een fitness op de zolder

Zo mooi ingericht is het bij ons thuis niet, zo’n houten vloer en wat meer vensters, dat zou ik ook wel willen !

De natuur en mijn zeer kouwelijke aard bepalen al een enkele jaren het ritme van mijn sporten. Vanaf maart tot oktober probeer ik zoveel mogelijk buiten te sporten, eerst is dat nog deels buiten en deels binnen, maar éénmaal het weer echt guur wordt trek ik naar boven, naar ‘onze fitness’.

Het lief en ik hebben op zolder een fitness ingericht en we hebben daar nog geen minuut spijt van gehad. Aanvankelijk hadden we beiden een fitnessabonnement, maar omdat de grootste stap bij het sporten ‘tot aan de deur’ gaan is, raakten we er niet makkelijk, zeker al niet omdat we toch minstens een kwartier moesten rijden. Komt daarbij dat we beiden nogal huisduifjes zijn.

Hugo zag de fitness niet meer zitten en kocht een hometrainer, een eenvoudig model. Ik bleef naar de fitness gaan. Rond nieuwjaar vroeg Hugo een roeimachine, en die werd ook gekocht. Al gauw bleek echter dat beide dingen interieurkillers zijn en overal in de weg staan. Toen kwam Hugo op het idee om één zoldergedeelte (onze zolder is groot en bevat twee delen gescheiden door een muur) te gebruiken voor die toestellen. We hadden nog ergens een oude TV en kochten voor zo’n 40 euro een DVD-speler. De mini-fitness (twee toestellen !) was geboren.

Beetje bij beetje werd ‘de fitness’ uitgebreid en zo hebben we op zolder nu

  • een (nieuwe) hometrainer
  • een crosstrainer
  • een roeimachine
  • een loopband
  • een homegym voor kracht (zoiets als dit)
  • een mini step (die weinig gebruikt wordt)
  • zo’n buiktrainer

Alles staat zo geschikt dat je altijd de TV kan zien.

Later hebben we als toemaatje ook nog een saunaatje geïnstalleerd.

Ik besef dat dit ongelooflijk duur klinkt, maar dat valt heel goed mee. Alle toestellen zijn ongeveer in de loop van 2 jaar gekocht. Het is niet simpel om dat de vergelijken met de prijzen van een fitness, de prijspolitiek is dikwijls heel onduidelijk. Als ik 400 euro per jaar reken, kom ik op 800 euro voor twee personen. Dus zouden we in 2 jaar voor 1600 euro toestellen kunnen kopen. Dan zijn we er natuurlijk nog niet, maar ondertussen zit ik wel aan het 4de jaar …

De voordelen

  • altijd open
  • alle toestellen altijd vrij
  • geen reiskosten
  • eigen badkamer (met alle luxe vandien)
  • privacy
  • we kijken naar eender welke film/serie
  • sauna voor mij alleen !
  • ook de moeite voor een half uurtje (maar misschien is naar de fitness gaan dat ook)
  • stilte (ik kan daar van genieten)

De nadelen

  • geen begeleiding
  • geen motivatie van ‘we zijn samen bezig’
  • geen groepslessen
  • de schoonmaak is voor ons !
  • geen sociaal contact

Wellicht zijn er nog andere voor- en nadelen. Wij merken al jaren dat ‘het werkt’. Soms heeft het zelfs iets meditatiefs, meestal trainen het lief en ik ‘alleen’. Er is geen afleiding. Dat kan al eens deugd doen. Wij vinden het beide belangrijk dat het totaal afgescheiden is van de rest van het huis. Het is de plaats waar je tot rust kan komen en die enkel daarvoor dient : om even weg te zijn van de wereld. Maar dat lukt in een gewone fitness wellicht ook.

11 thoughts on “een fitness op de zolder

  1. Pingback: Week in beelden - snapshot diary - week 43 - De Wereld van Kaat

  2. Pingback: Running in subspace « Kaat loopt, zwemt, fietst ….

  3. Pingback: onderschatte work-out « Kaat loopt, zwemt, fietst ….

  4. Ik hou ook van een prive-fitness, je gaat wanneer je wil, de draagt wat je wil, een filmpje, muziek allemaal top !!! Een minpunt, in de fitness heb je misschien de laatste nieuwe toestellen, terwijl je thuis niet elk jaar een nieuw toestel gaat zetten. Onze crosstrainer (nu ongeveer al 10 jaar) piept wel heel erg en dat is niet echt motiverend. Loopband daarentegen werkt nog wel, maar max snelheid is 11 km/h en dan maar het toch wel veel lawaai !!
    Toch geef ik de voorkeur aan een piepende crosstrainer dan naar de fitness te gaan. Ik zet dan gewoon de muziek een beetje luider.
    Julie, sauna is echt een aanrader ..

  5. Hoi Kaat, leuk artikel! De plaats hebben we, het hele tweede verdiep staat nog leeg, en financieel moet dat ook wel lukken als je alle kosten voor de fitness jaar na jaar optelt, daar heb je helemaal een punt. Alleen… ik ga vooral naar de fitness voor de spinninglessen, en net daar is de groepsdynamiek natuurlijk heel belangrijk. ik zie me nog niet op m’n eentje spinnen op zolder… Het lijkt me anders wel een heel leuke oplossing. Misschien moeten we alvast beginnen met de sauna 🙂 dat komt altijd van pas. Geniet van je privé fitness, ik ben een beetje jaloers!

    • Dat spinnen, dat is het enige wat ik wel mis. Hier in de buurt kan je spinnen met een beurtenkaart, dus als ik ’t echt wil zou ’t wel kunnen. En natuurlijk ook de ‘ambiance’, ’t zijn twee kanten van een medaille, ik heb het graag rustig en stil rond mij, maar soms kan een groep ook heel motiverend zijn !

Geef een reactie

