depressief ?

In mijn vorig logje schrijf ik dat ik kan begrijpen dat mensen depressief zouden worden als ze lange tijd niet meer kunnen lopen. Misschien is dat inderdaad voor sommige mensen zo, maar ik denk niet dat ik in het geval zou zijn.

Toen ik vorig jaar 9 weken niet kon lopen heb ik mij geamuseerd door vele kilometers te wandelen, te fietsen, te zwemmen, … ik heb me zelfs aan aquajogging gewaagd ! Eigenlijk heb ik daar heel goede herinneringen aan. Ik vond het plezant om echt op zoek te gaan naar allerlei alternatieven. Sommige wandelingen (via Aktivia) hebben me nieuwe streken leren kennen en het genieten van de natuur was zalig.

Als ik ooit opnieuw in een situatie verzeild geraak waar ik lange tijd niet meer kan lopen, dan zou ik dit opnieuw doen. Ik herinner me dat van vorig jaar dat heel mijn voorbereiding op de Ten Miles en de 20K van Brussel in het water viel en omdat er toch niets aan te doen viel heb ik meteen mijn energie op Eindhoven gericht. Een nieuw doel, zo’n 5 maand later.

Ik hoop dat ik, in welke situatie ook, wel altijd iets van bewegen zal kunnen doen. Het zou al dik moeten tegenvallen als ik niet meer zou kunnen fietsen – desnoods op een hometrainer – of wandelen.

Gisteren ben ik naar de dokter geweest en die stelde een chronische bronchitis vast, samen met koorts. Niet sporten dus. De rust viel in zekere zin over me. Dit is geen plantrekkerij of gebrek aan karakter. Niet dat ik een dokter nodig heb om tot die wijsheid te komen.

Toen ik thuis kwam dacht ik : wat een luxe allemaal. De dokter woont 3 straten van bij mij, ik betaal maar een paar euro voor het bezoek en ik krijg onmiddellijk aangepaste medicatie.

Tegen het lief praat ik dikwijls over het sporten. De organisatie, welke training goed ging, welke juist niet.
Soms lachen we om al die ‘zorgen’ en dan zeggen we tegen elkaar : “ach, als de enige zorgen die over onze trainingen zijn, dan zijn we toch luxebeesten”.

En zo voel ik mij ook, een beetje ziek, maar toch een dik (eu !) luxebeest.

 

4 thoughts on “depressief ?

  1. Inderdaad, ik kan dat ondertussen ook enorm relativeren en lig al lang niet meer wakker van een weekje of twee niet lopen. Maar voor mij is dat lopen ook wel een uitlaatklep om bepaalde frustraties en stress kwijt te geraken en ik merk bij mezelf dat ik die op andere manieren niet kwijtgeraak. Dus voor m’n mentale gezondheid is het beter dat ik wel kan blijven lopen, héhé.
    Hopelijk ben je snel weer beter!! Soigneer jezelf en geniet van de rust!!

  2. Tja, de laatste tijd lees ik op fb/blogs heel veel blessure -en ander leed. Ik maak soms de bedenking dat een fb-groep met geblesseerden niet zou misstaan maar dan zouden de meesten zich nog meer opjagen en zich nog slechter voelen. En ja, dat lopen/sporten is voor velen een uitlaatklep maar als ’t eventjes wat minder gaat op sportgebied is dit niet het einde van de wereld. Zoals je zegt: we zijn hier in ons Belgenlandje echte “luxebeesten”… Er zijn 10-tallen dingen die veel erger zijn, de mensen zouden veel meer moeten kunnen relativeren, dit zou een verplicht vak mogen worden op school en opgenomen moeten worden in de eindtermen 😉
    In elk geval: veel beterschap, die bronchitis gaat voorbij enne… niet depressief worden hé!

  3. Awel, ik zit nu al twee maand op d sukkel en moet zeggen dat ik mij de laatste dagen echt niet goed voel, geen fut maar vooral heel veel stress, ik wordt gek van die twijfels, komt het probleem wel echt van mijn rug, zou ik lopen of niet? Met wel kan je je conditie onderhouden, maar kan ik ook opnieuw een blessure oplopen en dan moet ik weer stoppen. Hopelijk kan de osteopaat mij helpen, anders sta ik maandag bij een sportarts, ben het zooooooooo beu! Maar ik wens jou natuurlijk heel veel beterschap en stuur mij wat van je positiviteit want ik wil mij niet down voelen :/. Groetjes!

  4. word maar snel weer beter dan heb je weer wat om met je lief over te praten ;-)))
    Ach, van een bronchitis weet je dat het wel weer over gaat met rust en eventueel medicatie, dus als ’t maar dat is mag je idd van geluk spreken. Geniet van je daagjes rust en binnen enkele dagen mag je er weer invliegen 🙂

Geef een reactie

