isn’t life great ?

O ! Want ik werk mijn trainingskes wel schoon af tot ik eens ‘het geheel’ zag. Hé, dat zijn 5 trainingen op een week ? En ik doe er dan nu en dan nog een zwempje bij ! Ik weet het, hoe kon ik dat nu NIET door hebben ? Toch is het zo, ik had het nog nooit opgeteld. Er is een citaat van Kim Gevaert (1)  dat in mijn hoofd blijft hangen.

“Ik probeer me zo weinig mogelijk af te vragen of er er nu al dan niet zin in heb. Ik moet het sowieso doen, het is mijn job. Ik ga eigenlijk gewoon werken zoals iedereen dat doet. Maar op momenten dat ik het moeilijk heb, denk ik aan het doel dat ik voor ogen heb. ‘Kom aan Kim, je wil het goed doen op de Spelen dus trainen !”

De laatste weken is dat wel mijn drive. Ik wéét uit ervaring dat als ik mij aan het schema hou ik gewoon met een dikke glimlach over de meet ga lopen in de Halve Marathon van Eindhoven. (Zie eens met Hoofdletter en al !). Ik vind het schema heel goed te doen en dat maakt natuurlijk ook veel goed. De schrik om opnieuw een blessure te krijgen zit er wel nog diep in, maar omdat het juist geen trainingen op snelheid zijn, heb ik er een goed gevoel bij.

Maar vijf trainingen dus. Daar schrik ik toch even van.  En daar staat het zwemmen dus niet bij. Eigenlijk was dat totaal niet de bedoeling. Vijf keer ! Maar nu heb ik iets van : ondertussen ben ik toch bezig en zal het maar zo laten.

Vandaag heb ik nog es een fietstochtje gedaan met de koersfiets. “Anderhalf uur fietsen op ’t gemakske, soepel versnelling en veel omwentelingen” stond het op schema.  Op de een of andere manier is dat niet goed gelukt. Ten eerste ben ik niet goed in “op ’t gemakske”. Omdat daar geen getal op staat. Wat is dat, op het gemakske ? En dan ‘veel omwentelingen’, dat kan alleen maar als ik op een kleine versnelling fiets. 

Is er iemand van jullie die weet waar je zo’n cadansmetertjes voor de Forerunner kan kopen ? ’t Mag ook op internet zijn. Iemand ervaring mee ?

Ik heb zo goed mogelijk mijn best gedaan om dat te doen. Normalitair werk ik op kracht (met een grote versnelling dus), maar dat vraagt meer van de spieren ik denk dat het voor de tria ook beter is dat ik probeer om meer op die versnellingen (hart/longen) te werken. Die benen zullen nog genoeg werk hebben. Ik haalde een snelheid van zo’n 24 km per uur. Dat is voor een doorwinterde wielrenner echt wel op ’t dooie gemak, maar zo simpel ging het mij niet af. Ik was ook moe, nog voor ik er aan begon.

Heen en weer naar De Plas in Rotselaar

Ik reed heen en weer richting Plas in Rotselaar omdat dit het open water is waar ik zal trainen voor de triatlon. Hip hip hoera, er waren triatlonners aan ’t trainen. Ze kwamen waarachtig uit het water en ik had er een goede babbel mee. Ze onderstreepten dat ik echt wel moest zorgen voor een warm pak want dat het kkkkkkkkoud is in het water. (En ik ben al zo’n kouwelijk mens !). Morgen krijg ik zo’n pak te leen van een collega. Ik ben benieuwd wat dat zal geven.

Bij Mario las ik dat hij z’n eerste en laatste triatlon zal doen. In alle eerlijkheid hoop ik dat dit voor mij NIET het geval is. Ik heb altijd van mezelf gevonden dat ik geen echte loper ben. Ook geen echte fietser en ook geen echte zwemmer. Ha, niets dus ! Maar die afwisseling ligt mij. Ik weet natuurlijk niet of die wedstrijden zo leuk zullen zijn als de loopwedstrijden, of daar ook een funfactor mag bij zitten en er wedstrijden zijn die een beetje als de runningtour zijn : waar het ‘event’ al zo belangrijk is als de wedstrijd. Voor mij gaat het om het sporten, niet om de prestatie of het winnen. Ik heb het ook niet in mij om voor het winnen of de prestatie te gaan. Het ontbreekt mij aan motivatie en ambitie én talent. Wat wel leuk is is het verleggen van de uitdaging. Mijn Mijlpalen tot nu toe waren 5 km – 8 km – 10 mijl (ik heb geen tussenstap gemaakt) en hopelijk dit jaar halve marathon en 1/8 triatlon.

Geef toe : isn’t life great ?

(1) Kim Gevaert, “Gezond”, deel 1 gezond bewegen, bijlage Goed Gevoel mei 2008

Advertenties

9 thoughts on “isn’t life great ?

  1. chapeau zunne Kaat,
    een triathlon als doelstelling uitkiezen spreekt tot mijn verbeelding. Ik wou dat ik het ook ooit zou kunnen, maar teveel factoren houden me nog tegen om hiervoor te gaan.
    Je bent blijkbaar goed op weg. De blessure die je blijkbaar heel goed hebt aangepakt staat je niet langer in de weg en je voorbereidingen blijken heel vlotjes te gaan.

  2. Hartslag en cadans, de belangrijkste parameters bij een fietstraining. En een cadansmeter is altijd makkelijker dan tellen.
    Probeer zoveel mogelijk rond de 95 rpm te rijden en je hf in het oog houden. In het begin moeilijk en je zal soms, traag zeer traag gaan rijden (niet vergeten te schakelen). Maar met de tijd zal het beteren.
    Waarom 90 à 95 rpm, is ongeveer gelijkwaardig met het lopen, als je loop zet je ook ongeveer een 95-tal stappen. Het verschil met fietsen is dat je minder belasting hebt dan lopen. Als je met een zwaar verzet gaat fietsen en dan nog moet lopen, zal je het zeker voelen.

  3. En evt gewoon ‘manueel’ tellen hoeveel omwentelingen je doet in 15 seconden en vermenigvuldigen met 4? Als je dat een tijdje doet krijg je op de duur wel het ‘tempogevoel’ en heb je die cadansmeter niet meer nodig.

  4. Ik heb een cadans meter voor de forerunner besteld bij wiggle, kostte ongeveer 60€ maar ik weet niet of ik dit eigenlijk nu nog zou kopen, 60€ is veel geld voor te zien hoeveel omwentelingen je doet. Maar het werkt wel en de installatie was relatief eenvoudig (bevestiging magneet op trapas, bevestiging magneet op wielspaak en bevestiging sensor op kader).

  5. Misschien kan je die sensors wel bestellen via de ketens waar je ook Garmin-producten kan kopen (oa Makro, AS Adventure, MediaMarkt, … zie overzicht op de site van Garmin).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s