Krachttraining, een anatomische benadering

Een boek over sport doet je nog meer zin krijgen in sporten en wat nog beter is : je leert nog iets bij waardoor je ’t misschien nog beter aanpakt ! Tot 3 maand geleden deed ik niets aan krachttraining, maar sedert ik resoluut voor een zeer gevarieerde training kies én overtuigd ben van de voordelen van krachttraining, wordt hier wekelijks toch specifiek op kracht getraind.

Het boek ziet er op iedere pagina een beetje als onderstaande bladzijde uit :

Bovenaan zie je de naam van de oefening en in de linkeronderhoek vind je hoe je de oefening moet doen. De tekening in de rechterbovenhoek toont aan welke spieren je werkt en de hoofdtekening toont je nog eens in detail (de rood/zwart gearceerde spieren) tonen nog eens in detail deze spieren en de omliggende spieren. Dan volgt linksonder nog wat biomechanica (de belasting en het gebruik van de botten). In de rand van iedere pagina vind je een kleurencode, in het geval van deze bladzijde is dat oranje en fushia en dat staat voor schouderspieren en armbuigers.

Het voordeel van dit boek is dat het, ik kan zoeken naar oefeningen om specifieke spieren te trainen. Na elke spiergroep staan ook de meest voorkomende blessures, hun ontstaan en preventie ervan.

Veel beeldmateriaal ja, en soms vraag ik mij af of ze geen knappere man konden tekenen, de voorgestelde man is meestal een broertje van Schwartzenegger , wellicht omdat krachttraining en bodybuilding goed samen gaan. Er staan ook tal van oefeningen in met de courante fitnesstoestellen, wat voor mij wel verhelderend werkt als ik met de homegym bezig ben.

Het boek dat ik heb is al  een uitgebreide en herziene editie en ik wil het echt aanraden, al is het maar dat je het eens leent in de bib en eens bekijkt wat er gebeurt als je aan krachttraining doet !

F. Delavier, Krachttraining, een anatomische benadering, herziene en uitgebreide editie, Forte Uitgevers

 

2 thoughts on “Krachttraining, een anatomische benadering

Geef een reactie

