moeilijke beslissing

Zondag – vandaag dus – staat de 1/8 triatlon van Balen op het programma, een idee dat bijna net een jaar geleden gegroeid is. Vorig jaar was er rond deze tijd een weblog meeting en was er rond het Zilvermeer een triatlon. Een aantal mensen zagen ‘de stap’ naar ‘een’ triatlon toen wel zitten.  Meteen zal ik maar bekennen dat er toen een misverstand gebeurd is. Ik ging er altijd van uit dat ik dan de triatlon for fun zou meedoen. Dit zou mijn enige triatlon worden. Maar anderen hadden 1/8ste triatlon voor ogen – en van die ‘for fun’ was geen sprake meer. Ik durfde niet af te haken en wel om deze reden : voor de meeste lopers was het zwemmen de zwaarste noot om kraken, maar voor mij was dat helemaal niet zo. Ik wist over dat zwemmen dat ik dat sowieso kon, weeral niet op snelheid (dat zit er nooit in bij mij) maar puur omdat ik mij goed voel in het water en zeker op schoolslag mijn mannetje kon staan. In januari sloot ik mij aan bij een zwemclub (verbetering techniek vrije slag) om tegen september klaar te zijn. In augustus nam ik deel aan een triatlon for fun (Lommel) samen met Jess, Odile en Eva, wat een heel fijne ervaring was ondanks de gietende regen. Het ‘echte werk’ kwam in Wuustwezel en die 1/8ste triatlon liep zalig goed.

Ik geef toe dat het hoogtepunt toen bereikt was. Het doel was : een ‘echte’ triatlon, zij het 1/8ste (750 – 20 – 5) uitdoen. Dat dat zalig was, heb ik in geuren en kleuren verteld 😉 ! Het is fijn als je een doel bereikt waar je naar uit zag. Mijn volgend doel is de halve marathon van Eindhoven (10 oktober) en daar ben ik flink voor bezig. Voor Wuustwezel was mijn doel ‘1/8ste triatlon’, waar ik welliswaar niet specifiek voor trainde, maar ik zag al mijn looptrainingen als ‘onderpand’ voor deze doelstelling. Een gedachte die trouwens in mijn geval – doel : uitdoen – niet slecht bleek te zijn.

Ondertussen is het schooljaar begonnen en dat voelt aan als een aanslag op het lichaam. Ik herinner mij dat ik tijdens de weblogtraining vorig jaar (ook de eerste zondag van het schooljaar) abnormaal slecht liep. Nu besef ik dat dat eerste weekend altijd een ramp is. Na 9 weken verlof plots ‘vollen bak’, het lichaam moet even wennen. Ik las hier en daar bij webloggers dat hun eerste training na ’t verlof ook zwaarder aanvoelde. Morgen volgen er 7 uur lesgeven en dus geen recuperatie, integendeel. Dus heb ik besloten om niet deel te nemen aan de triatlon van Balen, een beslissing waar ik mij deels schuldig om voel – want ik zou het wel kunnen, loop nu immers nog meer kilometers per week dan in de weken voor Wuustwezel. De schrik is deze – en ervaren mensen mogen mij advies geven – ik ga een paar dagen nodig hebben om van die triatlon te bekomen. Dat zijn dagen waarop ik niet kan trainen voor de marathon. Ik zou de dag na de triatlon 7 uur les moeten geven. Kortom, ik vrees dat ik een hele week slechtgezind, omwille van de vermoeidheid en het niet/moeilijk  kunnen trainen zou rondlopen. Ik ben van nature een vrolijk mens, gooi daar vermoeidheid op en je krijgt een Kaat met lange tenen. Ik kan vermoeidheid ook uitstellen (een slechte eigenschap), maar dan zit ik tegen Eindhoven en loopt alles in de war.

Dus zit hier een Kaat die wéét dat ze de juiste beslissing genomen heeft en wéét dat ze vooral bij het doel van Eindhoven blijft, maar toch met een bezwaard hart zit. Ik kan alleen maar hopen dat de resultaten van wie wel mee doet, des te beter zijn. Ik supporter van harte !

5 thoughts on “moeilijke beslissing

  1. Ge hebt een verstandige beslissing genomen . En dat for fun was er al lang niet meer bij he ! Ik heb stefke zijn verhaal gehoord over de knappe atleten daar , dat ik blij ben dat ik afgehaakt heb ! Ik zou er nogal mistaan hebben met mijne gewone fiets van 20 jaar oud !!

  2. Een goede beslissing, en soms moet je die nemen hoewel je anders zou willen doen. Zelf heb ik deze ook moeten nemen vorige week, en heb ik de halve triathlon in Cambrai links laten liggen daar ik mij volledig focus op de marathon van Brussel.

  3. Dat is het eeuwige twistpunt tussen gevoel en verstand, Kaat. Je kan zoveel wéten, maar het voelt anders aan. Soms moet je echter je verstand de voorrang geven. Ik denk dan ook dat je een wijs besluit hebt genomen. Succes met de verdere voorbereidingen voor Eindhoven!

  4. Natuurlijk kan het teleurstellend zijn zo’n besluit te moeten nemen. Maar moeilijk , als je weet het juiste besluit genomen te hebben, nee dat denk ik niet. Verstandig mens!!!

  5. En je hébt ook de juiste beslissing genomen Kaat. Als je al van tevoren weet dat je trainingen de komende week eronder zullen lijden is ’t maar normaal dat je die zware tria laat vallen. Daar hoef je je niet schuldig om te voelen. Belangrijkste gebeuren voor jou is Eindhoven volgende maand, zet die schuldgevoelens langs de kant en concentreer je daarop. Combinatie werk/sport/gezin moet ook nog op z’n plooi komen dus heb je al een harde noot te kraken volgende week 🙂
    En ja hoor, mijn eerste training na de vakantie was ook gene vetten, en vanaf volgende week moet ik ook weer het werk en sport in elkaar laten passen. Zal ook kopzorgjes hebben om alles in elkaar te plooien ;-)))

Geef een reactie

