oud en versleten ?

Alle bewondering voor deze en ander dames en heren !

Deze week werd er goed gesport mét plezier maar toch ook met veel stroefheid ’s morgens in de spieren en ’t gevoel ondertussen de kaap van de 80 (jaar) bereikt te hebben. Ik heb werkelijk geen idee hoe dat komt, misschien omdat ik nu heel even consequent de 3 sporten beoefen, maar toch. Gelukkig zat het plezier er ook dik in, al blijft de grootste inspanning voor mij nog dikwijls het ‘beginnen’ en starten. Eénmaal op zwier kan de pret niet op.

Deze week werden er uiteindelijk 5 dagen gesport. Ik zou er ‘meer’ willen, maar ook de vermoeidheid speelt me parten, al is dat wellicht meer te wijten aan slecht slapen dan wel aan veel sporten.

Er werd twee keer gezwommen, 2 x een gecombineerde oefening van bilateraal ademend zwemmen en snelheid. Ademen aan één kant was ‘op het gemak’, het bilateraal ademen werd ‘met hogere snelheid’ gedaan, dus zo’n beetje als een wisseltraining. Het was een oefening die me goed beviel en zo zijn er (zonder het in- en uitzwemmen) 2500 meter gezwommen.

Er werd twee keer gefietst, één keer in de regen (35 km) wat goed is voor de mentale training, en één keer heuvel op, heuvel af (34 km). Ik zeg al maar meteen dat dat gewoon afzien was, te meer ik de heuvels totaal niet voorzien had ! Totaal dus zo’n 69 km.

Tenslotte werd er deze week maar één keer gelopen, een wisselloop van 10 km waar ik schrik had dat ik het ‘snellere’ tempo niet zou kunnen halen maar dat toch netjes afgewerkt heb.

 

Met deze trainingen wijk ik af van mijn loopschema en ja, daar zit ik wel mee. 5 trainingen per week, voor een totaal 5 tot 7 uur per week zoals dat deze maand (zonder Griekenland) is geweest. Op mijn loopschema staan 3 looptrainingen… maar dan wordt er natuurlijk niet echt gefietst of gezwommen.

Ik weet eigenlijk niet goed hoe je dat doet, voor triatlon, de combinatie van die trainingen. Overal lees ik maar dat je dat als één sport moet zien en niet als 3 sporten en dat laatste kan ik best geloven, ik zou kapot zijn ! Anderzijds wacht er mij volgende week (De Bres, Rijkevorsel)  en de week erop (Sterke Peer, Wuustwezel) nog 1 triatlon en dan is het wellicht gedaan, misschien Viersel nog. Vanaf dan kan ik weer volop gaan voor het lopen. Het zwemmen komt er zeker bij, om de simpele reden dat dat – tot mijn eigen verwondering – de sport is die ik het allerliefste doe. Ik hoef mezelf nooit te motiveren om naar het zwembad te gaan !

 

Zit er meer in ? Nee. Fietstrainingen en looptrainingen kan ik onderling wisselen, maar er één bij doen, ik denk het niet. Teveel zeurende pijn de hele dag door : stroefheid, schouderpijn … al moet ik onmiddellijk zeggen dat ik het vermoeden heb dat het ‘gezeur’ van het fietsen en het zwemmen komt en niet van het lopen. Misschien moet mijn lichaam zich nog aanpassen, wie weet.

Hoe dan ook, we blijven sporten, maar bovenal voor het plezier !

4 thoughts on “oud en versleten ?

  1. De combi, in de volgorde van de wedstrijd. Als ik 2 trainingen op één dag doe, is het meestal zwemmen en fietsen of fietsen en lopen. De combi fietsen – lopen, is een rustige fietstraining en een stevige looptraining, afgelopen vrijdag was dit anderhalf uur zeer rustig fietsen, één uurtje rust en daarna nog een looptraining van anderhalf uur, met de laatste 45min intensief of een stevige fietstraining met een 45min rustige duurloop. Moet niet na elkaar hoor. Soms doe ik het na elkaar maar in de meeste gevallen is het ’s morgens ééntje en daarna nog s’avonds. Kwestie van voldoende rust ertussen zodat je je trainingen op een kwalitatieve manier kunt doen. Hopelijk helpen deze tips wat.

  2. awel ik heb dat afgelopen maand ook ondervonden,eerst 2dagen achter elkaar inline skaten…(30km) dan fietsen (tegen een hoog tempo) naar mijn werk 20km…. tussendoor nog de looptrainingen,maar mijn ritme helemaal kwijt en fysiek gaat dat heel moeilijk het lopen dan. Ik vind het heel tof wat je doet, zo’n thrilaton, maar ik kan dat nooit combineren, fietsen, zwemmen, lopen…ik moet die sporten al afwisselen per keer, zeker niet op dezelfde dag,dat is mijn lichaam helemaal over vermoeid, spierpijnen, gewrichtpijn… ik ga dus tegenwoordig me veel meer bezig houden met lopen

  3. Belangrijkste is dat je er plezier aan beleeft en dat je de grenzen van je lichaam wat respecteert, want anders liggen blessures op de loer en dan is de lol er wel af. Je bent goed bezig Kaat, plezier voorop, zo hoort het!!

Geef een reactie

