voor de ambiance

Gisteren een wisselloopje met gemengde gevoelens afgelegd, 9 km waarbij 500 meter ‘traaaag’ en 500 meter aan halve marathontempo. Dat ging goed, ’t is te zeggen, de ‘snelle’ stukken, de trage, daar vond ik precies mijn draai niet.
De dagen ervoor twee keer gaan zwemmen om te trainen op techniek. Verder werken aan het bilateraal ademenhalen, waar ik zo fier op ben, en dan thuis komen en van triatlonner Kris te horen dat de meeste in open water om de 2 slagen ademen ! Op het werk vroeg ik het nog eens na aan mijn sportcollega’s en het werd beaamd. Geen erg, ik kan zonder problemen overschakelen naar eender welk ritme. Ook dat om de 5 slagen ! Of aantal even slagen !
Het volgende waar ik op oefenen ga is de laaste ‘afslag’ met de hand. Ik heb de neiging om mijn hand al geheel en al in de lijn van mijn arm te houden, waardoor ik natuurlijk snelheid verlies en minder ‘water verplaats’. Hier een tekeningske, en je weet onmiddellijk waar het over gaat :

 

 

Ondertussen ook nog gefietst, heel wat kilometertjes op de teller.

Morgen staat Dwars door Geel op de agenda en het is met gemengde gevoelens. Enerzijds ben ik blij dat ik weer van de partij mag zijn, want ’t is een vrolijke bende daar. Anderzijds ga ik geenszins lopen wat ik zou moeten kunnen. (Wat een zin). Gisteren las ik het nog

De tijd die het kost om weer op het oude niveau te komen is afhankelijk van de duur van de periode waarin niet getraind werd. Een vuistregel hierbij is dat het tweemaal de (al dan niet gedwongen) rustperiode duurt voordat het oude niveau weer bereikt is. Het is in dat geval verstandig om niet te snel weer op het oude niveau te willen terugkomen. De verleiding om meteen weer veel en hard te gaan trainen is groot omdat de technische uitvoering van de drie triatlononderdelen zo weer onder de knie is. De spieren, pezen en gewrichten moet echter weer wennen aan de trainingsbelasting en hebben tijd nodig om zich aan te passen. om overbelasting en (nieuwe) blessures te voorkomen is een geleidelijke opbouw dan ook essentiel. (A. Rozendaal, Triatlon, uitg. Elmar)

7 maal 2 … 14 weken dus ! We lopen dus écht voor de ambiance !  

 

Geef een reactie

