Visé is mine !

naar deze datum heb ik lang uitgezien en eindelijk was hij er : 8 mei !

Visé (grens Nederland/Voeren)

Maanden heb ik ervoor getraind en 21 kilometer blijft voor mij echt een super uitdaging, ’t is echt niet iets dat vanzelf gaat ! Snelheid heb ik ook al niet, dus wéét ik dat het lang gaat duren !

Visé was voor mij het gevolg van Eindhoven. In Eindhoven liep ik mijn eerste halve marathon maar liep er nogal wat kilometers ziek. Dat was deels aan de warmte te wijten, maar nog meer aan verkeerde (te weinig) voeding en slechte indeling van de loop. Nu vind ik echt dat je van alles – maar dan ook alles – wat niet lukt moet leren en ‘keren’ tot iets anders en ditmaal was het gewoon : we doen ‘m opnieuw in Visé !
Ten Miles kwam als tussentest en die viel ook tegen, ook hier moest ik lessen uit trekken ! Ondertussen genoot ik echter zo sterk van de voorbereidingen dat ik al concludeerde dat in het ergste geval het niet meer kon mislukken, die trainingen, daar had ik van genoten !

De start ... (nog even wachten)

Ik was ruim op tijd in Visé en al onmiddellijk onder de indruk van het mooie stadje en het grote kermisrad (waar we gratis inmochten – nee, niet gedaan !). De Maas lag te blinken in de zon en de marathonners waren net begonnen. Om 11 uur vertrokken de halve marathonners. Ik had mijzelf beschermd door mijn Garmin in te stellen op een maximumsnelheid. Nee, ik zou mij niet laten vangen door te snel te starten. We deden trouwens een toertje in de stad wat meteen al helling af helling op was, wie zei dat het daar plat was ? 😉 Na echt al 500 meter lopen (voor mij dan) lag ik al 300 meter achter op de eerste voor mij. Ik was dus al van in het begin de laatste. Mensen liepen al over straat en de meeste mensen dachten dat de loop al  ‘gepasseerd was’. Dus nog even slalom tussen die mensen maar niets kon me van de wijs brengen. Juist omdat ik zo ‘verloren’ leek (!) kreeg ik soms onverwacht applaus. Na km 2 haalde ik de eerste dame in die het niet meer zag zitten. Naast mij kwam een motard rijden die me vroeg of het zou lukken. In mijn beste Frans zei ik dat het mij natuurlijk (sic !)  zou lukken, maar dat ik mij niet zou haasten. Toen wist ik nog niet dat die ‘motard’ mijn beste vriend zou worden ! Ik haalde nog mensen in, vooral mannen, die er trouwens veel afgetrainder uitzagen dan ik (ik ben niet afgetraind). Ze leken te hebben opgegeven. Aan een apotheek had ik gezien dat het 29 graden was, misschien kan de ene mens daar beter tegen dan de andere.

Om de 2 km wachtte ‘mon ami le motard‘ me op. Hij stond daar stil met zijn motor, praatte wat met de seingever en begon te applaudisseren toen ik er aan kwam. Dan passeerde hij me opnieuw met zijn motor, groette me, om me 3 km verder weer op te wachten voor hetzelfde. Ge komt er, op ’t gemak, maar ge gaat er geraken‘, zei hij. En dat was precies mijn plan. Mijn ontmoetingen met ‘ mon ami le motard’ hebben zo geduurd tot km 17, toen ben ik ‘m verloren (of hij mij).

De bevoorrading was prima, om de 5km was er water en soms lag er ook fruit. Ik ben iedere bevoorrading netjes gestopt en minstens 2 glazen water gedronken. Een man bij de start had me nog de tip gegeven mijn pet in ’t water te steken en echt die afkoeling werkte prima, al duurde ze niet lang, de zon had het water zo opgedroogd.

Huppeldepup, ik bleef maar verder lopen zonder problemen en genieten van de natuur. Op een bepaald moment liepen we mee met de marathonners, het parcours liep hier samen. Voor de meeste was het echt afzien en echt alle respect voor die mensen, niet alleen omdat zij de dubbele afstand afleggen, maar ook omdat die o zo super hun best doen. Ik bleef op het gemakje verder lopen, maar zag bij sommige marathonners echt de pijn op hun gezicht, pijn én frustratie. Je moet het maar doen ! De laatste 5 km kreeg ik een klein tikje van de hamer en vertraagde ik, maar bleef lopen. Op km 20 stond een groepje weelderige dames (? mannen ?)  te dansen en daar heb ik nog lekker mee gedanst. Zoveel energie was er nog en ik wou eens ‘anders’ bewegen !

Uiteindelijk bereikte ik de meet en wééral moest ik me weerhouden om niet in tranen uit te barsten, wellicht omdat ik toch opgelucht was en doodgelukkig dat ik het gehaald had ! Ik denk niet dat ik de laatste was, maar veel zal het ook niet schelen. 2 uur 39 minuten heb ik er over gedaan. Dat is een 9 minuten meer dan Eindhoven. Ik weet dat dat in loperstermen een ramp is, 9  minuten méér dan iets wat je vroeger gedaan hebt, maar mij doet het niets.

Echt liever trager lopen en genieten dan de hele tijd vloeken en je afvragen wat je jezelf aandoet. Anderzijds hoop ik natuurlijk mijn tijd te beteren. Gezien de temperatuur van 29 graden, een parcours dat minder snel zou zijn dan Eindhoven, vind ik dat allemaal nog goed meevallen.

Nadien liep ik bijna letterlijk in de armen van Chris die er nog superfris uit zag, al bleek ze later toch nog wat te moeten bekomen. Zij is één van die straffe madammen die voor de dubbele afstand gingen, oftewel de hele marathon. Vincent zag eruit als hij even een ochtendwandelingske had gemaakt, eentje van 21 kilometer dus. Ik denk dat ze daar ten huize Chris iets in de soep doen ! En hoera hoera, bij de T-shirtafhaling kwam ik ook nog Sven tegen, hij had duidelijk géén ochtendwandelingetje gemaakt, maar een hele marathon, al onmiddellijk na Antwerpen (april). Superleuk om die mensen te zien !

Vandaag al de hele dag koppijn en ik vrees dat dat van warmte en gebrek aan water komt. Na de loop kreeg ik een prik van de dokter daar die met een klein machientje meteen opmaakte dat de suikerwaarde te laag was – ik was er ook nog even flauw gevallen om het verhaal compleet te maken.

Allemaal geen erg dus ! Ik heb gewoon al weer goesting om te trainen zij het niet vandaag of morgen. Ik heb meteen al ingeschreven voor de triatlon van Wuustwezel waar ik wellicht als laatste zal eindigen. Maar hé, tot nu toe ben ik nog nooit aangeschreven door de organisatie dat ik niet zou mogen meedoen !

Merci coach, weeral een geslaagd parcours !

13 thoughts on “Visé is mine !

  1. Pingback: Het hoofd koelen houden, letterlijk dan !

  2. Pingback: Top 5 leukste sportevenementen | Kaat loopt, zwemt, fietst ….

  3. Pingback: Over een andere boeg « Kaat loopt, zwemt, fietst ….

  4. Pingback: Terugblik 2011 « Kaat loopt, zwemt, fietst ….

  5. Mooi doorzetterke, proficiat. BTW: die marathon is niet moeilijker of lastiger of verdiend niet meer respect. Je kiest gewoon een ander trager tempo en blijft dit lopen net zoals je uw tempo op de halve blijft lopen.

  6. Schitterend gedaan!! Onwaarschijnlijk hoe je daarvan geniet en dat is uiteindelijk toch het belangrijkste!! Dikke proficiat!!
    Groetjes,
    Nancy

  7. Heel knap gelopen, meidje! Je hebt een dikke middelvinger opgestoken naar alle strevers die onderweg aan het vechten waren om vol te houden. Jij hebt het meeste genoten van alle deelnemers. Na dit verslag gelezen te hebben weet ik dat wel zeker! Proficiat!

  8. super gedaan Kathia, je hebt genoten en plezier gehad en da’s het belangrijkste van al hé!! Misschien doe ik Visé volgend jaar ook wel mee, het lijkt me een heel fijne loop!!

  9. Ik blijf het schitterend vinden hoe je het plezier van het lopen voorop stelt! Met die tropische temperaturen was het natuurlijk onmogelijk om nog een top tijd te lopen maar toch, je hebt een schitterende instelling! Je laat je door niets of niemand van je stuk brengen en je loopt je eigen wedstrijd. Knap zo 😉
    In ieder geval, als ik je verslag zo lees, begin ik toch ook te overwegen om volgend jaar daar de halve te lopen…

  10. shame on me, jij was, samen met mijn collega en dannielle één van die mensen die ik het liefste wou tegenkomen gisteren en ik vergeet je nog in mijn blog te vermelden !!! Poepeklets verdien ik 😉
    Je hebt dat schitterend gedaan, enne, wij eten eigenlijk niet zo vaak soep 😉 Wat we wel regelmatig doen is naar de frituur trekken, zou dat het tovermiddel zijn ? ;-)) Nogmaals dikke proficiat he!!

Geef een reactie

