De vierdaagse van de IJzer

In 2004 en 2005 (in een leven waarin ik zetelatleet was) deden het lief en ik een gooi naar de 4 x 32 km. Ongetraind en met het geloof dat ‘dat wel moest kunnen’. We gooiden mis, want zowel in 2004 en 2005 eindigden we met 3  x 32. Schoon, maar toch niet helemaal.

Deze vakantie zocht het lief een uitdaging en zou 4 keer 32 km wandelen. Ik zag dat niet zitten, 10 km wandelen, 15 km wandelen, tot daar aan toe, maar meer en ik beland in een bijna existentiële crisis. Ik begin het ronduit saai te vinden en word ongedurig. Dus zocht ik naar een nieuwe uitdaging, aangezien we daar toch voor 4 dagen waren. Ik nam me voor om 4 keer 8 km te lopen en dat was verkeerd gerekend, na dag 2 wist ik dat daar niet echt veel uitdaging inzat, de dag waarop ik trouwens op het parcours van de 16 km liep en dan maar 12 km liep.
Ondertussen ‘liep’ ik in gedachten ook met Peter, van wie ik via zijn blog wist dat hij voor de uitdaging gekozen had om 4 x 32 km te lopen ! Dàt is pas een uitdaging. Eentje die ik evenwel niet aankan, gezien ik nog nooit meer dan een halve marathon gelopen heb !

De sfeer op de vierdaagse is echt geweldig ! Het is super goed georganiseerd op alle vlakken : de routes zijn goed uitgetekend, en zelfs toen ik helemaal alleen liep en een straat moest oversteken, hield de MP (Militaire Politie) alle verkeer op zodat ik, in mijn eentje dus, geen vaart moest minderen maar gewoon kon oversteken ! (foto van 2004, zo warm was het bij ons niet). Bevoorrading genoeg (zeker drank) en ik heb echt lol gehad met de militairen van dienst. Omdat nogal vroeg terug was (kortste afstand én gelopen) was het daar dikwijls evaluatie van het loopje van dat ‘madammeke’.

Na 3 dagen 27 km te hebben gelopen en gebrek aan uitdaging (die volgende 8 zou er zo bijgelopen zijn) besliste ik om het lief moreel te steunen (we moesten toch weg uit onze B&B) en de 32 km mee te wandelen.  Had het de voorgaande dagen amper geregend, nu viel het met bakken uit de hemel. Gelukkig had ik mijn geheime wapen : regen of wind, en stevig op je hoofd en je hebt de indruk alsof geen storm je kan deren. Gecombineerd met dit en ik zag eruit alsof ik klaar was om de wereld rond te trekken.

Uiteindelijk kom ik na 4 dagen hier op uit

  • 27 km lopen (dag 1 + 2 + 3) +  4 km extra wandelen want het eindpunt van de 8 km loop  (dag 2) was op … 4 km van het centrum !
  • 30 km wandelen (dag 4)
Een echte prestatie vind ik het niet en ik probeer nu al te zoeken naar hoe ik het volgend jaar kan aanpakken om het wat uitdagender te maken. 4 x 16 km zou zeer mooi zijn, maar dan moet ik conditioneel toch een stuk verder zitten dan nu …
Ook al heb ik Peter daar nooit gezien, ik vond het fijn om zijn verslagen te lezen en te weten ‘hij loopt hier nu ook, hij met zijn uitdaging, ik met die van mij’. Een dikke proficiat aan het lief en Peter om de 4 keer 32 km wandelen/lopen ! Sterk gedaan !

Het lief bij de aankomst van de 4de dag !

2 thoughts on “De vierdaagse van de IJzer

  1. Pingback: Terugblik 2011 « Kaat loopt, zwemt, fietst ….

Geef een reactie

