Tegenvallende Ten Miles

In alle eerlijkheid

Op papier heb ik een goede loop gedaan. Een meer dan goeie zelfs. Op mijn schema staan duurlopen geprogrammeerd (even lang ongeveer) met een snelheid van 7:30, al loop ik ze altijd rapper. Mijn vooropgestelde halvemarathontempo is 7:00 en deze Ten Miles heb ik gelopen aan 6:57 , wat dus ongeveer compleet op schema is. Het zegt dus iets over de ‘wiskundigheid’ van zo’n schema en hoe solide die zijn ! (merci coach !)

Waarom ben ik dan zo ontgoocheld ?

Ten eerste, ik heb er niet van genoten. Het koppeke dus. Het was een drukte van jewelste en ik dacht, van een paar jaar geleden, dat de drukte na een kilometer of 5 zou minderen.  De drukte leek echter niet te minderen. (in 2008 zijn er 12539 mensen gefinished, dit jaar 14538, is dat wel een groot verschil ?).
Het lopen ging goed, ik had de benen en liep een – voor mij – goed tempo. Na km 8 kwam de mentale inzinking : wat ben ik hier eigenlijk aan het doen ?  Het enige wat ik nog kon denken was : doorlopen tot het gedaan is. Ik wist dat ik het kon en wist ook dat het geen probleem zou zijn, maar genieten was er niet meer bij. Ik kende de route ook, kon ze mij gewoon voor ogen brengen en dus spijkerde ik er kilometer na kilometer bij.
Als ik nu denk dat ik vorige maandag nog 15 km aan de kust liep, heb ik daar veel meer van genoten, al zat de wind me tegen en liep ik daar moederziel alleen. Misschien is dat laatste zelfs aantrekkelijk !

Dit is de foto veranderd de dag nadien, helemaal gerelativeerd dus !

Wat me ook tegenvalt, is mijn tijd in vergelijking met 2008. In 2008 liep ik voor de eerste keer, ook met een schema, maar wel met veel minder kilometers in het lijf dan nu. Met veel minder uren sport. Zeg maar ongeveer de helft ! Ik sport nu per week dubbel zoveel als in 2008. In dat jaar liep ik de Ten Miles op 1:49:32, dit jaar op 1:51:51, dus ruim 2 minuten langer, wat mij nu de indruk geeft dat méér trainen niet noodzakelijk betere resultaten opbrengt, al zijn 2 minuten niet van dien aard om van een ‘groot verschil’ te spreken.

Goed, we gaan bekomen en ons richten op de Halve Marathon van Visé die in minder dan een maand voor de deur staat. Tot nu toe denk ik er niet over om hem te laten vallen, ook al viel het  hier in Antwerpen tegen. Meteen besef ik dat ik in Visé mogelijk dezelfde ervaring zal hebben, met die hoop dat er daar minder mensen zullen lopen. En dan ? Dan gaan we nadenken over de toekomst !

Wat hebben we geleerd ?

  • Ik loop graag en geniet van mijn trainingen, en aangezien een mens meer traint dan wedstrijden loopt, is dat al goed
  • Een wedstrijd is wel een goede motivatie om op een bepaald moment een bepaald doel te bereiken, zonder wedstrijd lijkt me dat moeilijker
  • Een eerste keer iets meemaken is onmogelijk herhaalbaar (logica zelve !), de eerste keer ‘kickte’ ik op Ten Miles (ik kan het !) en was alles nieuw (wauw, de Kennedytunnel !), een tweede keer is het herhaling
  • De Ten Miles blijft hoog aangeschreven bij mij : al bij al een gevarieerd parcours en ontzettend veel toeschouwers
  • Ik train graag op die afstanden (duurlopen van 15 km : heerlijk !)
  • De halve marathon is mijn limiet wat afstand betreft (ik verveel me anders teveel)
en tenslotte : een slechte wedstrijd lopen is alleen maar een uitdaging om een volgende beter te lopen ! Voila !
6 thoughts on “Tegenvallende Ten Miles

  1. Pingback: Ten Miles | Kaat loopt, zwemt, fietst ….

  2. Kaatje toch. Kijk eens naar mij. 2 jaar geleden liep ik in Gent op de 10km een PR, ongeveer 52min. Onlangs liep ik in Mechelen een PR dat slechts 10 sec sneller was dan dit, geprorateerd dan nog, want de afstand was eigenlijk korter. Ben ik blijven steken sindsdien? Bijlange niet; ik heb langere afstanden gelopen. Ik heb leren zwemmen. Ik fiets nu ook. Ik sport meer; maar ik loop in feite zelfs minder. En minder gericht. Logisch dat ik op het lopen niet meer de vooruitgang boek die ik de eerste twee jaren heb geboekt.
    Nu heb ik wel beslist om terug gerichter te gaan trainen voor het lopen, omdat ik graag die grens van 50min wil doorbreken. En ik weet dat dat kan als ik daar héél concreet mee bezig ben. Maar als het pas binnen een jaar is; dan is het ook zo.
    Het belangrijkste is inderdaad dat je geniet. Ik geniet meer van wedstrijden dan van trainen en bij jou is het andersom. Net zoals jij heb ik die wedstrijden nodig om je te motiveren gericht te trainen richting een duidelijk doel. Wees blij dat jij van de trainingen zo hard geniet 🙂 Ik zal proberen meer te genieten van het trainen, misschien kan jij proberen toch net iets meer te genieten en minder te stressen tijdens wedstrijden 🙂

  3. Die massa lopen ………ieder moet het voor zich uitmaken wat hij daar gaat of wil doen . Maar ik heb er zelf ook al gehaast voor ons peggy voor ong dezelfde tijd toen . En als je daar loopt , dan loop je altijd tussen een massa wat voor mij pesoonlijk niet echt een plezier is . Even wel , maar als je telkens gehinderd wordt , bv. aan drankposten waar ze dan plots voor je voeten stoppen of groepn moet voorbij lopen enzo al slingerend het parcour afleggen , is niet goed voor je tijd en voor mijn motivatie ook niet . Langs de andere kant , als je dan minder snel bent , heb je nooit het gevoel als laatste te lopen . Je vergelijking van je tijd met 3 jaar terug …….je bent aan het trainen naar een halve marathon wat op dee manier meer km met zich meebrengt . Deze wedstrijd was het oog alleen gericht op uitlopen en genieten . Spijtig dat je er niet van genoten hebt , want je tijd is voor mij van veel minder belang en voor jou ook dacht ik . Ook visé moetgelopen worden et het oog op uitlopen en genieten , en dan eventueel je tijd lichtjes verbeteren .
    Ik vind het bela,grijkste dat ik lees , dat je geniet van al je traningen , dus eigenlijk is er nu maar 1 dagje geweest dat je minder genoten hebt . Dus , goe bezig !!
    Een wedstrijd is af en toe eens nodig om je te testen en toch een doel te hebben . Maar voor jou persoonlijk , is nog altijd mijn raad geniet van elke minuut dat je sport . Of dat nu op de fiets is of al lopend . I zou ervan genoten hebben als ik samen met jou zondag over de meet in antwerpen kon lopen , in die tijd , al was ik zo moe dat ik er mijn darmen moest uit kotsen . Maar ik zou het niet gekund hebben .

  4. Volgens je tempo zat die mindere dag idd meer in je kopje dan in je benen kaat! Ach, over die massalopen is veel over te zeggen he. Je hebt voor- en tegenstanders, en ze hebben allebei gelijk. Antwerpen trekt mij bvb niet aan, en als ik de beelden in Sporza over de marathon zag sterkte dat mij wel in mijn idee daarover. Maar anderzijds: Brussel vind ik dan wél de max, terwijl er veel anderen ‘vallen’ over die enorme massa die er in beweging is. Goeste is smaak zeggen ze zeker 🙂
    In elk geval: volgens mij ben jij helemaal klaar voor Visé ! En ik hoop met je mee dat het parcours daar geen tegenvaller wordt, anders gaan we ons maar achteraf in een hoekje zitten beklagen ;-)))

  5. het loopt niet altijd even vlot, maar je hebt toch karakter getoond en uitgelopen!
    Vorig jaar was het ook een stuk warmer, mss waren er daardoor meer toeschouwers en meer sfeer vorig jaar, wie zal het zeggen… maar ik blijf het toch wel een mooie wedstrijd vinden omwille van het heel afwisselende parcours.

  6. Ik moet zeggen dat ik het dit jaar ook iets minder vond. De sfeer langs de kant was veel minder dan anders. Dat doet volgens mij ook heel veel. Nu zijn er nog heel wat andere 10 miles wedstrijden die je kan meelopen als je het een leuke afstand vindt. Antwerpen is natuurlijk niet de enige!!
    Het zou wel spijtig zijn dat je op basis van een iets mindere 10 miles (wat is minder eigenlijk?) de halve van Visé zou annuleren. Tegen dan zit je misschien opnieuw fris in het hoofd en gaat het opnieuw beter!
    Wat hoeveelheid trainen betreft moet ik je wel bijstaan: trop is te veel maar ook dat is iets wat je voor jezelf moet uitmaken…

Geef een reactie

