veel vragen

“Plans are worthless, but planning is everything.”

— Dwight D. Eisenhower

Visé komt dichterbij en daar heb ik alle zin in. Ik heb  namelijk ‘het ei van Columbus’ gevonden om te genieten van de loop : ik ga een ‘piep’ op mijn Garmin zetten zodat ik niet snel loop ! Voila zie ! Ik zie het zo : liever 10 minuten langer lopen dan dikke 2 uur frustratie !
Soms moet een mens zijn prioriteiten op een rijtje zetten en voor mij is dat uiteindelijk : genieten en uitlopen ! Het is NIET een tijd zetten. Gezien mijn schema en vorige HM moet ik mij wellicht ook geen zorgen maken dat ik over de maximumtijd zou zitten, nog meer dan een half uur over !

Zo, dat is dus het eerste dat opgelost is.

Maar nu de vragen in mijn hoofd.

1. Wat ga ik doen na Visé ?
Ik hoop dat coach Mario mij wil helpen met een schema, want ik ben toch echt wel onkundig in dergelijke dingen, maar voor ik zoiets vraag moet ik natuurlijk weten wat ik wil. Eén ding is al redelijk zeker in mijn hoofd : opnieuw meedoen aan de HM in Eindhoven. Ik hou van die lange duurlopen en zo’n HM is een goede motivatie. Toch wil ik ook graag een beetje sneller worden, dus misschien de tussentijd gebruiken om op snelheid te trainen ? Raad is welkom !

2. To triatlon or not
Nogal wat dames hebben zich – zoals het echte triatlondames past – een wetsuit aangeschaft. Ik denk dat ik gauw zo’n 250 euro mag rekenen. Dat is niet goedkoop maar de vraag wel of geen wetsuit kopen bracht me eigenlijk bij de vraag wel of niet triatlon. Want het heeft geen zin om zo’n pak te kopen (of te huren, wat eigenlijk al zo duur is, je kan ‘m beter kopen) als je het maar een paar keer gaat gebruiken. Dat kan ik voor mezelf eigenlijk niet verantwoorden.
Uiteindelijk heeft de al dan niet aankoop van zo’n suit me tot de volgende conclusie gebracht : ik pik 2, hooguit 3 triatlonnetjes (1/8) mee in het zomerseizoen en enkel en alleen dus als je kan zwemmen zonder zo’n pak. Lukt dat niet (omdat het te koud is), dan zal er gewoonweg staan : DNS (did not start). Momenteel ben ik ingeschreven voor Kortrijk en ik zou heel graag opnieuw meedoen in Wuustwezel, maar eigenlijk is dat voor mij al genoeg.

Echt voor triatlon gaan betekent echt ook triatlon trainen en nu loop ik wel genoeg en heb ik ook wekelijks één tot twee zwemtrainingen, die trainingen zijn samen niet harmonieus, ze zijn immers niet op elkaar afgestemd noch op triatlon.

3. Start to bike
De zon schijnt en de fietsers verschijnen weer op onze wegen. Zalig ! Bij Sandy las ik iets over een Start to Bike om tot 150 (ik denk het toch) km te geraken. Vorig jaar had ik als doelstelling tochten van 50 km te maken, dat is gelukt. Dit jaar zo ik dat willen verleggen naar 70-80, maar ik heb nog helemaal geen planning  in de zin van hoeveel en wanneer terwijl Eisenhower natuurlijk gelijk heeft, dat die planning wel belangrijk is ! Dat ik langer wil fietsen is gewoon omdat ik het plezant vind. (Doelstelling 1 : genieten)

4. Een triatlonclub ?
Veel van mijn voorgaande problemen zouden opgelost zijn mocht ik lid kunnen zijn van een triatlonclub. Clubs genoeg in mijn omgeving, maar niet op mijn niveau. Zo’n Irongirlsjaartje zou echt wel super zijn voor mij, maar om iedere training 2 uur in de auto te zitten (om 1 uur te zwemmen) is er teveel aan. De clubs in mijn omgeving worden bezet door mannen die behalve supersportief en atletisch ook prestatiegericht zijn, iets wat mij al alle plezier ontneemt.

Voila, daar zit ik dus mee in mijn hoofd. Ik zal er wel uit geraken zeker ?

O ja, deze maand is afgesloten met 180 km op de loopteller. Ik denk dat dit voor mij een record is !

4 thoughts on “veel vragen

  1. Hallo Kaat,

    1/ Wetsuit of niet : Zo’n pak kun je altijd huren maar je kan gerust een pak kopen aan een prijs minder dag 200 eur. Kijk eens op http://www.Athlete.be, voor 199 Euro heb je al een zeer deftig pak hoor. Is wel een winkel in Heule, dus niet direct bij de deur.
    2/ Club of geen club : Is niet direct noodzakelijk, enkel als je een licentie wil hebben, want dat moet je aangesloten zijn bij een club. Maar de vraag is natuurlijk wat verwacht je van een club ? Er zijn clubs die zich goed kunnen voorstellen maar uiteindelijk niet voldoen aan uw verwachtingen. Maar ik denk, als je maar een paar korte wedstrijden per jaar doet, is een clubaansluiting niet noodzakelijk.

  2. De bedenkingen over de triatlonclub komen me bekend voor,na een start to crawl medio januari.
    Ik heb ook geen zin in een overfanatiek gedoe,ik zoek een gematigd clubje dat liefst ook nog plezierig is en trainingen die te combineren zijn met een druk beroepsleven.
    Groeten en leuke blog overigens!

  3. Ha, dat zullen waarschijnlijk de vragen zijn die ik ook zal hebben of al deels heb na de afronding van mijn cursus ‘start to crawl’. Ik zou graag eens 1/8 triatlon doen, maar ik vraag me af of dat zonder degelijk schema (dus op je eentje voorbereiden) wel doenbaar is. En de combinatie van al die trainingen is niet min…als je ook nog eens voltijds werkt en de plas en de strijk moet doen.
    In ieder geval heel veel succes met de trainingen en hopelijk geraken jouw vragen opgelost! Ik blijf het volgen.
    Groetjes.

    • als het je kan troosten, ik heb die eerste 1/8ste compleet zonder schema gedaan en had 2 maand niet meer gezwommen. Ik heb ‘m in schoolslag gezwommen (weeral) en was absoluut niet de laatste uit het water. Dus ja hoor, het kan ! Maar ik zou het nu wel een beetje ‘systematischer’ willen aan pakken. Ik mail je nog een schema van de triatlonclub voor beginners !

Geef een reactie

