versnellingen en dikke ellende in het water

Op mijn loopprogramma staan, in tegenstelling tot mijn vorige doel Visé, héééél veel versnellingen. Aanvankelijk zag ik daar heel erg tegenop, altijd maar kilometertjes malen om zoveel mogelijk kilometers in de benen te hebben leek me leuker dan versnellingen. Maar, het moet worden gezegd, ik kan ze eigenlijk best smaken.

Drie looptrainingen stonden er op het menu, waarvan eentje joepiejee toch een duurloop van 12 km was, eentje met lange versnellingen van o.a. 3 x (500 m – 1000 m – 500 m) en dan een laatste met korte versnellingen van 20/40. Tot mijn grote verwondering kon ik zelfs de lange versnellingen aan in het opgegeven tempo en dat wellicht voor het eerst in mijn leven. Dus er is nog hoop !

Twee zwemtrainingen deze week, eentje van 1250 meter in Sportoase en eentje van zo’n 600 meter in open water. Het werden maar 600 meter omdat mijn compagnon weg moest en het lief het niet ziet zitten dat ik ‘helemaal allleen‘ in open water zwem. (En ik ben nogal gehoorzaam zoals u kan opmerken).

Maar goed, hier was het dus een en al ellende. Niet omwille van het zwemmen, maar wel omdat ik nog altijd niet in dat pak geraak. We lagen kriek : collega Stef die komende zondag ook meedoet in Kortrijk en een vriendin van haar die het allemaal gadesloeg. Ik raak daar gewoon met mijn benen niet in. Nu heb ik wel dikke kuiten, maar toch. Hoe dan ook, na ongveer een kwartier zat ik toch ietwat in het pak na vreselijk veel stress en gewring en na een twee scheurtje op dezelfde plaats ander been, zijnde op kuithoogte. Het zwemmen ging voortreffelijk goed, zo goed zelfs dat ik mij afvraag of zwemmen in een wetsuit nog wel zwemmen is. Je drijft daar gewoon in ! Ik heb het eens geprobeerd, om ‘recht’ te staan in het water, en echt ‘onder’ ging ik niet. Mijn benen zullen geenszins ‘hangen’ in het water, want die worden ook al opgelicht. Dus ja, zwemmen in zo’n pak gaat goed, zeer goed, zij het dat ik wellicht alle voordelen van zo’n pak teniet doe omdat ik er ook nog eens niet uit geraak. Ik zie het daar al te gebeuren, op zo’n wedstrijd : ben ik dan eindelijk in dat pak geraakt (wedstrijd nog niet begonnen) ; zwem ik naar mijn normen een meer dan degelijke tijd (zeker niet onmogelijk) en blijf ik daar dan moederziel alleen zitten in de wisselzone omdat ik niet uit het pak geraak. Echt waar ! Misschien ruimen ze de wisselzone al op en zit ik daar nog, half half in dat pak.

Ho, ik was / ben echt wel ontgoocheld, vééééél centjes heeft dat pak gekocht. Maar goed, het zal zijn zoals met alles zeker : oefenen, oefenen en nog eens oefenen, maar dat zal nu wel niet op een wedstrijd gebeuren, dat oefenen. Dus kocht ik mij gisteren nog een nieuw neopreentje, het zal daar moeten mee lukken, warm of niet. Waarom hebben ze trouwens geen pakken met op de kuiten ritssluitingen ? Zoals laarzen ? Dan zou ik er in tenminste in geraken ;-).

Dus dikke ellende wat het pak betreft.

Kortrijk komt nu wel heel dichtbij, volgende zondag is het al ‘voorbij’ deze tijd en ik kijk er met gemengde gevoelens naartoe. Ik word eigenlijk het meeste geveld door alle stress. Ga ik alles bij hebben, weet ik waar te gaan enzovoort en natuurlijk het duiveltje in mijn hoofd dat zegt : “waarom doe je dat toch, je geniet toch sowieso van het sporten, moet daar dan persé een wedstrijd bij ?” ; en dat duiveltje heeft gelijk, ware het niet dat we onszelf nooit zouden overstijgen als we altijd in onze comfortzone zouden blijven.  Er zijn ook een hoop zaken die mij positief stemmen, zo heb ik bijvoorbeeld geen stress over de plaats van mijn finish en is finishen op zich voor mij het doel.

Ik ga dus gewoon mijn best doen, zonder pak.

Ik denk ook niet dat iemand mij gaat helpen daar, … of de wedstrijd ligt stil !

Deze jonge man is dan nog geoefend !

Er geraken ziet er makkelijker uit

 

5,5

One thought on “versnellingen en dikke ellende in het water

  1. aandoen lukt het best met een plastiek zakje. bij uitdoen helpt het ontzetttend om wetsuit glide aan te hebbben. en bodylotion die glibberig wordt als hij nat is. je handen tussen huid en binnenkant van wetsuit steken en naar beneden duwen. succes!

Geef een reactie

