ik wil het goed kunnen !

Vandaag zette ik voor het eerst sinds augustus, Wuustwezel, een teen in het water om te zwemmen. Na echt ongelooflijk veel moeite te hebben gedaan om een zwemclub te vinden waar er op vrije slag wordt getraind dacht ik : dan maar op mezelf. Ik vroeg me af of ik het nog kon. Gelukkig herinner ik mij zo goed als alle technieklessen in mijn hoofd, ik weet waar ik moet op letten. Maar toch. Ik zwom een baantje vrije slag en tot mijn grote verbazing ging dat redelijk goed, ik gleed goed door het water. Het geheel ging vloeiend. Maar na een paar baantjes was ik toch bekaf. Als ik nu geen loper zou zijn zou ik denken dat ik geen conditie heb. Maar dat is niet zo. Als je kilometers kan lopen moet je conditie ook voldoende zijn om vele baantjes te zwemmen. Ik schakelde over naar schoolslag, dé slag waarbij mijn coach mij altijd prees om mijn “efficiëntie”, en hé, dat kon ik nog uren vol houden !
Maar goed, daar was ik niet voor gekomen. Als ik geen baantjes lang vrije slag kan zwemmen betekent dat maar één ding : dat ik technisch niet goed zwem. Omdat ik mezelf tegenwerk in het water, want wie goed vrije slag zwemt, moet minder moeite doen dan wie schoolslag zwemt.
Het bewijst weer maar eens hoe groot het verschil tussen lopen en zwemmen is, of liever : hoe de techniek bij zwemmen toch véél belangrijker is dan bij lopen.

Gisteren las ik nog hetvolgende :

“When a coach is part of the equation, there to design training content and routines, guide the progression of development, and provide motivation and challenge when needes, a swimmer can concentrate on swimming ! Of all the things a coach does, one of het primary benefits lies in his or her ability to observe stroke swimming technique in terms of swimming efficiency” ((Blythe Lucero, in ‘Technique Swim Workouts)”

Voor mij is het heel duidelijk dat ik wel vorderingen kan maken met vrije slag door meer te zwemmen ; maar dat een coach én een trainingsgroep mij gewoon verder gaan brengen. Of ik moet het plan, om vrije slag te zwemmen op triatlons, opbergen en verder oefenen op die schoolslag. Omdat ik in het zwemgedeelte geen slechte beurt gemaakt heb met mijn schoolslag en het daar op ’t gemak gedaan heb – uit vrees anders de triatlon nu uit te kunnen doen – weet ik dat daar nog progressie op zit. Maar ik heb het liever anders.

Dus trok ik nog eens mijn stoute schoenen aan en vroeg aan ’t loket van ’t zwembad : “is hier iemand van de triatlonclub ?”. Hij schudde van nee. Ik legde uit dat ik al meermaals gemaild had naar diverse personen maar dat ik geen antwoord kreeg. “Kom zaterdag maar”, zei de man die een werkschema bovenhaalde. Dan werkt Deborah hier, zij is ‘de grote baas van de triatlonclub’. “Maar nemen ze nog mensen aan ?” vroeg ik. “Ja hoor, zei hij”. Dus het wordt wachten tot zaterdag.

“Deborah” is trouwens de dochter van Dirk van Gossum, die in 2000 nog goud pakte in de triatlon van Lanzarotte en 2 jaar geleden 8ste werd. Hij deed ook mee in Hawai en is de voorzitter van de club.

Omdat ik niet in die hoge sferen vertoef en het plezant moet blijven ben ik van plan om zaterdag – als Deborah daar toch is – een paar baantjes te zwemmen en haar eerlijk te vragen of ik daar iets kan doen in zo’n club. Ik heb trouwens geen idee wat het niveau is of dat ze met niveaugroepen trainen enzovoort. We’ll see. Ik merk gewoon dat het blijft kriebelen. Niet zozeer om de triatlon, maar het goed willen kunnen zwemmen.

En het lopen ? Ik amuseer me. Eindhoven gaf een enorme ‘boost’, maar nu heb ik van coach Mario heel andere trainingen gekregen en dat vind ik super leuk ! Verandering van spijs doet eten zeggen ze, wel verandering van trainingen ook. Ik doe ze netjes en met plezier. Woensdag werd het een echte wisselloop, waarover al het vorige blogje, donderdag heb ik weer tussen de lessen door gelopen en vond weerom een heel nieuw pad tussen de bossen. Waar ik woon zijn het vooral weidse vlakken en (beschermd) natuurgebied. Heerlijk om te lopen ! Rond mijn werk zijn het vooral bossen en nog es bossen, iets wat ik niet echt ken in mijn thuis omgeving. Ook dat geeft een kick : totaal ergens anders en op ontdekking !

5 thoughts on “ik wil het goed kunnen !

  1. “na een paar baantjes bekaf” : heel eenvoudig Kaat, dan zwem je te vlug. Hebben ze mij vroeger meermaals moeten zeggen, en na een tijd moest ik ze gelijk geven. Dus nog trager gaan zwemmen en in deelafstanden, desnoods per 50meter, korte pauze, 10sec, 15sec, 30sec. Als nu een 1000m zwem, doe ik dit meestal in 200m met naargelang mijn gevoel, telkens 15sec of 30sec pauze. Je kan bijvoorbeeld ook 150m cr, 50m ss als recup en zoverder. Veel combinaties mogelijk.

  2. Met slechts een paar lessen kan je slag al een heel pak sneller en vlotter gaan. De meeste mensen maken fouten tijdens het ademen. Het is even zoeken om hier een juiste houding te vinden die je snelheid niet afremt en waardoor je toch voldoende lucht binnen krijgt en liefst zo weinig mogelijk water 😉
    Verder is het ook uiterst belangrijk dat je je arm zo ver mogelijk strekt. Mijn trainer zei vroeger altijd tegen ons: “Je bent een pijl die door het water zoeft en je moet je die pijl visualiseren.” Als je je arm strekt, doe dat dan zo ver mogelijk. Probeer je armbewegingen ook niet té snel te doen. Duw het water volledig onder je door met lange bewegingen. Je zal zien dat je sneller gaat zwemmen door trager te bewegen.
    Zwemmen is dolfijn!! Maar zoals je zegt het is wel een kwestie van techniek…
    Succes in ieder geval. Je gaat dat goed doen!!

  3. Amaai, ben benieuwd wat ze vandaag zullen zeggen bij de triatlonclub.
    Ben zelf ook een snelle schoolslagzwemster, maar kan nog geen lengte vrije slag zwemmen en dat houdt me tegen om eens een kwarttriatlon te proberen omdat iedereen met vrije slag precies supersnel vooruitgaat…
    Nog veel succes met de trainingen!!
    Groetjes,
    Nancy

  4. ik ben jaloers op die bossen, ik mis die zoooo hard!

    ik hoop dat de triaclub iets wordt; ik ben super blij met de onze! ik boek ook wel vooruitgang zonder een coach; maar mét coach gaat het pas echt geweldig! succes ermee!

Geef een reactie

