puzzelen en heuvels

Nu het werkjaar opnieuw begonnen is, wordt het opnieuw puzzelen om alles netjes in elkaar te krijgen. Eén groot voordeel bij lopen is er wel : je bent van niets afhankelijk, en dat is wellicht ook één van de redenen waarom ik het zo lang volhoud en de trainingen er uiteindelijk wel komen.

Dinsdag deed ik na de personeelsvergadering een wisselloopje van 12 km. Het deed deugd, want op zo’n vergadering werd ik meteen al gewaar dat het ‘weer werken’ zou worden, en het loopje spoelde ‘het eerste verschieten’ weg. Thuisgekomen zagen de dingen er al weer beter uit. Woensdag eerste schooldag, donderdag eerste volle schooldag. Van 8.15 tot 16.05 op school, met een ‘pauze’ van 12.00 tot 15.15. Genoeg om van te profiteren om te lopen, dacht ik ! Er stonden 8 km loslopen op het programma, en die pasten daar heel goed in, ik kon zelfs nog een lange lunchpauze met collega’s houden om bij te praten. Zondag stond de triatlon van Balen op ’t programma, maar om reeds vermelde redenen heb ik daar vanaf gezien. Ik heb het geruild met een duurloopje van 14 km, omdat dit vorig weekend en ook volgend weekend op ’t programma stond. Voor de tweede maal op rij heeft mijn liefje de eerste 4 km meegelopen. Het is echt een win-win situatie, voor hem een motivatie om te lopen én om traag te lopen én die 14 km zijn voor mij al een stuk minder lang want de eerste 4 zijn samen met mijn liefste. Ik puzzelde eerst een rondje van 4 km en zou dan wel zien waar ik kwam. Ik nam niet voorziene beslissingen zodat ik 10 kilometer lang in de heuvels zat. Gelukkig zie ik daar nu minder tegenop. Vroeger zou ik ze echt gemeden hebben, nu neem ik ze er gewoon bij. Mentaal betekent dat toch iets, want als je het een beetje ‘gewoon’ wordt, lijken ze toch niet meer zo onoverkomelijk.

Het is duidelijk dat mijn werk net buiten de stad is !

Op dinsdag moet ik pas om 10 uur op school zijn en dacht dat dit hét moment was om eens een rit naar school met de fiets te proberen.50 km op en neer, heen en terug doorheen het Hageland en het Dijleland. Ik had wel ontzettend goed huiswerk verricht zodat ik de grote baan (waar wij normaal in file staan) kon vermijden. Ik heb wonder boven wonder een zeer landelijke parallelweg ontdekt ! Zalig ! Ik deed op die 25 km een 1.15 u, daar moet een kwartier af, maar ik heb een paar keer moeten stoppen omdat ik, eenmaal in Kessel-Lo, verschillende keren op het plannetje moest kijken. Douche op het werk en hup, helemaal fris om de leerlingen weer wat bij te brengen ! (mijn interpretatie !). Op de terugweg werd ik vergezeld van het liefje. 50 km fietsen in de sjakosj ! Ik zie het als training maar ik geef ook toe dat we er een kilometervergoeding voor krijgen, ook meespeelt. Voor 50 km krijg ik 7,5 euro. Op zich niet genoeg om iemand te motiveren die niet graag fietst, maar toch ook niet niks ! Ik hoop dat ik het volhoud, één keer per week maar, omdat het lopen voorrang krijgt en ik anders vrees voor oververmoeidheid en erger nog  : een sport burn out, en dat moet ik niet !

Fietsen naar het werk, ik vind het moedig van mezelf 😉

Vandaag wordt er weer gelopen. Of morgen. De drie looptrainingen moeten op een week gedaan worden. De vraag waar ik mee zit is : hoe gaat mijn lichaam reageren op 2 dagen na elkaar lopen(*) ? Ik denk niet dat ik dat echt al gedaan heb. Welke soort trainingen mag je wel 2 dagen na elkaar doen (en in welke volgorde) en wat kan je beter niet doen ? Hoe gaat mijn lichaam reageren wat vermoeidheid betreft ? Want eigenlijk ben ik gauw moe. Niet na een training, ook niet na twee, maar ik cumuleer vermoeidheid en krijg de rekening meestal pas later gepresenteerd. Ik zal de coach eens moeten mailen, en ook luisteren naar mijn lichaam…

(*) 2 momenten is lopen evident  : op woensdag en in het weekend, op dinsdag lukt het niet (50 K fietsen), op maandag en vrijdag kan het ook, zij het dan respectievelijk 7 en 6 uur les, wellicht wordt het gewoon ‘uittesten’…; op donderdag kan het ook, maar dat komt na de woensdag !
2 thoughts on “puzzelen en heuvels

    • niet slecht hé ? Ik denk dat het geldt voor iedereen die bij de overheid werkt. Als je fietst krijg je de zogenaamde fietsvergoeding, als je het openbaar vervoer gebruikt, wordt dat terugbetaald. Wij krijgen dat wel maar per 1 januari en 1 juli, maar goed, dan is het een spaarpotje bij elkaar !

Geef een reactie

