in dubio

Geheel trouw aan mijn plan ‘elke dag sport’ en ‘lang leve de variatie’, koos ik vandaag voor een Aktivia-wandeling.
De doelstellingen en de intentie mogen dan wel duidelijk in mijn hoofd zitten, samen met de motivatie, ik vrees dat ik toch nog werk zal moeten maken van ‘planning’.
Met een wandeling van 15 km of meer ben je gauw een uur of 3 kwijt en op de een of andere manier kreeg ik dat niet meer in de voormiddag gepropt.

pijltjes volgen !

Ik koos dan maar voor een korte afstand van een kleine 9 km – eigenlijk te kort. Maar goed, beter dat dan niets.

Het weer was schitterend en ik voelde dat het allemaal goed zat. Het lief was thuis gebleven en ik kon me in snelheid laten gaan. Ik wandelde comfortabel 6 km per uur, iets wat ik met het lief nooit haal. Het kan zelfs iets meer geweest zijn, want tussendoor nam ik nog foto’s en zette m’n Garmin niet af.

Eenmaal in het domein Averechten kwam ik de ene na de andere loper tegen en toen begon ik toch echt wel dik goesting te hebben om te lopen. Alleen, ik was er niet op gekleed. Mijn kleren waren op en top ‘wandelkleren’, inclusief de stevige stappers van wandelschoenen. Ik droeg ook nog een klein rugzakje dat ’t lopen ook al niet echt comfortabel zou maken. Maar ik was dus in tweestrijd, want ik loop graag….

De volgende keer toch maar een Aktivatocht wandelen ? Het blijft een vraagteken, maar ik zou het doodgraag doen. Alleen is het vrij onvoorspelbaar wanneer een Aktiviatocht geschikt is om te lopen of niet. De meeste kilometers hier waren geschikt, maar op een bepaald moment wandelde ik tussen twee akkers met langs beide kanten prikkeldraad. De doorgang was zo’n halve meter. Geen enkel probleem om te wandelen OF te lopen, maar voorbijsteken gaat niet, en wees maar gerust dat er op zo’n tochten véél wandelaars zijn. Zelf ben ik van het gedacht dat die wandelaars  voorrang hebben, ’t zijn tenslotte wandeltochten.

Ideaal zou natuurlijk zijn mochten de organisatoren bepaalde afstanden markeren met ‘geschikt voor lopers’, al begrijp ik wel dat dat niet hun eerste zorg is.

Toch heb ik genoten van mijn wandeling. Ik had ze wat timing betreft slecht gepland omdat ik te laat vertrokken ben, maar heb toch een mooi gemiddelde van 6 km per uur gehaald. En de volgende keer waag ik mij misschien aan een loopje op de afstand waar de vermelding ‘geschikt voor kinderwagens’ staat, al is dat meestal de kortste afstand. Of ik kies gewoon voor een run/walk/run, wandel op die stukken waar het te smal is of te vervelend voor de andere wandelaars.

2 thoughts on “in dubio

  1. Hey Kaat – prima bezig zo te lezen, krijg je de 15km niet in je voormiddag gepland, dan voor een kortere afstand kiezen ipv helemaal te passen. Super! Wat betreft het lopen van aktivia-wandelingen… ik heb er zo al enkele gelopen in voorbereiding van de marathon (kwestie van eens een ander parcours te hebben dat ik nog niet ken) en dat ging altijd vrij goed. Als je vroeg genoeg vertrekt kom je niet zoveel wandelaars tegen. En moeilijke stukjes kan je altijd wandelen natuurlijk. Maar het zou inderdaad een leuk idee zijn mochten ze bij die wandelingen “geschikt” voor lopers zetten. Msischien moeten we die suggestie eens doen op de aktivia site?

Geef een reactie

