Tessenderlo Classic

Ik was ingeschreven voor de Tessenderlo Classic 10 K maar heb gewisseld voor de 4K. Ik loop trainingen van langere afstanden maar de motivatie voor deze wedstrijd was niet hoog. Waarom weet ik niet, want als er één wedstrijd is waar het publiek je er door sleurt, dan is het wel Tessenderlo. Anderzijds : op de 10K loopt een ander type lopers, lees sneller. Ik wou vooral niet gefrustreerd raken, dus : keuze voor de 4K.

Het omwisselen ging niet zonder stoot of slag. De jongedame van dienst had duidelijk last van de warmte, want eerst moest ik 12 euro betalen (maar ik had al op voorhand betaald), dan 4 euro, om haar toch te overtuigen dat het 2 euro was. Uiteindelijk zei ze dat het OK was. Krijg ik niets ? Ze was vergeten mij een borstnummer en chip te geven….

Het parcours kende ik deze keer en dat is zeker in mijn voordeel. Voor mij is wedstrijdlopen vooral een wedstrijd in het koppeke, een wedstrijd die ik vaak verlies. Het gaat zo : ik schiet in gang en denk ‘hé dat gaat goed’. Ik wéét dat ik mij niet mag laten vangen aan die eerste kilometer(s) want betalen doe je sowieso als je te snel start. Dus deze keer niet : de smalle start werkte in zekere zin in mijn voordeel, want je KON gewoon niet sterk starten. Op het parcours waren ook redelijk wat draaien en bochten waar ik veel snelheid verlies en ik heb dan nog de slechte gewoonte om na een bocht op mijn Garmin te kijken. Om te panikeren natuurlijk ,want vertragen doe je altijd, in zo’n bocht. Toch lukte het behoorlijk goed, ik kon het parcours nog volledig visualiseren. ‘nu komt dit, en dan dat’. En ik wist deze keer ook dat de ‘boog’ betekende dat er nog een volle kilometer te gaan was en dat er een rondje op (welkome achtergrond !) de piste wachtte.

De ambiance in Tessenderlo is onvergelijkbaar. Of mits enige (sic !) overdrijving met die van de eerste dag van de Tour. Werkelijk overal staat volk aan te juichen. Wellicht komt dat omdat het enerzijds continu in het centrum gebeurt en anderzijds omdat er veel ‘thuislopers’ zijn voor wie hele families lijken opgetrommeld. Het meest indrukwekkende vind ik nog altijd de brandkazerne. Binnenlopen en genieten van de koelte, links het orkest dat zonder pinken verder speelt, rechts het publiek.  Ik wist dat de laatste kilometer in zicht was.

Problemen heb ik nooit gehad. Geen chip verloren (tip van Wendy : geveterd !) en ook geen dipjes. Schrik om het niet te kunnen, dat wel. Vandaar dat ik de laatste kilometer sneller gelopen heb, omdat ik wist dat er op die laatste kilometer niet veel meer kon gebeuren. Bij  die laatste ontbreekt het immers niet aan motivatie, het einde is in zicht !

Die laatste kilometer werd ik opnieuw aangemoedigd door Sven die zich ingeschreven had voor een recuperatieloopje van 10K na zijn marathon van eergisteren. Op mijn beurt dan weer gesupporterd voor Wendy. Ik moest snel zijn want ze flitste voorbij. Nog gewacht op de doorkomst van Jess, maar niet gezien. Spijtig ! Ik hoop dat ze genoten heeft.

Trager gelopen dan vorig jaar, maar goed, gisteren nog 60 km gefietst en uiteindelijk nog niet zo lang uit 9 weken blessure.

Het mooist van Tessenderlo was wel het gezicht van Eva. Hoe die glunderde … daar zijn geen woorden voor !

5 thoughts on “Tessenderlo Classic

  1. die korte wedstrijdjes zijn wel plezant e , ik doe dat ook wel graag maar ik zie meestal wel nog harder af dan. je hebt in ieder geval duidelijk genoten van je wedstrijd!

  2. Proficiat, Kaat! De Classic leeft duidelijk in Tessenderlo! Héél véél volk en een geweldige ambiance!!! Je hebt er trouwens super gelopen!!!

  3. jammer dat het zo ver is ! en dan nog op een weekdag 😦
    Maar hoe dan ook: goed gelopen Kaat ! en dan ook nog die zware fietstocht de dag ervoor. Super gedaan :-))

Geef een reactie

