de test (geslaagd !)

Vandaag stond de langste duurloop op m’n schema. De langste van dit schema, de langste van heel mijn leven ooit. 18 km. Weken ervoor heb ik keer op keer 14 km gelopen, meer dan eens per week zelfs, maar hé, daar stond nu 18 te blinken. Enerzijds was ik wel een beetje blij dat er een nieuwe uitdaging kwam, want zoals ik al schreef, met 14 loop je geen halve marathon. Met 18 ? Dat is toch al iets anders.

Ik dacht dat het heel moeilijk zou worden (plots 4 bij !) en kreeg maar geen route in elkaar. Tot het lief zei ‘maar ik loop toch mee’ en het probleem zich plots in een zeer aantrekkelijk concept oploste : eerst zou ik een toertje in het dorp met manlief doen van 5 km, dat zou leuk zijn. Dan zou ik ons huis weer voorbij komen en beginnen aan de normale ‘grote toer’ die ik dan zelfs mocht inkorten ! Dus mentaal zou dat wel wat geven ! En het plan lukte.

Mario had 7.30 min voorgeschreven en ik zou mij er aan houden. Dat is totaal niet gelukt. Ik liep op ’t gemakske en dacht : straks loop ik wel trager. Maar dat gemakske bleef. Ook toen ik aan kilometer zoveel zat. Ik moet er wel bij zeggen dat het, behalve de eerste 4 kilometers, liters en liters gegoten heeft, wat nu niet echt aanmoedigt om trager te lopen, maar snel ben ik nooit gegaan. Ik had altijd mooi overschot. Het gemiddelde tempo werd uiteindelijk 6:49. Tot km 9 zonder regenjas, en vanaf 9 dan toch maar de regenjas aangedaan, ik bind die rond mijn drankbelt en dat gaat prima.

Het ziet er dus naar uit dat mijn Tweede Uitdaging van dit jaar zal lukken en wel zonder afzien. Ik vind dit geweldig. In mijn ‘korte’ loopcarrière is het twee keer niet gelukt en de oorzaak was twee keer hetzelfde : mij niet aan het schema houden. Vorig jaar wou ik opnieuw de Ten Miles doen maar toen kwam Nike met die actie waardoor er zoveel mogelijk kilometers gelopen moesten worden. Ik was het kotsbeu, gewoon kilometers bij op de teller. Dit jaar wou ik meedoen aan de 20 km van Brussel en dacht dat ik zonder schema kon en werkte heel hard, zo hard dat de hamstring overbelast werd en ik 9 weken out was. Het leert mij nederigheid : je kan maar beter zo’n schema hebben, en wat straf is : het is niet eens zo erg, maar ’t is vooral geleidelijk en gedoseerd. Zo vond ik dat bijvoorbeeld raar dat Mario mij eerst weken 14 km liet lopen en vandaag er plots een sprong naar 18 op zette. Ik dacht : dat zal niet lukken, dat is teveel in een keer. Maar zie eens !  Ondertussen denk ik : ieder zijn ding. Schema’s maken is een vaardigheid die ik niet heb, laat dat maar over aan mensen die er wel verstand van hebben. Ten Miles lopen en nog niet eens 10 km kunnen lopen ? Het is mij met het schema (2008) ook gelukt. Van 9 weken ‘out’ naar halve marathon ? Het ziet er naar uit dat ook dit gaat lukken.

Fijn fijn fijn ! Ik had het alvast niet gedacht, maar zo zie je maar ! De volhouder (met schema !) wint !

Er is natuurlijk meer gelopen dan enkel vandaag. Maar deze training vond ik het leukste. Donderdag liep het van geen kanten, wellicht omdat ik te weinig drank mee had en het best warm was. Ik liep ook een paar keer heel erg verloren in het bos, waardoor ik letterlijk ’t noorden kwijt was. Deze training was thuis op ‘bekend’ gebied !

5 thoughts on “de test (geslaagd !)

  1. Pingback: Eindhoven Halve Marathon « Kaat loopt !

  2. Super gevoel he, altijd een stapje verder, nog maar drie lutele kilometertjes erbij en je hebt een halve marathon. En je tempo is ook al goed de hoogte ingegaan de laatste weken ! Straks sta ik nog na te hijgen van mijn halve als jij er aan komt in Eindhoven ! ;-)))

  3. Bedankt voor je vertrouwen ! Een schema zou iets persoonlijks moeten zijn ! Je leerd de persoon kennen , zijn mogelijkheden maar vooral zijn/haar wensen . Op die basis kan een schema uitgroeien tot iets moois ! Het belangrijkste is achter de rug ! Nog 14 dagen bezig blijven , je schema volgen !! Maar vooral luisteren naar je lichaam ! Geef er nu vooral aan toe !! Zeker aan vermoeidheid !! Rust is belangrijk !!
    Ik kijk echt uit naar je aankomst in eindhoven !! Geniet ervan he !!

Geef een reactie

