omgekeerde versnellingen (het bestaat !)

Een hele week vakantie. Ik heb er zo naar uit gezien dat het einde ervan mij bijna tot treurnis beweegt. Het was niet lang genoeg. En er was teveel ‘paracetamol’, tabletjes die ze in Nederland in doosjes verkopen tegen 49 cent ! Een heel doosje Albert Hein paracetamol ! 24 tabletten ! Niet dat ik een piljunkie ben, in tegendeel, al dat toxisch gedoe wil ik liever niet in mijn lijf. Maar de schouders en nek bleven pijn doen en ’t leek wel alsof ik nu net in de vakantie voelde hoe erg het was. Ik dacht : het gaat wel over en ik zag mijzelf ook niet naar een Nederlandse dokter te trekken. Maar het ging niet over. Het werd bij tijden alleen maar erger. Het lijkt verdacht veel op een hernia, waarvan ik al eens geopereerd ben, hopen maar dat het niet zo is.

Maar pijnlijke schouders (en nek, en bovenarmen en soms regelrechte hoofdpijn als toemaatje) betekent nog niet dat er niet gelopen kan worden ! In tegendeel, ik dacht : dit zal mijn gedachten een beetje verzetten. En zo deed ik mijn intervaltraining in Reuver, een dorpje tussen Venlo en Maastricht. (Dénk ik). Als het een ietwat ingewikkelde training is lees ik ze meestal net voor het lopen nog es op papier. Die lettertjes kunnen klein zijn op Garmin en ik wil ook niet iedere keer stoppen om te lezen wat ik moet doen. En hiér liep het dus mis !

Update : in een vorig berichtje had ik de tweede kolom ‘moving time’ als mijn ‘tempo tijd’ gezien, dat klopte dus niet ! De vergissing blijft echter overeind, ik heb de 5 minuten hard gelopen in plaats van ‘loslopen’.

 

Eigenlijk snap ik niet dat ik zoiets gekund heb. Ik heb de 5 minuten loslopen dus iedere keer gewisseld met de 1 min hardlopen waardoor ik 5 minuten versnellingen gedaan heb tegen een tempo rond de 4:45 km/min. Dat is veeeel te snel voor mij.  Ik moet echt behoorlijk de kluts kwijt geweest zijn ! Ik zou toch met een beetje verstand moeten geweten hebben dat zoiets niet klopt ? Het grappige is dat ik het wel een zware training vond, maar ook niet superzwaar. Ik had meer last van de warmte dan van de inspanning.

De volgende training was een duurloopje van anderhalf uur. Dat heb ik hier afgewerkt. Het begin liep niet zo goed en dat overkomt mij wel meer. Ik loop die eerste kilometer en denk (stoef stoef stoef !) : heb ik nog geen maand geleden een halve marathon gelopen ? Ik denk dan : als ik 5 km kan lopen zal het welletjes zijn. Maar dan komt die Diesel weer op gang, héééél traag, en dan merkte ik dat ik na dat anderhalf uurtje best zin had om nog meer te lopen, zij het dat manlief met het eten klaarstond en ik dat wil respecteren. Bij die laatste kilometers dacht ik natuurlijk : ha, die training van die HM loont hier wel ! Ik nam een gedeeltelijk nieuwe route en dat viel wel dik tegen : wat een heuvel en bovenal : teveel verkeer. Meestal kan ik hier wel redelijk ‘autovrij’ en ‘in volle natuur’ lopen.

Morgen komt de laatste training. Een loopje van 10 km, met als opdracht “genieten”. Ik ga es traag lopen (ook voorgeschreven) en nog es lachen met mijn onnozele training van woensdag !

Geef een reactie

