onderschatte work-out

 

De eerste keer dat ik een crosstrainer zag was in een fitness. En zoals vaak gebeurt in een fitness oefenden daar dames op die zo uit een boekje konden komen. Mooi gebruind, een superslank lichaam, modieuze sportkleren, het obligate flesje water in de hand en natuurlijk de MP3.

Ik geloof dat dààr de misvatting begonnen is : dat een crosstrainer een ‘hype’ was en ‘toch niet zo zwaar’. Toegegeven, de dames in kwestie hielden het na 10 minuten al voor bekeken en omgekeerd betekent al het bovenstaande niet dat er geen dergelijke vrouwelijke atletes kunnen zijn (al heb ik nog nooit zo’n type zien zweten, en dat is toch een beetje raar).

Als loper dacht ik altijd dat een half uurtje op de crosstrainer bijgevolg een half uurtje ‘uitblazen’ zou zijn. Hier op onze zolder staat ook zo’n crosstrainer en tot voor kort stond hij meestal heel eenzaam. Een looptraining combineren met een crosstrainer leek precies toch niet zo evident.
Sedert ik een nieuw programma heb waarbij op zo goed als elke dag ‘iets anders’ gedaan wordt, heeft de crosstrainer plots status gekregen.

Zoals je snel/traag kan lopen en lange afstanden/korte afstanden kan lopen, geldt natuurlijk ook voor de crosstrainer dat je het zo zwaar als licht kan maken als je wil. Je kan de snelheid verhogen, maar ook de weerstand. Hoe dan ook, ik zal nooit meer zeggen dat trainen op een crosstrainer geen echte work-out is of dat je daar niet echt veel inspanning voor levert. Net zoals bij het lopen kan je hier ook met intervallen werken. Er bestaan zelfs hele trainingsprogramma speciaal voor de crosstrainer !

Crosstrainen heb ik moeten leren. Aanvankelijk had ik problemen met de motoriek, het vraagt een coördinatie van je hele lichaam. Benen en armen moeten in het juiste ritme zitten.  Vervolgens deed ik het weer verkeerd door mijn benen het werk te laten doen. In principe kan dat, je kan je armen gewoon laten ‘meebewegen’ en niet trekken of duwen, of je kan ze gewoon ook op de stabiele armen leggen, dan heb je al helemaal geen werk !

 

Naargelang je zelf meer je benen/armen gebruikt, kan je zelf wat kiezen welke spieren meer/minder getraind worden.

Maar dat kan de bedoeling niet zijn, trainen op de crosstrainer is trainen met het hele lichaam. Zowel je beenspieren als je armspieren worden gebruikt. Je hele bovenlichaam beweegt mee, met de armen kan er zowel geduwd als getrokken worden, met de benen is het een beetje een combinatie van helling opgaan en fietsen. Of langlaufen. Er wordt wel eens gesuggereerd dat je nog andere spieren kan aanspreken door de omgekeerde beweging te maken, zoals achteruit fietsen, maar daar heb ik mij nog niet aan gewaagd.

Samengevat zijn de twee grote voordelen van een crosstrainer dat je

  1. je hele lichaam traint
  2. er geen schokken zijn

Voor mij is het een leuke afwisseling en ik heb echt wel het gevoel dat ik na een half uurtje goed getraind heb. Uitdaging genoeg nog, want ik zowel wat weerstand als snelheid betreft heb ik nog veel marge.

2 thoughts on “onderschatte work-out

  1. Beste Kaat! Leuk te horen dat je de crosstrainer nu wel waardeert als zijnde een goede workout. Misschien hebben die vrouwen in de fitness een snelle metabolisme. Gewoon niet al te veel van aantrekken!

    Veel succes met trainen

    Groetjes,

    Koen

  2. Ik ben fan! Toegegeven, ik vond het eerst ook maar raar, en noemde het steevast “dat moonwalkding” waarop iedereen zo’n beetje liep te zweven maar ‘k heb me er ook serieus aan mispakt. Zo’n crosstrainer staat wel degelijk garant voor een stevige work-out! Zeker als je kiest voor intervalletjes zoals je zegt is het best pittig. En voila, ons Kaat heeft nog een sportdiscipline bij!

Geef een reactie

