Gent Zwemt en kaat sport !

Er is deze week ongeveer 7 uur gesport en ik denk dat ik vandaag (zondag) toch maar eens een rustdag neem !

Maar alvorens iets te zeggen over die 7 uur – het was zeker niet allemaal even intens – begin ik maar met het leukste verhaal : Gent Zwemt !

Na een ietwat zeer enthousiaste sportweek én dan nog de avond ervoor tot dik na middernacht ‘blijven hangen’ in De Vlaanders voelde ik het de zaterdagmorgen al : moe en nog eens moe. Ik leek niet wakker te geraken. Ik troostte me wel onmiddellijk met de gedacht dat koud water wel wakker maakt en voor Gent Zwemt had ik trouwens geen verwachtingen.

Nog maar net geparkeerd en ik liep al Saskia en Louise op het lijf. Zalig ! Want ik wist niet eens dat zij ook kwamen. Saskia ging net als ik voor de 1000 meter, Louise, die ik trouwens ter plekke leerde kennen, ging voor de 2000 meter. Even later zag ik ook nog Griet, zij ging eveneens voor de 2000 meter.

de wetsuit affaire

Ik had – gezien mijn geschiedenis met de wetsuits – twee pakken bij. Het grote dure (sic !) en de goedkope shorty. Omdat hier geen wissel was vond ik dat ik het nog es moest proberen met de Sailfish. Eindelijk eindelijk raak ik in het pak op een deftige tijd en wel doordat Louise mij geduldig uitlegde hoe ik in zo’n pak moest geraken. Pak binnenstebuiten draaien dus, truukje met de voet en hé hé, dat lukte ongelooflijk goed ! Zo goed dat ik nu even dacht dat het pak eerder te groot dan – wat ik eerst dacht – te klein was. Dank u dank u Louise ! ’s morgens was ik nog teruggegaan naar de triatlonshop en daar had ik zo’n spuitbus meegekregen om in het pak te geraken, maar nog steeds geen deftige uitleg hoe ik er in moest geraken, eigenlijk hadden ze dat moeten doen, zeker toen de man zei dat een kwartier om er in te geraken toch echt wel te veel was ! Had hij het voorgetoond, zelfs zonder het pak effectief aan te trekken, was ik toch al een stuk verder gegaan.

Saskia had ook al slechte ervaringen met een wetsuit, zij kreeg krampen in een kuit, dus opperde ik dat ze mijn kort pakje eens zou proberen.

de start

Via een ponton gingen we het water in en toen klonk het sein van de start. We startten allemaal op een rij en al heel snel lag de rij uit elkaar zodat er wel plaats genoeg was om te zwemmen. Ik was moe, voelde het echt. Ik zwom dapper vrije slag maar merkte tot mijn grote ontzetting dat ik alles behalve recht zwom, ik heb dus moeten afwisselen met schoolslag en in zo’n pak is dat niet evident gezien de benen eerder boven water komen. Het was echt ‘tellen’ : 20 slagen vrije slag, 10 schoolslag. Ik deed dat om de schade van scheefzwemmen te beperken. Naderhand besef ik dat ik beter minder dan 10 slagen schoolslag tussendoor zou zwemmen. Vrije slag kost me trouwens stukken minder inspanning.
Voor mij was het de eerste keer 1 kilometer zwemmen in open water. Ook al zwem ik twee keer per week 1250 meter in het zwembad, dit leek toch lastiger en de vermoeidheid woog door. Gelukkig ‘weet ‘ ik dan dat het lichaam dat wel aankan en dat het een kwestie van doorzetten is. Ik vreesde dat het supertraag zou worden.

Sailfish – Shorty : 0 – 1

Van het pak had ik uiteindelijk meer last dan iets anders. Ik had de indruk dat dat pak overal ‘spande’ en ‘duwde’ … ik had het eigenlijk ter plekke willen uittrekken,  maar dat was nu ook niet echt een optie.

Finish ! 

In mijn geest leek het alsof ik supertraag zwom en veel tijd verloor door ‘op koers’ te proberen blijven, maar uiteindelijk ben ik gefinished rond de 23 minuten  op 22:56. Content gezien de omstandigheden (open water – beetje te moe – vervelend pak), maar het moet nog beter kunnen. In het zwembad rond ik af op 21 minuten en dan is dat op training en geeneens snel. Maar content dus wel. Eigenlijk zelfs ietske sneller gezwommen dan in Kortrijk vorige zondag en nu voor de dubbele afstand.

De finish was aan het ponton en ik was zo moe dat ik vreesde dat ik geenszins nog op dat ponton zou kunnen klimmen. Gelukkig hadden ze een ladder geïnstalleerd, ik denk echt dat ze anders een kraan hadden moeten halen !

We kregen een leuke badeend en een handdoek met geborduurd ‘Gent Zwemt’, de handdoek kwam meteen van pas !
Ook Saskia haalde probleemloos en met een veel snellere tijd dan voor ogen de finish ! Proficiat Saskia !

Ik probeerde me uit het pak te krijgen, maar dat was opnieuw een mislukking. Louise was niet meer van de partij want zij moest nog beginnen met haar 2000 meter. Gelukkig waren er weer andere ervaren mensen in de buurt die me wat wilden helpen !

de 2000 meter

Op, te voet, naar de start van de 2000 meter om te supporteren voor Griet en Louise. Het is maar in het wandelen van de 2000 meter terug dat ik begon te merken dat zowel 1 km als 2 km toch wel lang is. We probeerden Griet en Louise te spotten maar hé, met allemaal dezelfde badmuts aan is dat geen sinecure. Na veel beraad : “nee, da’s een vent, néé gij dat is ze niet, ‘dat is ze wel’, meenden we ze te hebben gevonden. Helemaal zeker waren we niet, maar ik was toch onder de indruk van de ‘schoonheid’ waarmee de maybe Louise zwom : vastberaden, rustig, lange slagen, bilaterlaal ademen. Dik jaloers (in positieve zin) en meteen een extra motivatie om ook zo mooi te leren zwemmen. 

Zowel Louise als Griet finishten op een zeer degelijke tijd van een dik half uur. Proficiat meiden !

Volgend jaar wil ik er graag weer bij zijn. Ik heb weer het een en ander bij geleerd (ik weet nu hoe ik een wetsuit moet aantrekken !) en het superleuke gezelschap maakte het nog beter ! Aan iedereen die er niet bij was en twijfelde : gewoon DOEN !

En hier nog in het klein de rest van de week 

  • Maandag 1250 m zwemmen, 25 km fietsen
  • Dinsdag : kanovaren (niet zo erg !)
  • Woensdag : versnellingen (afzien !) ; totaal 11 km
  • Donderdag : wandeling 12 km 
  • Vrijdag : duurloop 12 km 
3 thoughts on “Gent Zwemt en kaat sport !

  1. Pingback: Top 5 leukste sportevenementen | Kaat loopt, zwemt, fietst ….

  2. Pingback: Terugblik 2011 « Kaat loopt, zwemt, fietst ….

  3. Pingback: Sterke Peer 2011 « Kaat loopt !

Geef een reactie

