een fijne bijkomstigheid maar het zegt vooral veel over het impact van al dat snoep.

Ondertussen ben ik ook bijna halverwege het boek ‘Sterker dan Suiker’ en al staan er voor mij niet echt super nieuwe dingen in, ik vind het goed om alles nog eens geconcentreerd samen te zien. Wat mij wel verwonderde waren de voedingswaren met ‘verborgen suikers’, en dat er in zoveel zaken toch suiker zit, al is het geen snoep en smaakt het in eerste instantie zelfs niet zoet. Een ander ‘weetje’ dat ik bijgeleerd heb is dat de ingrediënten op de verpakking van groot naar klein staan. Met andere woorden, het eerste ingrediënt is het meest aanwezige ingrediënt. Als dat suiker is weet je het natuurlijk.

En dan al die synoniemen voor suiker, om het toch maar even moeilijk te maken. Zij somt er een hele boel op waarvan ik hier enkel een paar voor mij onbekende opnoem : galactose, maltose, monosachariden, oligosachariden, polysachariden, ….

Waarom ik met suiker wil stoppen ? Niet om het gewichtsverlies dus, maar wel omwille van de belasting die (witte) suiker voor het lichaam vormt. En belasting betekent ook energieverlies. Je lichaam moet immers aan de slag om het lichaam zo functioneel mogelijk te houden.
Ik wéét uit ervaring wat het is om energie te hebben net zoals ik uit ervaring weet wat het is om géén energie te hebben. Ik denk dat de keuze snel gemaakt is als er gekozen kan worden. En door op voeding te letten kan dat toch voor een groot stuk. Dus we doen voort, en na verloop van tijd komt er een tweede stap !

2 thoughts on “6 dagen zonder suiker

  1. Bijna anderhalve kilo in een week, dat is toch zot veel hé, en het zegt veel over een voedingspatroon – ik pleit absoluut ook schuldig.
    Ik ging anderhalf jaar geleden naar een diëtiste omdat ik veel last had van hoofdpijn, en toen ontdekte ik dat ik eigenlijk veel ongezonder at dan ik zelf dacht. Ze gaf me heel wat tips, die als gevolg hadden dat ik effectief minder hoofdpijn heb (al blijft het mijn tere plek) én zonder echt te diëten ben ik een 7-tal kilo afgevallen – terwijl ik niet eens teveel woog en ’t is zeker niet zo dat ik nu hypergezond eet. Het is eigenlijk een bangelijke gedachte, vind ik, wat voeding doet met een mens.

Geef een reactie

