wat een week !

Deze week gaat eventjes over 6 dagen, morgen wellicht geen tijd om te schrijven …. of liever : andere plannen !

Maandag was er de gewoonlijke rustdag en dinsdag had ik een ‘lumineus’ (?) idee. Wat als ik eens gewoon naar de training van de triatlonners zou gaan hier op 5 km vandaan ? Tegen 20.20 u stond ik aan het zwembad en vroeg of de verantwoordelijke van het zwemmen er was, zijnde dochter van meervoudig Belgisch kampioen (lange afstand)  Dirk van Gossum. Het is trouwens zijn club. Heb je je zwemgerief mee (lag dat nou niet toevallig in de auto ? 😉 en hup voor ik het goed wist deed ik een training mee. De triatlonclub had twee banen ter beschikking, eentje voor de snelle, waar ongeveer zo’n 15 man (en 1 vrouw) in zwom en eentje voor de trage zwemmers waar 2 mannen in zwommen. Ze toonde me het schema en zei ‘doe maar mee’ (in de trage baan).  De twee mannen in de trage baan kon ik volgen zolang ik nu en dan tussendoor kon ‘bekomen’, wat niet echt de bedoeling was. Kortom,  ‘traag’ is dus een zeer relatief begrip. Toch gaf ik ‘vollen bak’, en merkte dat het steeds beter ging. Ik vroeg me alleen af hoe ik me daags nadien zou voelen. Na de training van een uur hadden de trage zwemmers 2800 meter gezwommen en ik ongeveer 2/3de daarvan. Tijdens het zwemmen had ik het niet zo gevoeld dat het zo lastig was, maar eens uit het water voelde ik onmiddellijk dat dit ver boven mijn capaciteiten was.

De babbel met dochter van Gossum ging vlot : ik mocht bij de club komen, ik zou nog veel progressie maken, ik kon kiezen om al dan niet een licentie te nemen, en het was helemaal geen probleem dat ik niet voor ‘prestatie’ ging. Verder wist ze nog te vertellen dat ‘een derde baan’ aangevraagd was in het zwembad, zo konden de groepen nog beter naar snelheid worden verdeeld. (Raar hoor, wij zwommen dus in 2 banen en in rest van het zwembad zwom na een kwartier niemand, het zwembad was dicht voor het openbaar publiek).

Thuisgekomen was ik werkelijk overrompeld ! Een triatlonclub ! Zoveel gezwommen ! Zo mijn best gedaan (zo kapot !). Dicht bij huis ! De nacht erop sliep ik niet. Ik veronderstel een wisselwerking van het lichaam dat over z’n toeren was en de opwinding voor de nieuwe uitdaging.

Daags nadien gebeurde wat ik al wat vreesde : ik was nog kapot en niet een beetje. Als een zombie liep ik door het huis. Maar op woensdag heb ik ook nog les techniek en die wou ik niet missen. Wie weet zou ik er alle stramheid kunnen uitzwemmen ? Dus zombie of niet, nog geen 24 uur later lag ik weeral in het water te spartelen of liever techniekoefeningen te doen. De vooruitgang die ik hier maak is groot. Zwemmen is zeer technisch en het is natuurlijk de bedoeling dat ik op den duur ‘geautomatiseerd’ goed zwem. Maar het ging goed. Nadien nog een babbel met coach Thomas aan wie ik mijn zwemavontuur van de dag ervoor vertelde. Atlantis, de club waar ik techniek volg, geeft ook conditietrainingen (trimzwemmen als je wil) met 3 niveaugroepen, dus zou het niet beter zijn als ik daar zou zwemmen ? Na de zwembeurt had ik een babbel met iemand van het bestuur om ‘Het Plan’ uit te leggen :  eerst les techniek, dan even pauzeren (de conditieles volgt er niet onmiddellijk op) en dan naar het andere zwembad (maar in hetzelfde gebouw) conditiezwemmen, alwaar ze ongeveer zo’n 1400 meter per training echt zwemmen. Omdat ze die vraag nog nooit echt gekregen hadden (mensen schrijven zich in voor één discipline die ze 2 keer per week mogen volgen) was het na een beetje twijfelen van de kaart : groen licht en aan een verminderd prijsje.

Mijn woensdagen zullen er dus wellicht als volgt uit zien :

  • looptraining
  • les techniek vrije slag
  • les conditie

Het zal goed zijn voor zo’n 3 uur sporten. Nog even een paar triatlonboeken gechecked en het kan wel : de combinatie van (intensief) lopen en (ook niet min) zwemmen op één dag. Lopen is meer een kwestie van de benen, zwemmen een kwestie van de armen. De techniektraining is trouwens niet zwaar, dat is eerder goed met het kopje erbij zijn.

Donderdag was het dan weer loopdag en ik heb nog eens in Heverlee gelopen. Echt goed ging dat niet, de 75 minuten looptraining, maar hé, moeilijk gaat ook en ik had de indruk dat het vooral mentaal zwaar was en de beentjes er verder niets over zeiden. (Op de foto kan je mooi ’t vertrek van mijn werk zien !)

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Vandaag stond de eerste HM  training op ’t programma. 12 kilometertjes, die zijn ondertussen dus ook alweer voorbij !

4 thoughts on “wat een week !

  1. Goe bezig, Kaat. En da lopen en zwemmen valt zeker te combineren. Het is zelfs goed. Als ik stramme spieren heb, na een zware training of wedstrijd, is dit meestel veel beter of compleet weg na een zwemtraining. En rustig zwemmen, denken aan uw techniek en afstand zwemmen. En die afstand mag, moet gerust in deelafstanden (100m, 200m, 400m, 500m), piramides, je kent dat wel. Wel nu en dan variatie steken in uw snelheid. Voorbeeld elke 4 lengte een sneller tempo proberen te zwemmen voor de rest rustig. En als je moe bent. Gebruik gerust je pb.

Geef een reactie

