Krachttraining

Krachttraining, ik heb er altijd dubieuze gevoelens over.
Dit zijn de redenen waarom ik het doe

  1. om blessures te voorkomen. Een sterkere spier is minder kwetsbaar
  2. om simpelweg meer kracht te hebben : meer kracht in mijn armen betekent beter zwemmen, gemakkelijker heuvels beklimmen (lopen of MTB !)

En dat is het zo’n beetje. Maar gelukkig las ik onlangs nog dat krachttraining nog een ander voordeel heeft, eentje waar ik helemaal niet ongevoelig voor ben !

  • Krachttraining zorgt voor een sneller werkend metabolisme resulterend in meer vetverbranding !

Krachttraining stimuleert de snelheid van het metabolisme, zodat het lichaam meer calorieën zal verbranden verspreid over de hele dag. Als vrouwen willen afslanken, hebben ze eerder de neiging minder te gaan eten en meer cardio te gaan doen, maar hun (strikte) dieet zorgt voor een vertraagd metabolisme en na verloop van tijd krijgen deze dames soms ook blessures door overtraining. Iets steviger spieren verbruiken ook in ruststand meer calorieën. Vrouwen die dus lichaamsvet willen verliezen, zullen hier wel bij varen. Krachttraining zal niet zorgen voor heuse forsballen, daartoe is de vrouwelijke fysionomie niet in staat. Een vrouw zal zelden grote spiermassa aankweken, tenzij ze hele dagen constant zou zitten trainen, en dan nog.” (bron)

Daar gaan mijn dubieuze gevoelens ! En even googelen leert me dat er nog tal van voordelen zijn !

Maar hoe begin je eraan ? En hoe zorg je ervoor dat je alle spieren traint ?

Zelf heb ik twee programmaatjes, het eerste duurt een klein uur, met het tweede ben ik een dik uur bezig.

 

Het eerste is simpel maar superdoeltreffend. Een gewone DVD van uit de Dummies reeks, namelijk ‘In vorm met gewichten’. Het enige extra dat je nodig hebt zijn haltertjes, al kan het natuurlijk ook met flessen water. De sessies ‘lijken’ makkelijk, maar dat zijn ze niet. Lunges, crunches … je voelt het echt wel de dag nadien ! In zekere zin heb je na een tijdje de DVD niet nodig, de oefeningen zijn zo gemakkelijk, maar ik dan ook altijd het strech-gedeelte doe, dat sla ik anders gegarandeerd over als niemand me daarop wijst.

Daarnaast oefen ik ook soms in de homegym. Ik heb het toestel op het filmpje en dat ziet er dus zo uit :

 

Er zit een programmaatje bij (zowel op papier als op DVD) en ik ben wel even zoet tegen de tijd dat ik alles gedaan heb. Hoeveel gewicht ? Hoe sterk de belasting ? Hoeveel herhalingen ? Als norm gebruik ik 3×10 herhalingen en de regel ‘als de laatste 3 herhalingen gemakkelijk gaan wordt het tijd voor een grotere belasting (gewicht)’. Ik doe het toch al een paar maand en heb nog geen blessures overgehouden.

Keer op keer blijkt dat de mijn monnikskapspieren weinig ontwikkeld zijn en ik daar het meeste moeite heb om de oefening te voltooien. Dat is zowel het geval bij het gewone trainen met halters en bij de homegym. Blijkbaar worden die spieren bij mij niet veel gebruikt.

Krachttraining is een mooie variatie op cardiotraining en met die voordelen zit het dus wel snor.

2 thoughts on “Krachttraining

  1. Pingback: Krachttraining, een anatomische benadering « Kaat loopt, zwemt, fietst ….

  2. Hey Kaat, héél herkenbaar. Het heeft me ook enige tijd gekost om me te verzoenen met deze sporttak, maar uiteindelijk begin ik er écht de voordelen van in te zien. inderdaad minder blessures en de “flubberarmen” blijven binnen de perken 🙂 Ik zou me er niet voor verplaatsen, maar tegenwoordig doe ik altijd een halfuurtje krachttraining als opwarming voor de spinning en zo heb ik het toch maar lekker gedaan! Veel plezier ermee.

Geef een reactie

