Fun fun fun (en hulp nodig bij het aankleden)

Super, het bloggen leeft nog altijd en krijgt bij sommige zelfs een beetje revival ! (Mario, Katrien, Edith).

To blog or not to blog ?

De blog is er in eerste plaats voor mezelf. Het is een ‘log’ van mijn sportactiviteiten en het is handig om te zien hoe het was rond deze tijd vorig jaar of een paar jaar geleden. Verder vind ik het sociale aspect best fijn. Mensen geven tips, moedigen je aan, delen in je ervaringen. Omgekeerd lees ik graag blogs van anderen. Ze inspireren enorm. Als ik zie hoe iedereen op zijn manier zijn doelen wil halen met ups and downs dan krijg ik daar een kick van : ook ik mag dromen en met ups en downs werken naar een doel !

Maar goed, de week dus.

Maandag – ik had geen goed weekend achter de rug, werd er niet getraind. Simple as that.

Dinsdag moest ik iets inhalen en nam me voor om voor het lesgeven te trainen. Ik moest 200 m – 300 m – 200 m – 300 meter met respectievelijk 15/20 seconden rust. Nu was er echter zoveel file geweest zodat ik laat in het zwembad lag en schrik had niet op tijd voor de klas te staan. Ik besloot ‘zoveel mogelijk te zwemmen zonder pauze’ en er werd een magische grens doorbroken : ik zwom de 1000 meter crawl zonder problemen aan een stuk. Wellicht is mijn techniek dus van dien aard dat het ‘er mee door kan in een zwembad’  ! Eén van de sleutels is ook gewoon ritme, het ritme van beweging dat ergens moet samenvallen met het ritme van ademen, diep in en uit ademen en niet te snel !
Bye bye schema ‘1000 meter zwemmen’  !

Woensdag begon ik met een duik in het zwembad tegen 8.30. We waren met 5, superleuk is dat, met 5 in een zwembad en plaats zat. Omdat het ‘bye bye schema’ was, zwom ik gewoon 1250 meter. Ik voelde duidelijk dat er meer in zat, maar goed. Ondertussen werkte ik ook aan mijn nek, mooi ontspannen houden zodat ik geen nekpijn meer zou hebben. I

In de namiddag liep ik met het liefje nog een tempoloopje (zucht zucht) van 5 km. Snelheid wordt mijn volgende missie, want nee ’t zit er niet in !

Donderdag feestdag en er werd wel aan sport gedaan maar we zullen dat maar een alternatieve training noemen : 2 uur kajakken. Mijn armspieren en vooral mijn rugspieren hebben het gevoeld, maar echt zwaar was het niet – behalve dat ik er als een kreeft uitzag toen ik uit de boot stapte !

Vrijdag werden er opnieuw twee ‘trage’ trainingen gedaan. Er werd 2 keer 15 km richting Rotselaar De Plas gefietst. De 15 km ‘heen’ ging supersnel, de terugweg was vollen bak wind tegen. Eénmaal in de Plas heb ik voor het eerst een openwater training gedaan. 3 keer 130 meter op en neer (volgens het lief was het 4 keer op en neer maar ik weet het echt niet zeker). Hoe dan ook, tel ik 3 keer (waar ik wel zeker van ben), dan kom ik aan 780 meter zwemmen.
Zwemmen in De Plas is een voorrecht, want ze hebben daar speciaal een baan afgebakend voor ‘baanzwemmers’.

3 keer of 4 keer ? op en neer gezwommen en 't beviel !

Het begin verliep paniekerig, en dat was puur van de aanpassing van het lichaam aan de koude. Ik heb nu door dat dat ongelooflijk op je adem slaat en dat ik dan totaal vergeet hoe dat ‘ritme’ in elkaar zit. Maar na een meter of 50 had ik toch mijn tempo gevonden en had mijn lichaam het niet meer zo koud. In het speelgedeelte zwommen veel kinderen en volwassenen voor ’t plezier, dus zo koud was het niet, maar goed, het lichaam vraagt aanpassing. Ik had mijn surfpakje aan en dat beschermt zeker tegen de koude en bovenal : wat een super drijfvermogen !
Ik ‘schrok’ van de lengte. Ik wist toen nog niet dat het 130 meter enkel was, maar het was duidelijk dat ik mentaal en fysiek verwend ben met ‘een muur’ na 25 meter. Dat is een gigantisch voordeel, want als ik afduw van de muur ben ik toch gauw 5 à 10 meter verder zonder dat ik daar iets moet voor doen. Maar in de Plas was geen muur te bekennen ;-).
Verder viel het mij op dat ik zigzag zwom en soms tegen de touwen of boeien aanzwom. Daar moet op geoefend worden en gelukkig kan dat redelijk omdat er een ‘baan’ afgetekend is, je kan jezelf dus wel degelijk controleren. Ik merkte dat ik me meer moest concentreren waar mijn armen terecht kwam en hoe ik ‘afduwde’ (naar waar) en vind het nog altijd raar dat dat in een zwembad ‘van zelf’ gaat, blijkbaar stuur je vanzelf je richting bij daar.

Zaterdag  had ik afgesproken met mijn zus in West-Vlaanderen en was De Knoop in mijn hoofd ontward. Ik zou een wetsuit kopen. Zo’n surfpakje is prima tegen de kou maar ’t is niet echt goed om mee te zwemmen. Dus ging ik naar Runnerslab en zij hielpen me daar letterlijk in zo’n pak. Ik wil echt niet zeggen hoeveel moeite dat kost, maar wel dat ik daar zeker een liter zweet verloren heb. Ik kon kiezen tussen X-Terra en SailFish en het werd het laatste. Niet dat ik daar een voorkeur voor had, maar volgens de verkoper pastte mij dat beter. (Ik heb ‘m maar vertrouwd want no way dat ik mij nog es in zo’n ding zou hijsen !).

Vandaag, zondag, had ik het plan opgevat om nog es richting Plas te trekken om de nieuwe wetsuit uit te testen. Maar ik had ‘m nog niet helemaal aan of ik had er al een scheurtje in gemaakt. Pffff ! Dus gaat het pak eerst naar de duikwinkel (ik ga niet opnieuw naar West-Vlaanderen rijden) om hersteld te worden. Ondertussen had ik van Mario mijn nieuwe schema gehad (hip hip hoera) en heb er maar meteen een training van deze week uitgepikt, ik moest getroost worden voor dat pak en troosten was in dit geval : tonen dat we kunnen lopen ! Het werd een wisselloop van 9 km met opnieuw liters zweet. De snelheid zit er echt niet meer in, maar hé, daarvoor trainen we !

Al bij al een superleuke week en we hebben ons weer serieus geamuseerd ! 7 uur sport deze week zegt Garmin, en trekken we daar kajakken van af, dan zit ik op 5 uur. Meer dan de doelstelling maar superleuk !  In één van de volgende blogjes zal het over de ‘toekomstplannen’ gaan, maar daar moet ik eerst het mailtje van de coach nog eens te gronde lezen !

Geef een reactie

