de maat van 3 ! Of liever, 4 !

Gisteren – woensdag – nog es gaan zwemmen. Niet geheel met volle zin, want ik sukkel terug wat met de hamstring. Het was wel weer ‘over’, dus dacht ik dat zwemmen wel kon. Crawl moet het uiteindelijk hebben van de armen, en niet zozeer van de benen. Ik zou niet op afstand maar wel op techniek trainen. De opdracht vandaag was : dat bilateraal zwemmen onder de knie krijgen. Toen ik in januari begon met mijn zwemlessen – en dat snel oppikte – vond de zweminstructor dat het ademen om de 2 slagen – in mijn geval altijd rechts – geen probleem was. Het maakt niets uit zei hij. Ik kon het. En ook toen we moesten oefenen met ademen om de 3,5,7 slagen mocht ik daar 4,6 en 8 van maken, wat betekende dat het ademen rechts zeker goed was, anders zou ik dat niet kunnen volhouden.
Tot hij ons blind liet zwemmen en ik helemaal rechtsafdwaalde. Dat zou gedeeltelijk komen door een veel meer ontwikkelde ‘spier’ rechterkant (zowel benen als armen), maar het werd ook nog eens versterkt door rechts te ademen.

Toch wilde het gisteren eerst niet lukken. Ik wou hetzelfde doen als altijd maar tussendoor ook nog eens links ademen. Ik kreeg altijd te weinig tijd. Toen haalde ik mijn paddles boven en probeerde het opnieuw. Door de peddles had ik meer tijd om te ademen, zowel links als rechts. Ik begon te tellen 1 – 2 – 3 – ademen ; 1, 2, 3, ademen. Het lukte ! Dan maar zonder peddles… en kijk, ik had het door, zwom rustig 10 lengtes en ademde links en rechts. Daarmee ben ik technisch nog altijd geen goede zwemmer, maar het gaat toch altijd maar beter. Oefenen ! Oefenen en nog es oefenen !

Vandaag stond er 8 km loslopen op het programma met om de kilometer een kleine versnelling. Dat ging wonderwel goed en zonder noemenswaardige pijn aan de hamstring. De laatste 2 kilometer heb ik samen met een andere loper gelopen. We kenden elkaar niet maar we hadden natuurlijk een evident gespreksonderwerp : lopen ! Voor hem waren die 2 kilometers ‘traag’, voor mij werd het een tandje bijsteken. Dat ik de laatste 2 versnellingen niet gedaan heb zal niet zo erg zijn, ’t waren precies 2 lange versnellingen !

Volgende week staat Dwars door Geel op het programma. Ik zal er niet zo goed lopen denk ik. Ik ben nog altijd niet op de snelheid van voor de blessure en train momenteel vooral op afstand. De dag erop ben ik van plan om deel te nemen aan een mountainbiketocht die hier in de buurt wordt georganiseerd. Mountainbiken is niet echt mijn ding :explosief en je hebt er veel kracht voor nodig. Maar het liefje doet ook mee en ik wil ook wel es iets met het liefje doen. Het is gelukkig een vrije start. Ik hoop maar dat ik niet teveel mensen in de weg rijd (letterlijk) en daar niets opdoe. Voorzichtigheid is troef !
De fiets zelf ga ik morgen eens bekijken, want het wordt een huurfiets. Met een koersfiets en een gewone fiets hoeft daar geen derde fiets bij.

3 thoughts on “de maat van 3 ! Of liever, 4 !

  1. Je bent een volhoudertje, ik loop misschien sneller dan jou, maar in het zwemmen kun jij mij kloppen met lengtes voorsprong, hier ben ik zeker van, veel succes nog met je trainingen en tot volgende week!!

  2. Mooi zo Kaat, weer een stapje hoger wat het zwemmen betreft.
    mijn deelname aan Geel staat nog niet vast,
    het toertochtje in Rillaar laat ik met veel spijt in het hart aan me voorbij gaan (ik ga eens supporter spelen bij het BK wielrennen in Leuven).
    Gewoon je eigen tempo rijden en genieten. Opletten voor de heuveltjes, want die kunnen best wel pittig zijn in onze streek 🙂
    Snelheidsduivels zijn er overal, zo ook bij het mtb, uzelf zeker niet laten opjagen op de singletracks. Er zijn plaatsen genoeg waar ze kunnen voorgaan. Succes!

Geef een reactie

