de suikerverslaving de baas !

Mij hoeven ze niet te overtuigen dat er zoiets als suikerverslaving bestaat. Ik kan daar echt naar ‘hongeren’ (what’s in a word) en het wordt dan iets wat ik écht wil. Alleen al die afhankelijkheid, dat kan niet goed zijn. Maar aan de andere kant staat natuurlijk ook het zoet genot, ik ga daar niet flauw overdoen : zo’n stuk chocolade kan heerlijk smaken en zo’n echt stuk marsepein, of de cuberdonskes, of … Ik stop het schrijven maar om de verleiding niet groter te maken.

Vandaag stond ik op met de gedachte dat dat toch maar eens gedaan moest zijn met die aanhankelijkheid. Voor het gewicht hoef ik het niet echt te doen, ik ben dan geen echt loperstype maar een allround ‘medium’ type en ik soms vrees ik dat ik mijn juist door dat sporten veel kan permitteren. Toch is afvallen zeker meegenomen, maar niet het eerste doel.

Het doel voor deze week is : ban het snoep en gebak

Dat is niet makkelijk, want op mijn werk lagen deze morgen zoals dikwijls, weer bergen snoep : Snickers, Mars, Bounty, Lion, Milky Way, allemaal in mini-formaat. Terwijl mijn collega’s zich te goed deden aan dit lekkers nipte ik van mijn sojamelk. Niet sexy, ik weet het, maar kom, het hielp.

Mentale coaches

 

Zoals met vele uitdagingen wapen ik me ’s avonds met ‘motivational books’ en lees gretig in ‘Sterker dan Suiker’ van Sonja Kimpen. Ik schrijf er wel eens een blogje over.

En om het nog sterker te maken heb ik een telefoontje gedaan naar een diëtiste die hopelijk nog ergens een gaatje vrij heeft voor mij.

Het gaat moeilijk worden, zeker weten. Mijn echtgenootje gaf jaren geleden zijn rookverslaving op en snoept nu ongeveer zoveel als hij vroeger rookte.

Maar ik ga de uitdaging aan. Wie weet volgt hij !

 

6 thoughts on “de suikerverslaving de baas !

  1. Pingback: horrible spinning | Kaat loopt, zwemt, fietst ….

  2. Pingback: lastiger dan ik dacht | Kaat loopt, zwemt, fietst ….

  3. Ervaring te over heb ik met een leven MET of ZONDER suiker. Mijn conclusie: afkicken is even moeilijk, maar eens je afgekickt bent, hoef je echt nooit meer karakter te tonen. Dan moet je enkel je verstand gebruiken. Echt waar, zo simpel is het dan.
    Echter, zoals Julie schreef: geef één keer toe aan snelle koolhydraten en je zet de carrousel terug in gang. Dat gaat héél snel. Karakter tonen is dan bijna ondoenbaar. Je wint toch niet als je lichaam om suiker schreeuwt.
    Dus er af blijven is echt het gemakkelijkste.

  4. moedig, ‘k zou daar echt geen held in zijn. Benieuwd of je het gaat volhouden, veel succes! En ik ben benieuwd naar je recensie van het boek van Sonja. We hebben er hier ook een paar van liggen, maar dat boek nog niet.

  5. bij volt (het programma op één) heeft er ook iemand zo’n week suikerloos geleefd. De eerste dagen had ze serieus hoofdpijn en een echt grote honger, maar naar ’t einde van de week toe voelde ze zich wel meer geconcentreerd

  6. Veel succes! Moedig! Ik heb vorig jaar zo eens twee maand volledig suikerloos geleefd, de eerste week is de moeilijke, daarna mis je het niet meer. Helaas: eens je het één keer opnieuw hebt geproefd is ’t weer om zeep. Dus nu begin ik er niet meer aan en geniet gewoon (met mate) van mijn chocolade!

Geef een reactie

