zwemloop en trainingen

Op het eind van deze week stond ‘zwemloop Wachtebeke‘. Ik was het een beetje uit het oog verloren, maar niet getreurd, met wekelijkse zwemtrainingen en in voorbereiding van de halve marathon moet 500 meter zwemmen en 5km wel lukken. Het allerleukste was wel dat irongirls Jess, Odile en Edith er ook zouden zijn. Alleen al voor deze superdames vond ik het de moeite om 123 (!) km ver te rijden (en terug). Verder was het ook te doen in een 50m zwembad, en behalve het Olympisch bad in Barcelona, had ik dat nog nooit gezien, laat staan er zelf in gezwommen !

We startten in verschillende waves. Jess startte in de eerste (denk ik), wij gedrieën mochten een beetje later starten. Er waren 5 mensen per baan voorzien, elk met een andere kleur badmuts. Mijn baan was voltallig, en ik vroeg mij toch even af hoe dat zou gaan, met 5 in een baan en tegelijkertijd. Iedereen moest aan de kant van de muur gaan staan met één hand aan de muur, tot het startschot gegeven werd.

Tot mijn grote verbazing zat ik van in het begin al op kop van de 5 dames. Ik wou die voorsprong vooral in het begin houden omdat er dan plaats zou zijn voor iedereen (en mezelf natuurlijk). Ik zwom amper 10 meter vrije slag en merkte dat ik niet ingehaald werd. Veel zekerder in schoolslag, heb ik dan maar de hele 500 meter verder in schoolslag gezwommen. Ik zwom gewoon door, niet super op het gemak, maar ook niet echt alles geven. Met veel gemak kon ik de anderen zien en ook zien dat ik het in mijn wave absoluut niet slecht deed.
500 meter achter de kiezen (12:06″) en ik raakte niet uit het zwembad. Je moet redelijk wat kracht hebben en voor heel wat mensen was het klauteren. Omdat ik in baan 5 zat moest ik het verste naar de wissel. Niet dat dat erg was, ik was ondertussen mijn kop toch al kwijt, want ik was compleet vergeten waar mij materiaal lag, ook al lag dat tegenover dat van Odile, die ik begroette en voorbijliep !
Uiteindelijk vond ik mijn gerief en zag daar Edith die in een razend tempo haar schoenen aanhad. Ik deed over de wissel maar liefst 4:44″, wat toch echt wel lang is.

Dan 5 km lopen. Opnieuw stond het genieten voorop, al zou ik toch mijn best doen. Ik had mijn Garmin aan die mij vooral moest behoeden van te snel te lopen. Voor mij zag ik Edith, in een fel gekleurd T-shirt, die liep als een pijl voor me, tot ik ze niet meer zag. Odile zag ik toen ik op het einde van de eerste ronde zat en zij al een stuk op het begin van de tweede. Met een ‘high five’ liepen we verder. De tweede ronde bleef er een mevrouw achter mij lopen. Omdat ik normaal gezien van de laatste ben heb ik daar totaal geen ervaring mee. Ze liep echt vlak achter mij, de hele tweede ronde, en dat begon op mijn zenuwen te werken. Ik hoorde haar stappen maar zag niets. Ik dacht : gaat die mij nu inhalen of niet ? Nee, ze bleef achter me.
Voor het eerst in een wedstrijd ooit werd ik ‘nijdig’. Ik dacht : nu gaat die mij niet inhalen op de laatste 100 meter, en ik perste er nog een superversnelling uit … om te zien dat de ‘finishboog’ in zak en as lag. ‘Waar is de finish’ riep ik Jess en Bert toe, maar blijkbaar was die gewoon omgevallen en sprong ik dan maar een beetje over draden en halfgeblazen toestanden. Over het lopen heb ik 34:36′ gedaan, wat omgerekend een snelheid van 9,5 per uur is, de correcte afstand was immers 5, 45 km.  In het totaal brengt mij dat op 51:04 waar ik content mee ben.

En wat hebben we nu geleerd ? (lessen voor mezelf)

  • doe eens alsof je uit het zwembad/water komt en ga op die manier naar je materiaal, zo weet je al waar het ligt. Prent dat in je hoofd.  Bij de voorbereiding (het klaarleggen van je materiaal) kom je soms van een andere kant. De volgende keer ga ik zelfs een lintje hangen aan de radar, of iets heel opvallends bij mijn materiaal.
  • lange mouwen zijn niet handig als je armen nat zijn.
  • Ik heb een relatief snelle schoolslag, het zal wellicht nog wel even duren voor ik – omdat de afstand zo kort is, 500 meter – ik met hetzelfde gemak, even snel of sneller crawl zwem. Ik moet dus oefenen op sneller zwemmen in crawl.
    Odile verwoordde het heel goed toen het over crawl versus schoolslag ging : ‘ het is alsof je bij crawl veel meer moet nadenken’, dat gevoel heb ik ook, en omdat er dan al stress genoeg is kies ik voor het ‘niet nadenken’.
  • 5 km is niet lang en ik mag best meer ‘doorgeven’
  • de basis van dit alles is voor mij opnieuw de halve marathontraining, conditioneel zat dat allemaal zeer goed en kwam ik nooit in de problemen, ik kon gerust nog verder zwemmen, verder lopen…

Voor mij is een wedstrijd geslaagd als ik ervan genoten heb en als ik niet mezelf verwenst heb tijdens de wedstrijd. Dat heeft te maken met goed doseren en algemene conditie. Tijden interesseren met niet echt, het volbrengen wel. Als ik moet lopen/zwemmen en ‘afzien’ of mij voortdurend afvragen ‘waarom doe ik dit in hemelsnaam’, dan vind ik er niets aan. Ik ben dan natuurlijk wel een beetje content bij het einde, maar toch, dan vind ik dat het fout gegaan is.

Met de zwemloop heb ik deze week afgesloten, maar niet begonnen.

Maandag stond er een duurloop van 14 km op het programma. Heerlijk !

Woensdag was het een halve piramidetraining waar ik toch een beetje heb afgezien met de ‘alles geven’, al heb ik toch mijn best gedaan !

Woensdagavond was er ook zwemtraining en donderdag en vrijdag heb ik gerust. Normaal gezien moest ik in het weekend nog eens 10 km met versnellingen doen, maar ik hoop dat de zwemloop daarvoor mag dienen. Die 5 km waren voor mij één lange versnelling !

Tot slot dit : winnares van de zwemloop was Sophie De Groote, die momenteel in voorbereiding van een Ironman in Texas is. Zij is ook vice-Belgisch Kampioen Lange afstand 2010. Die eerste plaats zal nog niet voor de nabije toekomst zijn 😉

11 thoughts on “zwemloop en trainingen

  1. Amaai, supergoed gedaan!! Dikke proficiat!
    Ik hoop dat ik daar, wie weet volgend jaar, ook eens aan kan deelnemen.
    Lijkt mij heel erg tof!
    Nog veel trainingsplezier.
    Nancy

  2. knap gedaan ! Ben echt heel fier op je ! die halve marathon komt ook zeker goed ! Niks meer forceren ! en goed luisteren naar je lichaam ! Beter nu een dagje extra rust , dan een extra training ! Dat heb jij nu niet meer nodig !!
    En beloof me nu eens 1 ding . Hou eens op met te denken dat jij traag bent !! Jij bent super sportief met een ongelooflijk doorzettings vermogen !! Vele hele snelle dames en heren kunnen hier van jou leren !!

  3. Proficiat !!! Een eerste plaats voor ons .. pfff, misschien als ze een met leeftijdscategoriën werken .. de meesten zijn jongens dan ons he 😉

Geef een reactie

