“Piep” zei Garmin, en toen was het voor altijd stil !

De voorbije week was een helse week. Zo erg was het dat mijn trainingen er gewoon niet aan te pas kwamen. Slaap trouwens ook niet genoeg. Kortom : een afschuwelijke week ! Ik heb het enkel volgehouden omdat ik wist dat vrijdag, rond 17 uur eindelijk de ‘bel’ van de vakantie zou worden geluid ! Hip hip hoera !
Van de drie looptrainingen die ik moest doen heb ik maar twee gedaan, en dus duidelijk met inhaalmanoeuvres moeten werken !

De eerste – ingehaald op zaterdag – was een bloktraining, zeg maar een halve piramide.  Op papier leek die simpel. Het begon ontzettend traag maar iedere kilometer ging het een beetje sneller. Tegen het einde was het wel puffen, voornamelijk omdat ik alle blokjes  te snel gedaan heb ; het leek alsof ik altijd op de snelheid van het ‘volgende’ blokje zat. Ik vind het ‘zoeken en vinden’ van de juiste snelheid niet zo simpel, vooral als je die na een kilometer weer moet veranderen. Maar toch vond ik het leuk.

De laatste twee kilometers waren uitlopen. Daar stond geen snelheid opgegeven.

Vandaag liep ik de training van donderdag. Hier stond een duurloop van 1 u 15 op het menu. Heel ontspannen en traag lopen. Ik heb die bijna tot de seconde ‘uit’ gelopen !

Dat betekent dat ik nog één training in te halen heb en wel die van vandaag. Ik ben vast van plan om dat ook te doen. Er volgt een week vakantie dus 4 keer lopen ipv 3 keer moet toch lukken !

Tot nu toe heb ik – op die ene training na dus – alle trainingen na Eindhoven netjes één voor één afgewerkt en zonder problemen. Meestal ietske sneller, niet omdat ik dat wilde maar omdat het zo uitdraaide, en ook niet ‘echt veel sneller’. Toch denk ik dat ik, ondanks het nogal strikt volgen van het schema, niet klaar ben voor de halve marathon Deinze – Aalter. Mario had me al gewaarschuwd dat het niet zo’n goed idee was, en ik geef toe dat ik de inschrijving in een vlaag van overmoed gedaan heb. Als ik de trainingen tussen Eindhoven en nu bekijk dan zie ik daar geen echte lange duurlopen in. 1 uur 15 ja, maar dat is echt niet genoeg voor de HM. Had mijn schema nu meer kilometers gehad, dan had ik mij misschien kapot gelopen. Twee keer een halve marathon met een maand tussen is misschien goed haalbaar voor mensen die regelmatig 15 km of 20 km lopen, maar wellicht niet voor mij. Ik heb die lange afstand nog niet in mijn benen. Ik vind het wel spijtig, al heb ik mezelf weinig te verwijten.

Mijn liefste Garmin is ondertussen aan een zwijgstaking begonnen. Het begon met licht gepiep en uiteindelijk piepte hij helemaal niet meer ! Piepen bij het overschrijven van snelheid (of juist te traag lopen), maar vooral : de piep als je aan een nieuwe stap in je trainingsprogramma begint. Dat is in mijn geval soms een piepje na 40 seconden, afgewisseld met een piepje na 20 seconden. Naar verluidt (dank zijn Facebook en de sneller webloggers) is het een probleem eigen aan de Garmin en valt het niet echt op te lossen. Ik zal het gepiep echt missen !

En hoe gaat het met de triatlonplannen ? Odile had me nog gezegd : ga daar desnoods kamperen  en zaterdag heb ik dat bijna gedaan. Het zwembad was nog maar net open of ik zocht naar de voor mij onbekende Deborah ‘van de triatlonclub’. Volgens een collega zou ze er zijn. Maar ze was er uiteindelijk niet. Misschien heeft ze met iemand gewisseld, geen idee. Dus raak ik nog niet verder. Er blijft me maar één ding over : ik ga gewoon naar die training ! Voila ! Zij het dat ze dinsdag niet doorgaat omwille van 2 november zijnde. Wordt vervolgd zeker ?

Gelukkig heb ik nog altijd de tri-girls in het achterhoofd van Tessenderlo. Zij beginnen in januari en ik sta daar toch ‘gesignaleerd’. Ooit wordt al deze moeite zeker beloond !

One thought on ““Piep” zei Garmin, en toen was het voor altijd stil !

  1. Dag kaat .
    Je bent misschien niet de snelste loopster , maar ik wil het zeker benadrukken dat jij in een groep valt met het meeste karakter . Ook als je je vorderingen bekijkt van nu naar een paar jaar geleden , merk toch een berg van verschil . Je loopt sneller en langer ! Maar dat niet alleen ! Het belangrijkste is , dat je hebt leren genieten van sporten .
    Die halve marathon vind ik nog steeds geen goed idee ! Voor niemand trouwens is het goed om er 2 op een maand te lopen .
    Je trainingen in halen !!…….Nu dat is ook weer zo een puntje dat mij jou karakter doet beschrijven als doorzetter ! Jij loopt met een schema van 3 dagen per week . Dus heb je nog 4 dagen vrije ruimte over om een training te verschuiven of in te halen . Maar normaal gezien zeg ik altijd , geen trainingen inhalen Gewoon een extra dagje rust en je schema vervolgen . Maar ook jij mag eens genieten van dat extra dagje rust ! Zeker als je het prive extra druk hebt ! Geloof nooit , door 1 training te missen dat je schema in puin ligt . Een top sporter zou een paar procentjes omlaag gaan , maar bij ons is dit nauwelijks merkbaar ! Wij moeten zelfs rekening houden met gezin en werk waar een topsporter allemaal geen last van heeft .
    Nog heel veel succes verder en hou me tijdig op de hoogte he !

Geef een reactie

