Triatlon Kortrijk

Naar deze triatlon keek ik uit om dezelfde reden als Herman (begin vakantie) en ook wel een beetje omdat Kortrijk als ‘verre thuis’ voelt, ik ben immers geboren en getogen in Waregem. Ik ben redelijk ‘nieuw’ in het triatlonwereldje, en opnieuw moet ik – net als vorig jaar – bekennen dat ik niet specifiek getraind heb op triatlon. Vanaf januari ben ik wekelijks en daarna 2 tot 3 keer per week gaan zwemmen, maar het waren vooral de looptrainingen die mijn agenda vulden voor de halve marathon in mei. Het mag u meteen opvallen dat het woord fietsen niet valt.

Kortrijk was dan wel een sprinttriatlon, de afstanden waren naar mijn indruk kort : 500 meter zwemmen, 17 km fietsen en 3 km lopen. Prima dus om het seizoen te beginnen ! Ik wist ook dat Odile van de partij zou zijn met haar team van Over de Streep (Griet, Nancy, Steven, ….) . Collega Stefanie zou haar intrede doen in het triatlongebeuren en ook dat vond ik een extraatje !

zwemmen : 12 min 7 sec – 96ste plaats op 114

Het zwemmen liep verrassend goed, zo goed zelfs dat ik er van sta te kijken en het zelf niet goed begrijp. Ik startte helemaal achteraan en zou ‘op het gemak’ zwemmen. Ondertussen had ik al voldoende zelfvertrouwen opgebouwd om de afstand in crawl te zwemmen. Ik startte achteraan, maar naast de boei, zodat ik mooi naast het touw van de boei zwom en geen problemen had met zigzagzwemmen. Ik haalde mensen in en dat leek vanzelf te gaan, één slag crawl brengt me stukken verder dan schoolslag ! Ik merkte ook dat tussen mensen zwemmen simpelder is met crawl : je bent smaller en je benen zijn veel minder gevaarlijk dan bij schoolslag. Ongeveer  de volledige eerste helft zwom ik rustig crawl tot aan het keerpunt / kanobootje. Het water was helemaal niet koud, maar het valt niet te ontkennen dat neopreen de last serieus ‘verlicht’, je drijfvermogen is immers veel groter ! Ik had voor het supergoedkoop neopreenpakje gekozen in plaats van mijn superdure wetsuit en dat bleek een heel goede keuze ! De tweede helft heb ik half crawl gezwommen en half schoolslag. Enerzijds omdat ik het ‘uitstappunt’ moest vinden (dus niet meer zo’n rechte lijn) anderzijds een beetje uit dommigheid. Ik kon precies niet geloven dat ik dat allemaal zou kunnen in crawl, terwijl dat eigenlijk wel best gegaan zou zijn, want opnieuw merkte ik dat ik met één slag crawl veel verder geraakte dan met één slag schoolslag, hoe goed ik schoolslag ook beheers.

Hieronder een filmpje van zwemmen naar het startpunt. Ik ben diegene met de roze badmuts en blote onderbenen voor de moedige man met enkel een zwembroek aan !

wissel 1  : 2 min 35 :  94 ste plaats op 114 (2 plaatsten winst !)

Na het zwemmen raakte ik makkelijk ‘boven’ en wist mijn fiets meteen te vinden. Deze keer was ik zo verstandig geweest om een ‘merkpunt’ te kiezen : het eerste boompje dat in de straat stond. Echt haasten heb ik me niet gedaan omdat ik wat moest ‘bekomen’, maar toch ging het vlot. Niets vergeten, alles op.

fietsen : 1 u 07 min 12 : 115de plaats (vééél verlies dus, en al helemaal geen idee hoe ze plots aan 115 komen !)

Ik had het display van mijn Garmin niet goed ingesteld zodat ik een ‘pace’ kreeg ipv snelheid. Geen goesting om altijd om te rekenen heb ik maar gewoon mijn best gedaan. Het ging goed, al moet ik zeggen dat dit het hatelijkste parcours was dat ik ooit gefietst heb, de weinige fietstochten die ik al gedaan heb bijgerekend. Heuvels heuvels en en nog eens heuvels. Daar leek werkelijk geen eind aan te komen ! Anderzijds was mijn romantische ziel weer helemaal goedgezind : landwegen en midden in de natuur. Ik haalde niemand in maar werd wel ingehaald, dus dacht ik dat ik de laatste was en wachtte op de traditionele ‘fiets’ of ‘moto’ met laatste deelnemer. Die kwam maar niet en dus was het gewoon verder doen.

Hieronder een filmpje van het fietsen, de laatste kilometer en al niet meer zo landelijk. Ik ben de tweede fietser, en u hoort mij tegen mijn echtgenootje zeggen dat het afzien was, (en dat was ook zo !)

de heuvels van Kortrijk (en ik die dacht dat de 'Vlaanders' plat waren !)

wissel 2 : 22 minuten (zal wel een vergissing zijn) en plaats 111 (joepie, we zijn weer een beetje naar voor geschoven !)

Wissel 2 ging als ‘niets’, mijn fiets stond op de hoek en dat had ik goed gememoriseerd. Het enige dat ik hoefde te doen was mijn fiets daar te zetten en mijn helm daar achter te laten. Ik heb immers met mijn loopschoenen gefietst omdat ik toch niet met ‘clicks’ durft te fietsen.

lopen : 21 minuten 34 

De eerste 500 meter voelden mijn benen alsof ze van boter waren. Ik had ‘ritme’, maar raar gevoel in mijn benen, echt snel wilden ze niet gaan. Als ik nu het resultaat van mijn lopen zie is dat ondermaats en denk ik : ik had meer moeten doorzetten !

De finish was in zicht en ik heb nog even verkeerd gelopen. Ik zal wel de eerste en enige niet zijn, want de radars stonden daar nogal verwarrend op het einde. Gelukkig wees iemand me de weg en kon ik over de mat lopen. Er zat nog een serieus sprintje in, met de finish in zicht durft een mens al eens vleugels krijgen.

En dan was het gedaan. Ik voelde me véél beter dan vorig jaar in Wuustwezel waar ik een krachttoer leek gedaan te hebben, terwijl het parcours hier veel zwaarder was. De darmen lieten weer van zich horen maar uiteindelijk hield ik alles netjes in de maag. Beter nog, ik voelde me helemaal niet kapot, alleen wat verbrand in het gezicht.

Dus hop, de kop is eraf en mijn ambitie is meer dan bereikt. Die ambitie was : laatste maar de voorlaatste nog zien. Het blijkt dat ik niet de laatste was. Mijn ervaring leert me dat er op alle onderdelen nog winst te halen is. Voor het zwemmen en het lopen zou die winst het makkelijkst moeten zijn, om de simpele reden dat ik dat graag doe. Voor het fietsen zou de winst het grootst moeten zijn, omdat dit toch het langste onderdeel is. Ik weet gewoon niet goed hoe ik zoiets moet trainen.

Content ben ik zeker. Ik heb er van genoten, ik heb vooral mentaal afgezien (heuvels !) maar mijn lichaam vond het allemaal oké, ik heb nooit het gevoel gehad dat ik niet meer kon of dat ik mij aan het forceren was. Ik vrees dat ik dat trouwens niet kan, voor het uiterste gaan, ik wil morgen al opnieuw sporten en ik wil geen dagen nodig hebben om te recupereren.

Dus gewoon : missie geslaagd !

Dank Kris en Bart dat jullie mij, ondanks het feit dat jullie bij de ‘groten’ horen, nog zo willen voorzien van tips !

8 thoughts on “Triatlon Kortrijk

  1. Pingback: het begin van de vakantie | De wereld van Kaat

  2. He Kaat

    Ik heb jou blogje ook gevonden, we kunnen misschien wel samen trainen want denk wel dat we kort bij elkaar wonen.
    Jij hebt dat prachtig gedaan in Kortrijk.
    Op naar de volgende
    groetjes
    Nancy

  3. Hallo Kaat,
    Het trainen van het fietsen. Voorlopig niet te ver zoeken. Probeer toch een 3 à 4 keer per week te fietsen. Volgens uw tijdsbesteding, maar met 2x 1uur en 1xanderhalf uur en opbouwen tot 2u à 2u30, zul je voor een sprintafstand al heel ver komen.
    Voorlopig alles LSD, ttz uw LSD hartslag lopen – 10 slagen. Deze training 1x 1uur en 1x anderhalf uur, opbouwen tot 2u à 2u30. Dan nog 1uur waar je begint met elke 15min à 20min (en verder afbouwen tot elke 5 à10min), snelheid een 5 sec optrekken (niet sprinten, maar gewoon goed versnellen), 5sec snelheid vasthouden en dan terug gewoon LSD. Denk aan uw cadans, je mag gerust beginnen met 90 à 95 omwentelingen per minuut, naarmate je beter zal fietsen, kun je gemakkelijk de 95 à 100 rpm aan. Kwestie van de goede versnelling te zoeken. Ik vind een cadansmeterke altijd een goed aankoop. In principe is dit een optie op uw Garming (naarmate het model dat je hebt). Maar het is een kwestie van trainen. Volgend jaar zul je al een heel andere fietser zijn. Nu en dan ook een koppeltje trainen, na een fietstraining, wat lopen. Dat moet niet veel zijn. Voor een sprint is een 2 à 3k al voldoende. Kwestie dat uw benen het wat gewoon worden. Allé, nog veel succes

    PS Zo’n grote ben ik niet hoor. Maar triathlon vraag veel doorzettingsvermogen en vooral veel plannen. Maar op trainingsvlak, mag je nooit te ver zoeken.

  4. Hallo Kaat,
    Het trainen van het fietsen. Voorlopig niet te ver zoeken. Probeer toch een 3 à 4 keer per week te fietsen. Volgens uw tijdsbesteding, maar met 2x 1uur en 1xanderhalf uur en opbouwen tot 2u à 2u30, zul je voor een sprintafstand al heel ver komen.
    Voorlopig alles LSD, ttz uw LSD hartslag lopen – 10 slagen. Deze training 1x 1uur en 1x anderhalf uur, opbouwen tot 2u à 2u30. Dan nog 1uur waar je begint met elke 15min à 20min (en verder afbouwen tot elke 5 à10min), snelheid een 5 sec optrekken (niet sprinten, maar gewoon goed versnellen), 5sec snelheid vasthouden en dan terug gewoon LSD. Denk aan uw cadans, je mag gerust beginnen met 90 à 95 omwentelingen per minuut, naarmate je beter zal fietsen, kun je gemakkelijk de 95 à 100 rpm aan. Kwestie van de goede versnelling te zoeken. Ik vind een cadansmeterke altijd een goed aankoop. In principe is dit een optie op uw Garming (naarmate het model dat je hebt). Maar het is een kwestie van trainen. Volgend jaar zul je al een heel andere fietser zijn. Nu en dan ook een koppeltje trainen, na een fietstraining, wat lopen. Dat moet niet veel zijn. Voor een sprint is een 2 à 3k al voldoende. Kwestie dat uw benen het wat gewoon worden. Allé, nog veel succes

  5. Je missie is geslaagd, je hebt het fantastisch gedaan. Er waren er zelfs nog twee achter jou en je had nog 10 minuten voorsprong op de laatste. Volgens mij moet je het fietsen opbouwen als het lopen. Ik ben een paar maand begonnen met in het weekend de toertochten te fietsen van de Vlaamse wielrijdersbond (www.vlaamsewielrijdersbond.be), in het begin de tochten van rond de 25km. Stilaan heb ik de afstand vergroot en nu lukken die van 65km al. En daar pluk je dan de vruchten van op de kortere afstanden.

Geef een reactie

