liefde met een ex

Soms klikt het en soms ook niet en nog andere keren moet je elkaar gewoon een tweede kans geven.

Anderhalf jaar geleden huurde ik bij Velo een MTB, het was een Trek en zat mij als gegoten. Ik had er wilde plannen mee en deed mee aan een paar MTB tochten en dat was het zo’n beetje. Ik had ‘m gehuurd voor een half jaar en bracht ‘m netjes terug zonder er echt veel op gefietst te hebben. Ik verkoos lopen, zwemmen en fietsen met mijn koersfiets. Het was ook de periode van mijn tweede halve marathon op een half jaar tijd en ik zag op tegen de inspanning van het MTB-en.

Tijdens de 2 maanden zomervakantie werd er opnieuw veel gefietst. Het lief had iets voor met z’n fiets en zo kwamen we weer bij Velo terecht. Velo is een zalige fietswerkplaats, de baas is werkelijk bezeten van fietsen en hij verstaat als geen ander dat je verliefd kan worden op een fiets, wat trouwens gebeurde. Heel erg nu en dan verkopen ze ook wel eens fietsen die helemaal op punt staan en ja, daar stond hij dan : een MTB Trek. Hij kostte niet eens veel meer dan het huurgeld dat ik betaald had voor een half jaar.

De MTB ging mee naar huis en het plezier kon beginnen. Ons dorp telt tal van MTB-routes, heuvels en bossen, dat zit dus bijzonder goed. We hebben hier ook een ware MTB-club.

Wat is er nu zo leuk aan MTB ?

  • Allereerst, fietsen met de MTB lijkt volgens mij geenszins op rijden met een koersfiets. Met de koersfiets maal ik kilometers en is de beweging vrij constant. Behalve de verkeersregels en het verkeer hoef ik niet echt op te letten. Met de koersfiets kan ik in een soort ‘trance’ geraken door de regelmatige cadans, met de MTB is dat heel anders.
    Voor eerst moet je er met je kopje serieus bij zijn. Afdalingen in een bos, putten, wortels van bomen, hellingen, het betekent continu nadenken en afwegen hoe je ’t moet aanpakken. In die zin is MTB-en technischer.
  • Volgens mij heeft MTB-en ook veel meer met kracht en evenwicht te maken, door de hellingen en het oneffen parcours met je soms hard trappen en dan weer laten gaan, fietsen op een hobbelig parcours is sowieso lastiger.
  • MTB-en is avontuur ! Want ja, ’t is ook een beetje gevaarlijk. Op sommige terreinen ben ik blij dat ik alleen rij omdat ik bijna continu kleine gilletjes slaak. ‘Ahhh’ ‘ooooo’ ‘oeeeee’ en zo gaat dat maar door. Behalve krassen op mijn benen van takken en struiken heb ik gelukkig nog nooit iets ernstigs voor gehad, maar ik besef dat het zo kan gebeuren. Handschoenen en een helm zijn precies nog méér een must (als is het dat ook bij een (koers-)fiets.
  • MTB gebeurt meer dan bij een koersfiets in de natuur, meestal in bossen of doorheen weiden waar je met een gewone fiets of koersfiets niet kan komen. Zalig is dat !

Wordt het hier nu al MTB en voor de rest niets meer ? Nee hoor. Ik ken mezelf als iemand die graag sport en van veel afwisseling houd. Bij het lopen, fietsen (koersfiets) en zwemmen kan ik echt genieten van het ‘zen-‘gevoel dat ik krijg eenmaal alles in hetzelfde ritme valt. Ik vind dat zalig. Bij MTB is het allesbehalve zen, ’t lijkt meer op een helse maar zalige rit op de kermis.

One thought on “liefde met een ex

  1. Je hebt de smaak precies te pakken! Toen ik in mei logeerde bij een vriendin in Duitsland (meer van Konstanz) heb ik ook de hele tijd rondgecrosst op de MTB van haar vriend. Eigenlijk vind ik het leuker dan de koersfiets, ik zit precies “steviger” op de MTB, heb minder snel de indruk dat ik ga vallen. Helaas heb ik nog geen leuke MTB routes ontdekt in Gent. Geniet er nog maar van!

Geef een reactie

