85+ en een dozijn

De voorbije week heb ik één training gemist en ééntje vervangen.

Na de wisselloop van donderdag voelde ik opnieuw mijn rechter enkel en wel op dezelfde plaats, maar nu veel minder dan de vorige keer.

Daarom heb ik de tweede training – de dag erop – vervangen door een fietstraining. Ik weet dat dit hetzelfde niet is, maar het is wel een cardiotraining en zo blijf ik mentaal wel in de gewoonte van te sporten. Trouwens, het is niet omdat het hetzelfde niet is,  dat het niets zou opleveren of waardeloos zou zijn. In plaats van een uur ‘loslopen’ werd het een uur fietsen. Ik deed het aan 130 watt wat gelijk (zou staan maar wellicht ook staat) aan 27 km per uur. Ik mag dan wel dénken dat fietsen minder lastig is, het zweet was er niet minder om. Dit keer is het mij gelukt om netjes boven de 85 rpm te zitten, we gaan er dus op vooruit.

Zondag moest er opnieuw getraind worden en dat is er niet van gekomen. Ik kan redenen en excuses aanvoeren maar het zijn dan ook redenen en excuses. Hing mijn leven er van af, dan had ik het wel gekund. Niets meer en niets minder.

Maandag (gisteren) was het rustdag en ik heb ervan geprofiteerd om een krachttraining te doen. Helemaal nieuw voor mij en toch behoorlijk zwaarder dan ik dacht. Ik deed mee met Tracy York ‘het dagelijkse dozijn’. (DVD)

Dat zag er zo uit : 

  • Kniebuiging
  • Lunges
  • Gespreide kniebuiging
  • Zagen met één arm
  • Triceps bovenhoofds strekken één arm
  • Bovenhoofds drukken
  • Bicepsbuiging
  • Schouderoefeningen
  • Voorovergebogen armheffing
  • Opdrukken
  • Buikspieroefeningen
  • Zijdelinge buikspieroefeningen

Dat was zwaarder dan gedacht. Een paar keer is niets, maar je moest de meeste oefeningen 12 x 3 keer doen. Op den duur voel je het wel ! En zweten deed ik hier ook al. Zo’n DVD heeft wel het voordeel dat je meteen ook alles tussendoor strekt ; ik zou dat al overslaan vrees ik. Die lunges vond ik best lastig, terwijl ik had gedacht dat alles wat beenwerk is gemakkelijk zou gaan. De buikspieroefeningen gingen dat weer redelijk, misschien omdat ik die tussendoor ook nu en dan doe. Toch denk ik dat het beter is om ze met zo’n ‘neksteun’ te doen dan wel zonder. Op de DVD werd dat trouwens aangeraden, dan heb je minder kans dat je je daar blesseert omdat je een verkeerde houding inneemt.

Ik heb hier nog een verzameling DVD’tjes met allerlei soorten training. Ik kreeg ze hier en daar, als mensen eenmaal weten dat je sport krijg je gemakkelijk sportdingetjes en ik moet zeggen, dat is best fijn !

Tenslotte kreeg ik vandaag ook slecht niets van de Tri-Girls al waar ik in januari zou mee starten. In plaats van in Tessenderlo (zo’n 30 km) gaan ze in Bilzen (dubbel zover) trainen. Uiteraard ga ik geen 120 km per training met de auto rijden !

Dit is echt een ongoing history ! Maar hé, we geven niet op !

Ik voel hoe het weer wel zijn tol eist. Het moet toch niet lang meer duren. Ondertussen heb ik door dat het genieten van lopen een combinatie is van sporten en buiten zijn. Ik zal het dus ‘gesplitst’ moeten oplossen : lopen op de loopband (binnen) en buiten wandelen ! Ik heb die buitenlucht gewoon nodig !

Geef een reactie

