’t jaar zit al vol !

De voorbije week was er één extra training fietsen en één training lopen minder + één fikse heuvelwandeling aan kordaat tempo met het liefje. Het was dat of lopen en al moet ik eerlijk zeggen dat ik liever buiten was gaan lopen,  net zoals conditie moet een mens ook zijn relatie(s) onderhouden en dat heeft zeker deugd gedaan !
Voor het liefje was het puffen, al die heuvels op en af, ik deed ze met gemak en zelfs met ‘kriebels’ om te lopen. Het is alsof het lichaam bij een matige inspanning begint te hunkeren naar méér, omdat het gewoon is om harder te werken !

Ik zou de trainingen kunnen bespreken maar er is niet veel over te zeggen … duurloop, wisselloop, fietsen aan constant tempo, behoorlijke spiertrainingen enzovoort. Ik doe het allemaal graag.

In mijn lange queeste naar een zwemclub  – is dit niet oeverloos saai – is er opnieuw ‘opening’. In Kessel-Lo zou er op donderdag een groep volwassenen zijn die traint op techniek. Donderdag is niet zo’n goeie dag, maar dat is het met clubsporten en zwembaden : je bent afhankelijk van véél en ik heb nog altijd geen privé zwemcoach laat staan een privé zwembad ! Ik hoop dat ik daar weer de goesting oppik die ik vorig jaar in de zwemclub van Aarschot had. Het enige waar ik mij nu NIET meer zal aan mispakken is de inspanning. Lange tijd leefde ik in de veronderstelling dat een zwemtraining van een uur nooit zo zwaar kon zijn als een uur lopen. Wel, dat geldt niet voor mij. Dat kan zeker ! Misschien komt het omdat ik ‘gemakkelijk’ een uur loop en zullen goeie zwemmers het omgekeerde denken van een uur lopen, maar hé, vermoeien doet dat echt wel ! Zwemmen is ook een sport waar je jezelf heel erg kan tegen werken en het dus nog zwaarder kan maken, dus laat ons hopen dat ik tegen eind  juni toch wat minder vermoeid uit dat zwembad kom !

Donderdag mag ik dus op ‘proefles’ gaan. We’ll see. Op donderdag staat er meestal ook een duurtraining lopen op het programma en ik vrees dat ik zal blijven combineren, ik heb immers ‘vrij’ op het werk van 12 tot 15 uur en zie het anders een beetje als verloren tijd. Geen idee wat dat gaat geven. Ik weet wel, goeie sporters trainen verschillende keren per dag, maar laat ik nog altijd geen goeie sporter zijn en echt wel recup nodig hebben ! Ik zal me maar troosten  met de gedachte dat de beenspieren niet zo hard hoeven te werken voor ’t zwemmen.

Met dat zwemmen kom ik weer een beetje dichter bij de plannen voor 2011 en dat is wel om het triatlonavontuur verder te zetten. Ik ga niet verder dan 1/8ste triatlon maar na het ‘proberen’ vorig jaar zou het fijn zijn om hier nog wat te vorderen en een beetje zelfzekerder te worden.

Ondertussen krijgt 2011 ook langzaam, op sportief gebied, een beetje gelaat. Sommige mensen weten al heel goed wat ze gaan lopen en wanneer en ik besef dat het nodig is, maar de winter is voor mij toch voornamelijk een periode van ‘gewoon blijven sporten’ en nog geen grote plannen.

Het ziet er naar uit dat ik de 20 km van Brussel toch links zal laten liggen en zal vervangen door een halve marathon en wel die van Visé op 8 mei. Coach Mario zag dat helemaal zitten en wellicht kan ik ook de Ten Miles dan lopen in de voorbereiding ervan. Die vallen 3 weken daarvoor. Brussel lijkt me meer stressy en drukker dan Visé en als ik dan én Visé én Eindhoven nog es gelopen heb en ervaring opgedaan heb dan kan ik misschien in  2012 de 20 van Brussel op de agenda zetten. Het moet in het koppeke ook goed aanvoelen en dit lijkt me beter.

Uiteindelijk kom ik dan op zoiets uit

  • januari gewone trainingen met duurlopen tot 12 km
    (+ zwemmen en in mindere mate fietstrainingen)
  • februari : halve marathontraining
    + zwemmen
  • maart : halve marathontraining
    + zwemmen
  • april : halve marathontraining
    + zwemmen
    17 april 10 Miles
  • mei : 8 mei  Halve marathon in Visé
    enkel nog kortere afstanden lopen (tot 10 km)
    opbouwen fietsen
    zwemtraining
  • juni : werken aan snelheid op korte afstand (5 km) lopen
    Dwars door Geel
    zwemmen
    fietsen
  • juli : opbouw halve marathon Eindhoven
    + deelname triatlon(s)
  • augustus : opbouw halve marathon Eindhoven
    + deelname triatlon(s)
  • september : opbouw halve marathon Eindhoven
  • oktober : Halve marathon Eindhoven
    Acerta Ekiden
  • november : snelheid en korte afstanden
  • december : snelheid en korte afstanden

Er kunnen nog wedstrijdjes bijkomen maar wellicht meer als training. Ik zou graag nu en dan in Lier mee lopen, het is niet zo ver van huis en je kan er rustig op je tempo lopen. Het fijne aan Lier is dat je bijna zo goed als continu op autovrije banen loopt en dat is schitterend !

Tijden hoor je hier niet. Het is mijn ding niet, tijden. Natuurlijk zou ik graag overal mijn PR (kuch kuch) breken, maar dat is voor mij niet zo belangrijk. Liever 10 minuten erbij en er een goed gevoel aan overhouden dan  10 minuten eraf en ’t gevoel hebben ‘dat nooit meer’.

De ene loper is duidelijk de andere niet !

3 thoughts on “’t jaar zit al vol !

  1. Diene 10 miles in april, die moet ik u echt afklappen. Dat is niet voor lopers. Dat is voor mensen die nieuwe loopoutfits willen showen in een veel te drukke massa, er nog eens veel te veel voor betalen, en niks terug verwachten

  2. leuk hoor iedere keer je blogjes te lezen. ennuh ik train nu enkel voor ‘groetuitschoorl’ 13feb..nu dus volop trainen voor deze 10km (mijn eerste keer oooohhh) voor de rest nog niet echt plannen, wat kleine wedstrijdjes, natuurlopen, boslopen..dwars door Geel en Hasselt, zeker weten weer. veel nog de 10km en snelheid maken op de 5km…maar wat je ook zegt, ik heb geen doel voor een bepaalde tijd. ik zal ook in Schoorl meer dan een uuur over doen met de 10km, maar ik ga gewoon genieten, dat vind ik ook het beangrijkste

Geef een reactie

