de straffe week – de nieuwe club

De zin om te lopen is er opnieuw en ik lijk (tot mijn eigen verbazing) toch afscheid te kunnen nemen van mijn loopband ! Het weer zal er zeker ook voor iets tussen zitten ! Vol nieuwe plannen zat ik.

Vorige zondag was het lief ziek en moest ik het stellen met 5 wandelkilometers. Ik zat compleet op mijn honger, want 5 kilometer wandelen is wel niets. Dus zag ik dit als een opwarming en liep ik – out of the blue – 14 km in de namiddag. Het was mooi weer en ik had er gewoon zin in. Had ik niet naar een feestje gemoeten ’s avonds, dan had ik er nog twee bij gedaan, om aan die legendarische 10 miles te geraken.

Woensdag deed ik netjes korte versnellingen en wel 9 kilometer lang. Ook die bevielen me, en weerom genoot ik ervan om buiten te lopen. Die versnellingen zijn goed voor mijn snelheid, maar ook goed voor mijn misschien wel grootste probleem met lopen : dat ik het na een tijdje saai begin te vinden. Zo’n afwisseling van training is dus gewoon ook nog eens goed voor de motivatie !

Donderdag was het weer de beurt aan de hobby van mijn echtgenoot : wandelen ! Nu ja, eigenlijk vind ik het zelf ook heerlijk, vooral met hem. Wandelen met je liefste, dat is gewoon zalig ! Is mijn liefje doorgaans zwijgzaam, op zo’n tochten is hij een echte praatvaar. Zalig ! Tot nu toe hadden we in 2012 enkel tochten gedaan van rond de 10 tot 12 kilometer. Ik vond dat dit meer moest zijn – en zeker al voor het echtgenootje dat eentje van 50 km wil doen deze zomer ! – dus kozen we voor de route van 15 kilometer. Na 4 kilometer merkte ik al iets raars op : ik had het moeilijk. Eu ? Moeilijk op 4 kilometer wandelen ? Ik die dat normaal met gemak doe ? En die veel langer loop ?
Na het rustpunt op 6 km kreeg ik echter alle energie terug en wandelde goedstaps verder. Toch vond ik het raar dat ik ‘content’ was dat de inspanning gedaan was. Iets was niet in de haak.

Wijgaardenwandeling Tielt Vlaams Brabant

Vrijdag zou ik voor het eerst naar de (nieuwe) loopclub gaan. Ik sukkelde met verkoudheid en onverwacht zweten en voelde me niet helemaal oké maar durfde niet af te zeggen. Ik ontmoette allerlei nieuwe mensen en werd ingedeeld in de trage groep. We waren met z’n vieren de eerste 500 meter, want toen sloeg al iemand zijn voet om ! Naar eigen zeggen lopen ze rond de 10 km per uur, dat is net iets boven mijn kunnen, maar wat nog straffer is, ze lopen eigenlijk op trailgebied. Tussen de struiken, in de bossen, prikkeldraad, de natuur in. Eigenlijk prachtig, maar helemaal niet wat ik gewoon ben en ook meer belastend. Omdat niemand daar een Garmin gebruikt of zelfs weet hoe ver ze lopen had ik er ook geen idee van of ze inderdaad wel aan die snelheid liepen. Misschien liepen ze sneller of trager, ik weet het niet, enkel dat ik na een uur en tien minuten compleet uitgeblust was en het leek alsof ik een wedstrijd gelopen had. Ik zal daar dus iets tussen de 10 en de 11 km gelopen hebben. Dit zou dus geen club voor mij worden dacht ik, maar ik voelde ook dat ik echt ziek aan het worden was, dus is dit wel een goede testloop voor mij geweest ? Ik besloot, samen met hen, dat ik toch nog een paar keer met hen zou komen lopen.

En toen was het zaterdag en was er koorts. Toen kwam zondag en was er nog altijd koorts. En maandag en dinsdag terwijl ik dit schrijf. De trap oplopen voelt al zo erg aan als 5 kilometer lopen en ondertussen heb ik 3 dozen medicatie staan waaronder anti-biotica. Ik zie dat het prachtig weer is buiten en dat er eindelijk gefietst kan worden, is de goesting om te zwemmen nog groter en wil ik eigenlijk best wel terug naar de loopclub.

Maar het zal dus niet voor morgen (woensdag) zijn, het lichaam moet eerst weer op z’n positieven komen.

Dat ondertussen de goesting maar groeit !

One thought on “de straffe week – de nieuwe club

  1. oeie ziekjes niet zo goed

    en wat de goesting betreft: gewoon een route lopen die je niet kent (bv een wandeling van marching), van de uitzichten en het aantal wandelaars die je voorbijsteekt komt de goesting automatisch (ik heb er tegenwoordig een sport van gemaakt om het aantal wandelaars te tellen die ik voorbijsteek, noem het gerust bezighouding tijdens ’t lopen :))

Geef een reactie

